13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
På Regeringen.se finns att läsa under: Så styrs Sverige / Grundlagar… / Offentlighetsprincipen
”
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen. Den innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för media, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet.
Offentlighetsprincipen kommer till uttryck på olika sätt i Sveriges grundlagar, exempelvis genom rätten till yttrandefrihet, meddelarfriheten för tjänstemän och genom allmänna handlingars offentlighet.
”
Offentlighetsprincipen
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen. Den innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för media, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet.
Offentlighetsprincipen kommer till uttryck på olika sätt i Sveriges grundlagar, exempelvis genom rätten till yttrandefrihet, meddelarfriheten för tjänstemän och genom allmänna handlingars offentlighet.
Vad är en allmän handling?
Handlingar är allt som innehåller information av något slag: texter, bilder eller information lagrad på annat sätt, till exempel i en dator eller på ett USB-minne. En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Säkerhetskopior anses inte vara allmänna handlingar, liksom exempelvis minnesanteckningar och utkast till beslut. Bestämmelser om rätten att få ta del av allmänna handlingar finns i tryckfrihetförordningen.Vilka allmänna handlingar är offentliga?
Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess, som innebär ett förbud att muntligen eller på annat sätt röja uppgifter…”BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Och när det gäller handlingar som SKR tar fram så skickas relevanta sådana ju till kommuner och regioner (myndigheter) och blir då allmänna handlingar och därmed offentliga.blackarrow skrev:
På Regeringen.se finns att läsa under: Så styrs Sverige / Grundlagar… / Offentlighetsprincipen
”
Offentlighetsprincipen
Vad är en allmän handling?
Handlingar är allt som innehåller information av något slag: texter, bilder eller information lagrad på annat sätt, till exempel i en dator eller på ett USB-minne. En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Säkerhetskopior anses inte vara allmänna handlingar, liksom exempelvis minnesanteckningar och utkast till beslut. Bestämmelser om rätten att få ta del av allmänna handlingar finns i tryckfrihetförordningen.
Vilka allmänna handlingar är offentliga?
Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess, som innebär ett förbud att muntligen eller på annat sätt röja uppgifter…”
Vi kan kalla SKR för en ideell förening, det spelaringen roll här, den här pseudodiskussuinen är bara pinsam för dig. Släpp det.BirgitS skrev:
Om du inte förstår de lagar jag hänvisar till så kommer vi inte längre.
Som jag misstänkte skulle du bara svamla vidare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Det är ett faktum att SKR är en ideell förening.K karlmb skrev:
Det är du som är pinsam, du som inte förstår vad det står ens i de lagparagrafer som du hänvisar till. Du bara svamlar, du kan inte hålla dig till sakfrågan utan går över till personangrepp när dina argument tryter.
Det gör vi genom de partier vi röstar på till riksdagen och därmed vilka lagar som finns. Inte genom att sprida felaktig information på nätet.K karlmb skrev:
Jag känner ingen på SKR.
Vem tjänar på din propaganda?
Du förstår ju inte vad lagen säger. Och du undviker kliniskt att kommentera detta stycke i lagen:BirgitS skrev:
Nej, det står i Tryckfrihetsfördningen om OP och vilka handlingar det är som vi medborgare ska ha tillgång till.BirgitS skrev:
Inget parti eller politiker kan sätta sig över det.
Att du ens inbillar dig detta säger egentligen allt.
Haha, och du pratar om personangrepp?
Vem i hela världen skulle tjäna på det jag skriver, har du några ideer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Nej, det är ju du som inte gör det. Du vägrar att förstå att OP bara gäller myndigheter och de organ som är uppräknade i bilagan.K karlmb skrev:
Ok, och där står det att SKR inte omfattas av OP.K karlmb skrev:
Vill man ändra det, som du, så gör man det genom att rösta och/eller verka inom ett parti för att ändra lagen.
Jag tänker inte stå tyst och ta emot skit. Kör du med personangrepp så får du sådana tillbaks.K karlmb skrev:
Det är väl ungefär lika vettigt som att tro att jag skulle känna folk på SKR och därför tycka att du ska argumentera för din åsikt.K karlmb skrev:
I analogi med vad du skrivit tidigare är allt som inte omnämns i lagen inte berört. SKR är inte omnämnt i den listan, men det är en massa andra organisationer inte heller, men de går ändå under OP.BirgitS skrev:
Detta står däremot i lagen som sagt:
Så det spelar ingen roll om det är mitt eller ditt bolag, bygille eller SKR som gör det, det ska gå under OP iallafall.
Hur kan det vara det? Det finns självklart folk som tycker nuvarande ordning är bra och väldigt bekvämt. Rent av kan det vara nödvändigt att deras förehavanden inte blir offentliga.BirgitS skrev:
Knappast någon som skulle tjäna pengar på motsatsen. Skulle vara någon tillverkare av kopieringsmaskiner då 😂.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Citatet kommer inte från OP utan från Offentlighets- och sekretesslagen. Den lagen handlar om inskränkningar i OP, vilket framgår av 1 § 2 st om tystnadsplikt och förbud att lämna ut allmänna handlingar, samt att det uttryckligen står om begränsningar i t.ex. tryckfrihetsförordningen.K karlmb skrev:
I 2 kap., Lagens tillämpningsområde, framgår det i 1§ att det handlar om förbud att röja eller utnyttja uppgifter. Om du därmed vill få SKR att omfattas av denna lag så innebär det endast att SKR är förbjuden att röja eller utnyttja vissa uppgifter.
3§ räknar upp ett antal juridiska begrepp och ideell förening är inte en av dem.
Jag förstår inte varför du är så angelägen om att få in SKR under sekretesslagstiftningen. Det verkar motverka ditt syfte.
Jag har inte sagt att jag tycker att nuvarande ordning är bra. Dock har jag, till skillnad från dig, väldigt svårt att tro att SKR med dagens lagstiftning lyder under OP och därmed hela tiden begår lagbrott.K karlmb skrev:
Jag har tom. uppmuntrat dig att verka politiskt för att ändra nuvarande ordning.
Nu ska man väl inte tillskriva kommunalpolitiker alltför mycket klokhet, men om jag vore kommunalpolitiker så skulle jag inte vilja att min kommun var medlem i en organisation som bara slukade pengar och inte var till nytta för min kommun.blackarrow skrev:
Så jag tror inte att SKR bara är ett pengaslukande svart hål. Såvida inte alltihop är en globalistisk konspiration förstås.