1 543 läst ·
277 svar
2k läst
277 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Det finns flera utredningar, trodde verkligen du kände till dem.BirgitS skrev:
Den utredning som Claes länkade till hade det ju varit bra om du hade länkat till för länge sen. Även fast den nästan helt handlar om helt andra saker. Det enda den utredningen kommer fram till gällande SKR och offentlighetsprincipen är att det bör tillsättas en utredning gällande införande av handlingsoffentlighet i SKR:s verksamhet. Det framgår också att det leder till ökade kostnader för SKR.
Men istf att hela tiden vilja läsa såna, vad tycker du egentligen själv?
Är det OK att en organisation med myndighetsliknande uppgifter, inte lyder under OP?
Du pratar om kostnader som ett argument emot en ändring, jag ser det som självklart att med insyn följer ökad granskning och skulle vi dessutom lyckas få ett tjänstemannaansvar.
Eller ser du att en förändring av någon myndighet som idag lyder under OP, skulle bli effektivare och kosta mindre om den inte behövde bry sig om griniga medborgares frågor om vad de pysslar med egentligen?
Har du något exempel kanske?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Varför ska jag känna till dem?K karlmb skrev:
Det är du som vill ändra lagen och ska då argumentera för varför t.ex. genom att peka på utredningar.
Idag tycker jag ingenting, utan jag försöker ju bara förstå varför som du vill ändra. Men dina argument hittills är ju väldigt vaga och oklara, så jag förstår inte varför jag ska tycka som du gör.K karlmb skrev:
Enligt utredningen som Claes länkade till så är det nuvarande tydligen enligt lagen i alla fall, fast du har påstått motsatsen många gånger. Varför ska jag hålla med dig när du kommer med felaktiga påståenden?K karlmb skrev:
Det är snarare dina motargument som är vaga.BirgitS skrev:
Kostnader skulle det bli o obetydliga problem har vi...
Du är inte jurist va?BirgitS skrev:
Juridiska frågor som denna avgörs i domstol, innan det så är det en diskussion.
Där är vi nu.
Att detta är emot en så enkel och grundläggande grundlag från 1700-talet och dess andemening är inte så svårt att hävda.
Du har allt mer uppförsbacke än jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Som sagt jag behöver inga motargument alls.K karlmb skrev:
Jag tolkar det där som att du anser att det kostar pengar att göra om så att SKR hamnar under offentlighetsprincipen och att det i dagens lägen är obetydliga problem med att det inte är så¨.K karlmb skrev:
Några som medverkade i utredningen, vars rapport Claes länkade till, är jurister. Det räcker för mig. Men jag har ju framfört tidigare att du ska ta det till domstol.K karlmb skrev:
Nej, eftersom jag tycker att nuvarande läge fungerar tillräckligt bra (men kan tänka mig att ändra mig med bra argument) så är jag på plan mark. Det är du som behöver argumentera för din åsikt.K karlmb skrev:
Klicka här för att svara