13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Hur mycket av kommunernas arbetsmaterial offentliggörs?K karlmb skrev:
När arbetet är klart och hamnar som t.e.x. en rapport hos kommunerna så är det klart. Det är allmän handling som är offentlig om inte ärendet omfattas av sekretess.K karlmb skrev:
Du får nog komma med något nytt för att övertyga oss om att alla kommuner och landsting "bryter mot grundlagen" (genom SKR). Med tillräckligt bra argument borde du kunna få det prövat rättsligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Eftersom sjukvårdsbehandling går under läkarnas tystnadsplikt, så är nog väldigt lite av det som en läkare gör offentligt.K karlmb skrev:
Det är jag ju inte, jag är vare sig för eller emot. Jag samlar in argument för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning.K karlmb skrev:
Inte på men deras resultat, därför känns ditt argumenterande om att OP redan borde gälla inom SKR som en storm i ett vattenglas.K karlmb skrev:
Är det så? Det låter konstigt. Menar du att behandlingsrutiner, instruktioner ,och manualer till IT program i vården ska vara under sekretess eftersom de styr hur patienter behandlas?BirgitS skrev:
Det är en mycket märklig inställning, men kanske är förklaringen att vissa regioner hamnar oftare hos IVO för saker som är gammal skåpmat och fungerar bra i andra regioner.
(Jag har skrivit till pat.nämnd och ska nog göra det igen).
Jag blir faktiskt skrämd över hur dåliga kunskaper i matematik och logik läkare har. En "obegränsad dummet" som inte är patientsäker, men signerar och jobbar enligt sina lokala instruktioner för de för de vågar inte annat.
Det är väl bara patientinformation, behandling av patienter, journaler och den individuella behandlingen som faller under sekretess, trodde jag iaf.
Sen finns det förstås arbetsmöten, behandlingsbeslut tagna av en grupp läkare mm som inte är offentliga.
Hur granskas och godkänns behandlingsrutiner? Kan de godkännas och sen distribueras av SKR (föreningen)?
Vilka delar av SKRs arbete lyder då inte under OP enligt dig?P pmd skrev:Hur mycket av kommunernas arbetsmaterial offentliggörs?
När arbetet är klart och hamnar som t.e.x. en rapport hos kommunerna så är det klart. Det är allmän handling som är offentlig om inte ärendet omfattas av sekretess.
Du får nog komma med något nytt för att övertyga oss om att alla kommuner och landsting "bryter mot grundlagen" (genom SKR). Med tillräckligt bra argument borde du kunna få det prövat rättsligt.
Gör dig inte dummare än du är. Du fattar att jag givetvis inte tänker på enskilda patientärenden. Eller tror du SKR håller på med sånt också?BirgitS skrev:
Det går väldigt långsamt. Som att du egentligen är ute efter att trötta ut alla.BirgitS skrev:
Resultat?BirgitS skrev:
Så om slutresultatet inte hålls hemligt så är allt bra enligt dig?
De simpla medborgarna har inte att göra med hur det togs fram? 🤣🤣🤣
Redigerat:
Länsstyrelsen är som sagt statlig och lyder under riksdagen, medan landstinget är styrt genom lokala val i regionen, som är en slags kommun ("sekundärkommun").blackarrow skrev:
Det är olika organisationer som har samma geografiska omfattning.
Att landstingen ändrade namn till regioner ändrade i stort sett ingenting förutom namnet. Några uppgifter överfördes från länsstyrelserna till regionerna och några tillsynsuppgifter överfördes från kommunerna till länsstyrelserna i samma veva.
(Fråga mig inte om detaljerna).
När man diskuterar juridik bör man använda just juridiska termer. Om man använder felaktig terminologi så finns det oftast någon som kan tala om vad den rätta är, och sen fortsätter man med den. Det händer mig ibland.blackarrow skrev:
När det gäller ordet "privat" så kan det användas på flera olika sätt i vardagligt tal, men det blir lite luddigt om var och en ska använda sin egen definition i en diskussion om privat vs offentligt.
Att en offentlig organisation under OP kan äga en privat organisation som inte går under OP är ändå lite intressant. Berätta mer om vad juridiska experter anser om det!P pmd skrev:När man diskuterar juridik bör man använda just juridiska termer. Om man använder felaktig terminologi så finns det oftast någon som kan tala om vad den rätta är, och sen fortsätter man med den. Det händer mig ibland.
När det gäller ordet "privat" så kan det användas på flera olika sätt i vardagligt tal, men det blir lite luddigt om var och en ska använda sin egen definition i en diskussion om privat vs offentligt.
Vilken offentlig organisation syftar du på? Den ägda är väl SKR, antar jag.K karlmb skrev:
Hur mycket av kommunernas arbetsmaterial offentliggörs?
P pmd skrev:
Men kan en organisation som ägs av det offentliga och jobbar åt det offentliga vara privat?P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Nej, men att ta fram sånt är en liten del av en läkares jobb. Alltså är det mesta en läkare gör direkt relaterat till en viss patient och därmed inte offentligt. Om det nu blev lättare att förstå när jag skrev det på det sättet.blackarrow skrev:
Jag skrev väl en del om det för ett antal månader sen, efter att karlmb hade påstått att det var SKR som tog fram riktlinjer för vården. Nu minns jag inte i detalj men det var ett exempel där det typ var en större grupp med läkare, forskare etc. från olika regioner etc. som gemensamt tog fram riktlinjer inom ett område. Vad jag förstod så var det sen SKR som skötte själva publiceringen så att informationen spreds till alla relevanta sjukhusavdelningar etc.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Vad du tänker på att lite av ett mysterium för mig. Men då borde du ju redan förstå att författandet av riktlinjer etc. är en liten del av vad läkare gör, alltså väldigt lite av det som en läkare gör är offentligt, som jag skrev.K karlmb skrev:
Ja, det går väldigt långsamt eftersom du har väldigt svårt att klämma ur dig fakta och argument som talar för din sak. Däremot har du någraK karlmb skrev:
Om du läser OP och dess kommentarer igen så kan du där hitta att anteckningar som görs under arbetets gång inte är offentliga handlingar inom kommuner och regioner.K karlmb skrev:
gånger kommit med fakta och argument som motstrider din åsikt.