P pmd skrev:
SKR sysslar inte med offentlig verksamhet.
Det har vi ju redan klarat av i inlägg #193. Eftersom SKR inte är en myndighet och inte ens en offentlig organisation så sysslar den definitionsmässigt inte med offentlig verksamhet.
Jag hoppas att dom då inte finansieras av offentliga medel.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Låst artikel. Kan du förklara vad
"...detta jättekonglomerat med diversifierad verksamhet från enklare frågor i anläggningsbranschen till sofistikerade tjänster i forskningsnära miljö."
handlar om?
Den är inte alls låst, du kan läsa den helt gratis om du vill.
Skärmdump från Svenska Dagbladets webbplats med en artikel om resursproblem och erbjudande om gratis tillgång till artiklar fram till februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudmännen ser som vanligt all kritik som avvikelserapportering från ett i grunden sunt och välskött pastorat. Hade det handlat om ett börsnoterat företag hade det avförts från börsen och vd och några andra hade fått gå. Men eftersom den här koncernen inte är börsnoterad utan har en helt egen juridisk form händer ingenting. Man vänder blad.

Jag talar om landets kommuner och regioner.

I år har jag
inte hittat några fall där kommuner sålt sina kommunhus eller äldreboenden till första bästa lycksökare för att få pengar till driften av kärnverksamheten. Men det finns nya exempel på den vilda västern-kultur som utvecklas i en verksamhet som regleras som om den vore en liten ideell förening och där ingen oberoende professionell revision håller ett öga på det hela.

Slöserirekordet med medborgarnas pengar slås av Millenniumprojektet, det stora it- projektet i Västra Götalandsregionen. Tio år tog det att upparbeta över 5 miljarder kronor till det slutliga haveriet. Fem tusen miljoner. Den som tar ett lån på den summan och amorterar det ansenliga beloppet 1 miljon kronor varje år får hålla på i 5 000 år. Det är medborgarna som betalar, ingen annan. Orsaken till haveriet är det sedvanliga – svag projektstyrning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Låst artikel. Kan du förklara vad
"...detta jättekonglomerat med diversifierad verksamhet från enklare frågor i anläggningsbranschen till sofistikerade tjänster i forskningsnära miljö."
handlar om?
Jag tycker den meningen står väldigt bra för sig själv. Den handlar om SKR och alla trådar de är med och drar i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tycker den meningen står väldigt bra för sig själv. Den handlar om SKR och alla trådar de är med och drar i.
Då får du berätta vad ”…sofistikerade tjänster i forskningsnära miljö" är för något. (Mer än dyrt).
Jag har inte en susning.

Sen den där Ledarartikeln , den är rätt yvig. Inte var det väl SKR som utvecklade Millenium?

BirgitS
Pressmeddelande från Regeringen:

Utredning om statens samverkan med kommunsektorn har överlämnats till civilministern​

Kika under Utredningen i korthet, 3:e stycket

[länk]
Ok, det handlar alltså om mottagandet av den utredning som Claes länkade till och att den utredningen föreslår att det ska startas en utredning om handlingsoffentlighet i SKR. Det betyder ju inte att regeringen verkligen kommer att utreda den frågan och ändå mindre när.

Men jag har inget emot att det utreds, och det betyder ju att karlmb har haft fel i sina påståenden om lagen redan idag säger att SKR lyder under offentlighetsprincipen. Men utredningar kostar pengar och göder byråkrati.

BirgitS
D Dilato skrev:
Jag hoppas att dom då inte finansieras av offentliga medel.
Ok
Vad tycker du då om privatägda friskolor, som inte är myndigheter och inte är offentliga organisationer, men betalas av offentliga medel?

BirgitS BirgitS skrev:
Ok
Vad tycker du då om privatägda friskolor, som inte är myndigheter och inte är offentliga organisationer, men betalas av offentliga medel?
Jag tycker samma om dom som jag tycker om andra upphandlade tjänster.
Utför dom sitt uppdrag enligt beställning och lag och tillsynen inte har anmärkningar så ..
Vilka handlingar jag skulle vilja se vet jag inte, troligen inga.

BirgitS
K karlmb skrev:
Nej, det handlar om alla kommuner och regioner. Redan första meningen i ingressen visar det:
"Staten har delegerat viktiga uppgifter till kommunerna och regionerna som nu utgör 70 procent av den offentliga sektorn."
Naturligtvis står inte lilla SKR med några hundra anställda för 70 % av den offentliga sektorn. Det är summan av alla kommuner och regioner med över 100 000 anställda som gör det.

BirgitS
D Dilato skrev:
Jag tycker samma om dom som jag tycker om andra upphandlade tjänster.
Utför dom sitt uppdrag enligt beställning och lag och tillsynen inte har anmärkningar så ..
Vilka handlingar jag skulle vilja se vet jag inte, troligen inga.
Är inte det ungefär som SKR då?
Och du verkade ogilla att en del av deras verksamhet finansieras av kommuner och regioner.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
sofistikerade tjänster i forskningsnära miljö
Tja, allehanda utredningar o beslutsstöd i hälsovård tex. SKR sitter o skriver "förslag" till riktlinjer för ifall vi ska operera din rygg eller låta det vara tex.

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det ungefär som SKR då?
Och du verkade ogilla att en del av deras verksamhet finansieras av kommuner och regioner.
LOL, vi ska se SKR som ett upphandlat tjänstebolag??

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det handlar om alla kommuner och regioner. Redan första meningen i ingressen visar det:
"Staten har delegerat viktiga uppgifter till kommunerna och regionerna som nu utgör 70 procent av den offentliga sektorn."
Naturligtvis står inte lilla SKR med några hundra anställda för 70 % av den offentliga sektorn. Det är summan av alla kommuner och regioner med över 100 000 anställda som gör det.
Vilket inte hindrar att de styr väldigt mkt av verksamheten med utredningar, riktlinjer, beslutsstöd.

BirgitS
K karlmb skrev:
Tja, allehanda utredningar o beslutsstöd i hälsovård tex. SKR sitter o skriver "förslag" till riktlinjer för ifall vi ska operera din rygg eller låta det vara tex.
Det där med riktlinjer har vi väl redan tagit upp en gång någonstans, du påstod att det var SKR som skrev sånt men det visade sig ju inte alls stämde utan det var en samarbetsgrupp bestående av t.ex. läkare från flera olika regioner och sjukhus som hade tagit fram riktlinjen.

BirgitS
K karlmb skrev:
Vilket inte hindrar att de styr väldigt mkt av verksamheten med utredningar, riktlinjer, beslutsstöd.
Krönikan handlar om kommuner och regioner, inte SKR.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Krönikan handlar om kommuner och regioner, inte SKR.
Du vill inte se minsta samband... Funderat på vad SKR står för?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.