P
K karlmb skrev:
Juridiska frågor som denna avgörs i domstol, innan det så är det en diskussion.
Ingen tycks ha gjort SKR juridiska status till ett rättsligt ärende än så länge, och jag tvivlar på att det kommer att ske. Om SKRs status ändras så kommer det att ske genom lagstiftning.
K karlmb skrev:
Att detta är emot en så enkel och grundläggande grundlag från 1700-talet och dess andemening är inte så svårt att hävda.
Allt det där hänger på vad som ska betraktas som offentlig verksamhet. Enligt nuvarande lagstiftning sysslar inte SKR med offentlig verksamhet, så lagen måste ändras för att det ska bli så.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Här är inte SKR omnämnt men helt klart är SKR en del av denna soppa:
[länk]
Låst artikel. Kan du sammanfatta?

P
D Dilato skrev:
Jag hoppas att dom då inte finansieras av offentliga medel.
SKR finansieras indirekt av offentliga medel. Ungefär som väldigt många sjukvårdsbolag finansieras indirekt av offentlige medel. I stort sett all primärvård är sådan. Den sköts ju numera av privata bolag på uppdrag av regionerna.

P
D Dilato skrev:
Jag tycker samma om dom som jag tycker om andra upphandlade tjänster.
Utför dom sitt uppdrag enligt beställning och lag och tillsynen inte har anmärkningar så ..
Vilka handlingar jag skulle vilja se vet jag inte, troligen inga.
I stort sett är New Public Management ett misslyckande. Jag har personlig erfarenhet av hur sjukvård och äldrevård fungerar i (en kommun i) Sverige. Det är en byråkratisk mardröm. Varje enskild organisation gör sitt bästa, men det finns ingen samordning.

Värst är revirstriderna mellan kommunen och regionen. Lägg ner regionerna, säger jag.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis står inte lilla SKR med några hundra anställda för 70 % av den offentliga sektorn.
SKR har dotterbolag. Det var ett tag sen jag räknade, men nog finns det fler än så som arbetar för SKR i någon form.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Antingen beslutar man det bara i Regeringsrätten efter en process där, eller så skriver man en förordning om att organisationer som SKR, som företrädesvis utför arbete åt offentliga myndigheter, ska gå under OP.
Klart.
Föreningsfriheten inskränks genom en förordning? Tänk igenom det en gång till, tack.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Och, varför är då inte en kommun en förening istället?
Därför att regeringsformen 1 kap. 1 § säger (bl.a.) att det svenska folkstyret baseras på kommunalt självstyre.

P
K karlmb skrev:
Det slösas inget i SKR. Och vad de gör där spelar ingen roll för oss dödliga.
Så det är lika bra att det förblir hemligt för oss som betalar.
Om vi skulle kunna se in som i andra myndigheter hade det bara blivit dyrare.
Massa kopieringsapparater o skit.
Nej, Palme visste vad han gjorde.
Vad har Palme med den här diskussionen att göra?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
SKR har dotterbolag. Det var ett tag sen jag räknade, men nog finns det fler än så som arbetar för SKR i någon form.
Men fastighetsbolagen verkar ju inte utföra någon regional eller kommunal verksamhet. De hanterar och sköter om olika typer av fastigheter.

P pmd skrev:
Om SKRs status ändras så kommer det att ske genom lagstiftning.
Nu var det inte jag som började svamla om att ta det till rätten...

P pmd skrev:
Vad har Palme med den här diskussionen att göra?
Det vet inte om vem som tog bort tjänstemannaansvaret?

P pmd skrev:
Därför att regeringsformen 1 kap. 1 § säger (bl.a.) att det svenska folkstyret baseras på kommunalt självstyre.
Som är offentligt.

P pmd skrev:
Föreningsfriheten inskränks genom en förordning? Tänk igenom det en gång till, tack.
Varför inte?

P pmd skrev:
I stort sett är New Public Management ett misslyckande. Jag har personlig erfarenhet av hur sjukvård och äldrevård fungerar i (en kommun i) Sverige. Det är en byråkratisk mardröm. Varje enskild organisation gör sitt bästa, men det finns ingen samordning.

Värst är revirstriderna mellan kommunen och regionen. Lägg ner regionerna, säger jag.
Gärna för mig. Men oavsett driftsform så ska det lyda under offentlighetsprincipen. I alla delar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det vet inte om vem som tog bort tjänstemannaansvaret?
Tjänstemannaansvaret är inte borttaget. Det har väl redan konstaterats flera gånger.
K karlmb skrev:
Varför inte?
Menar du att du tycker det är vettigt att det går att inskränka (ändra) en grundlag genom en förordning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.