13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Var står det och vad står det?K karlmb skrev:
Och det bryter kommuner och regioner i Sverige mot menar du? Har du något bra exempel?K karlmb skrev:En offentlig organisation som låter en annan organisation göra arbeten och skriva tex rapporter är också skyldig att se till att detta blir offentliga handlingar. Antingen ska man kunna begära ut allt via sin kommun tex, eller så får man ordna så att den organisation man använder tillämpar OP, vilket givetvis är det mest effektiva om vi nu ska prata om pengar.
En representant för fastighetsbolaget påstod att bolaget hade investerat många miljoner i fastigheten vilket skulle göra den mycket mer värd än när bolaget köpte den.blackarrow skrev:
Snälla, sluta blanda ihop begreppen.
En allmän handling är en
1. handling,
2. Som förvaras hos myndighet, och
3. Som antingen är inkommen eller upprättad (se 2 kap. TF).
En allmän handling är offentlig om den inte innehåller uppgifter som i det enskilda fallet bedöms sekretessbelagda.
SKR är ett privaträttsligt subjekt, en "enskild", i form av en ekonomisk förening. Riksdagen har INTE bestämt att vad som föreskrivs i TF om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter ska gälla också handlingar hos SKR (jfr. 4 § OSL).
Ur 2 kap. TF:
En allmän handling är en
1. handling,
En allmän handling är offentlig om den inte innehåller uppgifter som i det enskilda fallet bedöms sekretessbelagda.
SKR är ett privaträttsligt subjekt, en "enskild", i form av en ekonomisk förening. Riksdagen har INTE bestämt att vad som föreskrivs i TF om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter ska gälla också handlingar hos SKR (jfr. 4 § OSL).
Ur 2 kap. TF:
Redigerat:
Tryckfrihetsförordningen.P pmd skrev:
Jag redovisade ju en massa lagrum tidigare i tråden..
Ja, de har verksamhet i SKR som lika gärna skulle kunna utföras av dem själva.P pmd skrev:
Tack. Jag tror att det där med allmän och offentlig handling har gåtts igenom tråden för ganska länge sen, men det är bra med lite repetition.K Kardan79 skrev:Snälla, sluta blanda ihop begreppen.
En allmän handling är en
1. handling,
Ur 2 kap. TF:
Det är ett privaträttsligt subjekt - en ekonomisk förening.P pmd skrev:
Det är inte en myndighet.
SKR är i alla avseenden jag nu kan komma att tänka på att betrakta som en enskild.
Jag har därför inga direkta invändningar.