13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
"Ideella föreningar kan delas in i två grupper:H HenrikHuslöse skrev:
- de som syftar till att främja medlemmarnas ekonomiska intresse och
- föreningar med annat syfte"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_förening
Det är ju svårt att veta när vi bara får se aw en del av deras arbete.P pmd skrev:
Så omfattning är ju oklar.
Således ska SKR främja sina medlemmar på något sätt. Kanske tom på medborgarnas bekostnad. Tydlig intressekonflikt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Har du något skäl till att du tror att det pågår en konspiration eller är det bara en konspirationsteori som du har hittat på?K karlmb skrev:
För det kan ju minst lika gärna vara så att samarbetet inom SKR gynnar medborgarna genom att det är mer kostnadseffektivt än om varje kommun/region ska göra det själv. Även mer kostnadseffektivt än om SKR vore en myndighet.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Jo, SKR gör upphandlingar åt kommunerna. Kommunerna kan sedan avropa det SKR upphandlat. Jag har själv utnyttjat dessa avtal, så det är ingen diskussionsfråga. SKR driver den här verksamheten i dotterbolaget Adda AB med slogan "Adda - Ett företag inom SKR".blackarrow skrev:
Du hittar SKRs pågående upphandlingar här. Ett typexempel är upphandling av HVB hem för barn och unga:
https://www.adda.se/upphandling-och...agaende-upphandlingar/hvb-barn-och-unga-2026/
Anser du att underlagen och utvärderingarna ska omfattas av offentlighetsprincipen?
Allt som ifrågasätter vår grunglagsstadgade OP är en konspirationsteori enligt dig alltså...BirgitS skrev:
Har du något skäl till att du tror att det pågår en konspiration eller är det bara en konspirationsteori som du har hittat på?
För det kan ju minst lika gärna vara så att samarbetet inom SKR gynnar medborgarna genom att det är mer kostnadseffektivt än om varje kommun/region ska göra det själv. Även mer kostnadseffektivt än om SKR vore en myndighet.
Dina halmstrån är ju mer än pinsamma.
Jag lutar mig mot Grundlagen, du "tror" att allt är mer effektivt utan medborgarnas insyn. Flytta till Moskva, där vet myndigheterna alltid vad som är bäst för dig.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Just det anses väl vara svenskt, en del av våra svenska värderingar. Så om det inte stämmer in på dig så är det väl inte jag som ska flytta. Tilltron till myndigheter är mycket låg bland ryssar. Så vem kan tänkas känna sig mest hemma där?K karlmb skrev:
Nej, verkligen inte. Men du sa däremot det var möjligt att SKR främjade kommuner/regioner på medborgarnas bekostnad. Har man inte något fakta som visar det, så är det en konspirationsteori, en teori som går ut på att kommuner, regioner och/eller SKR konspirerar om att göra något på medborgarnas bekostnad. Det handlar inte alls om att ifrågasätta en lag. Du ifrågasätter ju inte ens lagen utan du anser att lagen feltolkas.K karlmb skrev:
Rådgivning kring riktlinjer i vården är ett exempel. Man ger regioner o kommuner diverse rådgivning om hur man kan "utföra sitt uppdrag" genom kreativa sätt att kringå lagen. Sparar pengar för ägarna o skattebetalarna, iaf på pappret.BirgitS skrev:
Men samtidigt får patienter betala priset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Det där har vi ju redan diskuterat. Det visade sig ju att det är olika läkare och annan sjukvårdspersonal från regioner/kommuner som tar fram riktlinjerna för vården. Det är inte administratörer på SKR naturligtvis, utan folk som kan just praktisk sjukvård. Sen kan SKR publicera de framtagna riktlinjerna, men det är ju något helt annat.K karlmb skrev:
Du menar att eftersom man använder folk med lärarlegitimation så behövs ingen insyn?BirgitS skrev:
Det där har vi ju redan diskuterat. Det visade sig ju att det är olika läkare och annan sjukvårdspersonal från regioner/kommuner som tar fram riktlinjerna för vården. Det är inte administratörer på SKR naturligtvis, utan folk som kan just praktisk sjukvård. Sen kan SKR publicera de framtagna riktlinjerna, men det är ju något helt annat.
Vilka är direktiven, vilka alternativ har man valt mellan osv?
Jag vet inte om SKR är inblandat här, men om så är fallet, vilken insyn har vi i denna fråga tex:
https://kvartal.se/pellezackrisson/...zdDozOTM5Mg?twclid=268al6qyaqep56lte05zoq1ln3
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Förstod du inte att dessa personer jobbar i regioner och kommuner med de lagar som gäller just sådana?K karlmb skrev:
Eftersom artikeln är låst är det enda jag ser personligt tyckande av Wold.K karlmb skrev:
Som sagt det är inte SKR som bestämmer hur vård ska bedrivas. Det är regioner och i viss mån kommuner. Så där gäller OP.
Båda är frukter från träd...K Kardan79 skrev:
Du kanske inte ser skogen för alla träd, som man säger…
Kan du inte lyfta blicken och se helheten?K Kardan79 skrev:
Tycker du folk inte ska få ifrågasätta saker om inte kan citera lagparagrafer rätt eller använda rätt juridiska begrepp?K Kardan79 skrev:
(Det här är ett konsumentforum, med en hel del intressanta sidodiskussioner).
Jag trodde nog jag visste vad ordet "privat" betydde, men nu vet jag inte längre.K Kardan79 skrev:
Jag kan berätta vad jag associerar till lite spontant...
Privat, ~något som ingen annan har att göra med, som jag inte behöver berätta om
Privatperson, privatekonomi,
Privategendom,
Privata företag
Jag tänker mig då inte att något som styrs, ägs och direkt eller indirekt kontrolleras av det offentliga juridiskt är privat.
Relationen mellan två offentliga verksamheter kan vara offentlig/öppen eller sekretessbelagd, men knappas privat så att jag förfogar över den efter eget privat tycke.
En kommun är en slags geografiskt begränsad folkligt styrd gemenskap. Inte en myndighet utan snarare någon slags förening liksom regioner också.är någon slags kommun, fast större.
Däremot finns det många små myndighetsfunktioner i en kommun.
För var en region ett län. I ett län finns en länsstyrelse.
Den är en statlig myndighet, medan länets sjukvård styrdes av dess valda politiker.
När man dyker ner i detaljer om riket styrs är det inte så enkelt längre.
Nu vet jag inte längre vad en myndighet är för något, om man ska gå in på detaljnivå.
Ta ett steg tillbaka, lyft blicken. Tänk.K Kardan79 skrev:
Jag finner det lite meningslöst att så många medvetet(?) missförstår och säger den andre har fel.
Annars tycker jag Byggahus är väldigt problemlösningsorienterat, även om/när trådskaparen inte längre vill ha sitt problem löst.
Jobbar med de lagar som gäller? Så deras arbete är precis lika transparent när de jobbar för SKR som när de tar beslut i sin hemmakommun?BirgitS skrev:
Märkligt, varför är du då emot OP i SKR?
Då är ju i princip redan OP i effekt på SKR?