13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Så vitt jag förstår är det där kommunalförbund och inte kommunförbund. Båda delarna finns men verkar ha olika inriktning där kommunalförbund verkar handla om praktiskt utförande som räddningstjänst medan kommunförbunden verkar handla om mer strategiska samarbeten för framtiden. Många uppgifter som tidigare låg i kommunförbund har tagits över av regionerna, när landstingen blev regioner. Se Wikipedia-länkarna.blackarrow skrev:
Skulle det vara olagligt att två eller flera kommuner samarbetar och organiserar sin räddningstjänst gemensamt?
Det är ju väldigt vanligt och jag antar man sparar en hel del pengar och löser många praktiska problem på det viset.
Behöver någon känna till hur tex räddningstjänsten är organiserad, ha en överblick, eller är det onödiga kostnader?
Ökar inte sådan information insynen i hur kommuner sköts?
Det är klart att kommunförbund är lagliga. Varför skulle de inte vara det?K karlmb skrev:
Ett exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunförbundet_Västernorrland
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Om SKR inte är en offentlig verksamhet, hur kan de då göra offentliga upphandlingar åt kommuner och regioner?BirgitS skrev:
I så fall kan man starta det helt privata Upphandlingsbolaget AB och göra offentliga upphandlingar som kommunerna kan avropa från.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Man får nog skilja mellan offentlig verksamhet och ett organ som lyder under offentlighetsprincipen, i alla fall enligt den lagtext som karlmb har letat fram.H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl bra att det inte pågår några uppenbara lagbrott, men själva diskussionen i media och här gäller väl om det finns verksamhet under SKRs paraply som borde vara mer öppen för insyn.BirgitS skrev:
Om det kan många ha åsikter.
Faktum att folk i allmänhet inte känt till SKR eller vad de håller på med skapar misstro och SKR ses bara som ett svart hål som slukar pengar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Absolut.blackarrow skrev:
Däremot att ha åsikten att SKR redan idag skulle lyda under offentlighetsprincipen, pga. olika lagar, och därmed begår lagbrott, är väl mer ovanlig.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Du känner inte att det blir absurt att verksamhet som lyder under offentlighetsprincipen kan undkomma den genom att lägga arbetet i organisationer som inte omfattas? Vad hindrar till exempel Nynäshamns kommun från att lägga hela verksamheten i en förening "Sveriges kommuner" och sedan neka alla förfrågningar om offentliga handlingar?BirgitS skrev:
Nej, förstås ska man kunna göra så. Din sista mening är ju det viktiga här, all kommunal o regional verksamhet ska givetvis gå under OP.blackarrow skrev:
Skulle det vara olagligt att två eller flera kommuner samarbetar och organiserar sin räddningstjänst gemensamt?
Det är ju väldigt vanligt och jag antar man sparar en hel del pengar och löser många praktiska problem på det viset.
Behöver någon känna till hur tex räddningstjänsten är organiserad, ha en överblick, eller är det onödiga kostnader?
Ökar inte sådan information insynen i hur kommuner sköts?
Lyder det under OP? Ja eller nej?BirgitS skrev:
Så vitt jag förstår är det där kommunalförbund och inte kommunförbund. Båda delarna finns men verkar ha olika inriktning där kommunalförbund verkar handla om praktiskt utförande som räddningstjänst medan kommunförbunden verkar handla om mer strategiska samarbeten för framtiden. Många uppgifter som tidigare låg i kommunförbund har tagits över av regionerna, när landstingen blev regioner. Se Wikipedia-länkarna.
Det är klart att kommunförbund är lagliga. Varför skulle de inte vara det?
Ett exempel: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Det har jag inte skrivit något om. Men det görs väl hela tiden i och med att offentlig verksamhet köper in tjänster från t.ex. friskolor, privat sjukvård, privata byggbolag i stället för att bedriva allt själv?H HenrikHuslöse skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Om de inte kanske klandervärt, inte ett argument för din sak.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Så förklara nu varför den sista delen inte gäller SKR.K karlmb skrev:Under länken OP, finner vi Offentlighets- och sekretesslagen, där finns en spec på vilka som också ska ses som myndigheter:
[bild]3 § Det som föreskrivs i tryckfrihetsförordningen om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter ska i tillämpliga delar gälla också handlingar hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner eller regioner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Sådana bolag, föreningar och stiftelser ska vid tillämpningen av denna lag jämställas med myndigheter.
[bild]Kommuner och regioner ska anses utöva ett rättsligt bestämmande inflytande om de ensamma eller tillsammans
- äger aktier i ett aktiebolag eller andelar i en ekonomisk förening med mer än hälften av samtliga röster i bolaget eller föreningen eller på något annat sätt förfogar över så många röster i bolaget eller föreningen,
- har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i styrelsen för ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse, eller
- utgör samtliga obegränsat ansvariga bolagsmän i ett handelsbolag.
[bild]Vid tillämpningen av andra stycket 1-3 ska inflytande som utövas av en juridisk person över vilken en kommun eller en region bestämmer på det sätt som anges i de nämnda punkterna anses utövat av kommunen eller regionen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Nu är du fel ute igen, det finns inge sak som är min. Det är du som har en "sak" och ska visa att det stämmer att SKR idag borde lyda under OP.K karlmb skrev:
SKR är inte ett kommunalförbund utan ett kommunförbund. Sen får du tycka vad du vill om det men det ändrar inte faktumet.
Nu är du fel ute igen, det är inte jag som ska förklara något. Det är du som ska visa att det stämmer att SKR idag borde lyda under OP.K karlmb skrev:
För övrigt förstår jag inte ens din mening.