13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Ingen tycks ha gjort SKR juridiska status till ett rättsligt ärende än så länge, och jag tvivlar på att det kommer att ske. Om SKRs status ändras så kommer det att ske genom lagstiftning.K karlmb skrev:
Allt det där hänger på vad som ska betraktas som offentlig verksamhet. Enligt nuvarande lagstiftning sysslar inte SKR med offentlig verksamhet, så lagen måste ändras för att det ska bli så.K karlmb skrev:
SKR finansieras indirekt av offentliga medel. Ungefär som väldigt många sjukvårdsbolag finansieras indirekt av offentlige medel. I stort sett all primärvård är sådan. Den sköts ju numera av privata bolag på uppdrag av regionerna.D Dilato skrev:
I stort sett är New Public Management ett misslyckande. Jag har personlig erfarenhet av hur sjukvård och äldrevård fungerar i (en kommun i) Sverige. Det är en byråkratisk mardröm. Varje enskild organisation gör sitt bästa, men det finns ingen samordning.D Dilato skrev:
Värst är revirstriderna mellan kommunen och regionen. Lägg ner regionerna, säger jag.
Föreningsfriheten inskränks genom en förordning? Tänk igenom det en gång till, tack.K karlmb skrev:
Vad har Palme med den här diskussionen att göra?K karlmb skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Gärna för mig. Men oavsett driftsform så ska det lyda under offentlighetsprincipen. I alla delar.P pmd skrev:I stort sett är New Public Management ett misslyckande. Jag har personlig erfarenhet av hur sjukvård och äldrevård fungerar i (en kommun i) Sverige. Det är en byråkratisk mardröm. Varje enskild organisation gör sitt bästa, men det finns ingen samordning.
Värst är revirstriderna mellan kommunen och regionen. Lägg ner regionerna, säger jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg