P pmd skrev:
Nu ska man väl inte tillskriva kommunalpolitiker alltför mycket klokhet, men om jag vore kommunalpolitiker så skulle jag inte vilja att min kommun var medlem i en organisation som bara slukade pengar och inte var till nytta för min kommun.

Så jag tror inte att SKR bara är ett pengaslukande svart hål. Såvida inte alltihop är en globalistisk konspiration förstås.
Kanske kommunen som råkade sälja sin brandstation av misstag skulle anlitat SKRs fastighetsjurister för en genomgång och granskning innan de signerade affären?
https://skr.se/juridik/kontaktaskrsjurister.7665.html

https://skr.se/byggandeochbostaderplanering/fastighetsforvaltning.7700.html
Teknisk förvaltning, hjälp med upphandlingat, juridisk fastighetsrådgivning
Är väl helt innom vad SKR borde ägna sig åt?

"Fastighetsförvaltning

Organisation, styrning och ägande av fastighetsverksamheten skiljer sig åt mellan kommuner och mellan regioner, men många frågor är likadana.

Teknisk fastighetsförvaltning

Kommuner och regioner är stora ägare av olika slags fastigheter, allt från förskolor och äldreboenden till sjukhus och vårdcentraler. För att vidmakthålla fastigheternas värde, tekniska funktion och skick är det viktigt att fastigheterna sköts och underhålls. Vi har gett ut flera skrifter och handböcker med råd och strategier inom teknisk förvaltning."

P pmd skrev:
Nu ska man väl inte tillskriva kommunalpolitiker alltför mycket klokhet, men om jag vore kommunalpolitiker så skulle jag inte vilja att min kommun var medlem i en organisation som bara slukade pengar och inte var till nytta för min kommun.

Så jag tror inte att SKR bara är ett pengaslukande svart hål. Såvida inte alltihop är en globalistisk konspiration förstås.
De utför delar av uppgifter som kommuner o regioner har på sitt bord. Då ska de lyda under OP eftersom det inte handlar om upphandlade tjänster hos privata aktörer.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske kommunen som råkade sälja sin brandstation av misstag skulle anlitat SKRs fastighetsjurister för en genomgång och granskning innan de signerade affären?
[länk]
Ja, det hade nog sparat många kronor år både skattebetalarna och köparen av brandstationen.

P
K karlmb skrev:
De utför delar av uppgifter som kommuner o regioner har på sitt bord. Då ska de lyda under OP eftersom det inte handlar om upphandlade tjänster hos privata aktörer.
Men gör det alltså inte, eftersom lagen inte påbjuder det.
SKR är väl f.ö. en privat aktör? Det är en ideell förening. En ideell förening är inte en offentlig organisation.

Ibland är det lite svårt att förstå om du hävdar en enskild åsikt eller påstår att ett lagbrott har begåtts.
Det jag nu kommenterar tolkar jag som att det handlar om din åsikt.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
SKR är väl f.ö. en privat aktör? Det är en ideell förening. En ideell förening är inte en offentlig organisation.

Ibland är det lite svårt att förstå om du hävdar en enskild åsikt eller påstår att ett lagbrott har begåtts.
Är SKR privat nu?
Du har inte ens fattat vilka som äger och sitter i styrelsen?
Och du beskyller mig för ha dålig koll..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:

Och nu börjar det se ut som att du är BirgitS lilla parodikonto.

P pmd skrev:
Hur kan då SKR göra upphandlingar för kommunernas och regionernas räkning?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Javars, men indirekt. Vad som är offentliga handlingar bestäms av om de upprättas av offentliga organisationer eller inte. Det är något som ytterst bestäms av riksdagen.
Vad som ska ses som offentliga handlingar står i grundlagen, jag trodde vi var överens om det.
En offentlig organisation som låter en annan organisation göra arbeten och skriva tex rapporter är också skyldig att se till att detta blir offentliga handlingar. Antingen ska man kunna begära ut allt via sin kommun tex, eller så får man ordna så att den organisation man använder tillämpar OP, vilket givetvis är det mest effektiva om vi nu ska prata om pengar.

H HenrikHuslöse skrev:
Hur kan då SKR göra upphandlingar för kommunernas och regionernas räkning?
SKR gör inte upphandlingar. De bistår politiker och tjänstemän i upphandlingsfrågor, med tex jurister.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
En offentlig organisation som låter en annan organisation göra arbeten och skriva tex rapporter är också skyldig att se till att detta blir offentliga handlingar. Antingen ska man kunna begära ut allt via sin kommun tex, eller så får man ordna så att den organisation man använder tillämpar OP, vilket givetvis är det mest effektiva om vi nu ska prata om pengar.
När SKR:s rapporter blir klara så skickas de till kommuner/regioner och blir där offentliga handlingar. Som kan begäras ut.

P pmd skrev:
Ja, det hade nog sparat många kronor år både skattebetalarna och köparen av brandstationen.
Det var lite märklig affär. Varför trodde fastighetsbolaget kommunen skulle vilja löpa tillbaka brandstationen för 10 miljoner om bolaget bara gett 4,2 miljoner för hela industrifastigheten? Om de tänkt hyra tillbaka lokalen borde man gjort upp det innan försäljningen.
– Vi köpte en fastighet och allt var i sin ordning ända tills dess att Storumans kommun började bråka med oss, säger Lennart Olofsson, ägare av fastighetsbolaget Cloudberry Estates.”

BirgitS BirgitS skrev:
När SKR:s rapporter blir klara så skickas de till kommuner/regioner och blir där offentliga handlingar. Som kan begäras ut.
Men inte de övriga beslut mm som tagits på SKR inför rapportskrivningen, rekommendationen eller riktlinjen.

K karlmb skrev:
Men inte de övriga beslut mm som tagits på SKR inför rapportskrivningen, rekommendationen eller riktlinjen.
Men om SKR håller kurser och ger juridiska råd så skulle väl risken för dåliga råd bli högre om det var en helt fristående privat rådgivning? Hur vet man vems intresse den företräder?

Se bara på usa som satt i system att sudda ut gränsen mellan kampanjbidrag och muta. Skulle man ha planerat dåligt och inte använde lagliga vägarna för att muta politiker så kan de ta till krypto, kryotokleptokrati.

Alternativet till de gemensamma resurserna som SKR tillhandahåller skulle väl vara att varje kommun anställer kompetensen, med de skulle antagligen ha tråkigt på jobbet.

Edit: SKR Företags koncern är mer tveksam...

BirgitS
K karlmb skrev:
Jag vet inte vad du syftar på men arbetsmaterial är inte någon offentlig handling inom kommunerna etc. heller.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men om SKR håller kurser och ger juridiska råd så skulle väl risken för dåliga råd bli högre om det var en helt fristående privat rådgivning? Hur vet man vems intresse den företräder?

Se bara på usa som satt i system att sudda ut gränsen mellan kampanjbidrag och muta. Skulle man ha planerat dåligt och inte använde lagliga vägarna för att muta politiker så kan de ta till krypto, kryotokleptokrati.

Alternativet till de gemensamma resurserna som SKR tillhandahåller skulle väl vara att varje kommun anställer kompetensen, med de skulle antagligen ha tråkigt på jobbet.

Edit: SKR Företags koncern är mer tveksam...
Jo, det är kanske bra att SKR inte är privat. Men då ska deras rådgivning, utredning mm stå under vår insyn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.