64 825 läst ·
173 svar
65k läst
173 svar
Skogsavverkning utan min vetskap
Hare inget med att köpa eller sälja en avverkningsrätt att göra, Skogsstreyslen bryr sig inte om vem som har köpt avverkningsrätten.Maskintok skrev:
Tror det var 0,3-0,4 ha, faktiskt. Ett bestånd som låg bra till att ta i samband med grannens avverkning. Absolut inga problem. Skogsstyrelsen blev inte alls inblandad.skoge skrev:
Edit: Såg at det står 0,45 ha i kontraktet. Minns inte hur mycket det blev, runt 150 m3fub tror jag.
Redigerat:
så det är så att kopia skall in till lantmäteriet?
De blir säkert glada... Eller hur ska nu annars lantmäteriet få denna information om såld rätt då det är mellan två parter...
ska nog fan ta och sälja en rätt och skicka in kopian på avtalet till lantmäteriet... För jag har aldrig gjort detta ej heller sett någon avverkningsinformation hos lantmäteriet...

De blir säkert glada... Eller hur ska nu annars lantmäteriet få denna information om såld rätt då det är mellan två parter...
ska nog fan ta och sälja en rätt och skicka in kopian på avtalet till lantmäteriet... För jag har aldrig gjort detta ej heller sett någon avverkningsinformation hos lantmäteriet...
Det är valfritt att skriva in avverkningsrätter, om köparen väljer att inte göra det så får de såklart inget veta.Maskintok skrev:
Så här gör du:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...av-avtalsservitut-och-nyttjanderatt/#faq=1704
Om du skriver ett kontrakt på ett avverknigsuppdrag tex, så står det i det finstilta att köparen äger rätt att skriva in det. Gör de det så får Lantmäteriet veta.
inte alls samma sak som du har försökt att dels bevisa sedan du skrev ditt inlägg så långt upp sedan och dels med det som du försökt hävda åt mig...M -MH- skrev:
Nä knappast.M -MH- skrev:
Detta är en förlegad åtgärd som man egentligen slutade med 1903 då skogsvårdlagen kom till före detta kunde bolag köpa en avverkningsrätt som sträckte sig upp till 50 år..
Efter att lagen kom till så blev rotpostköp vanligt och då sattes en gräns om 5år..
väldigt få bolag eller föreningar använder detta med att skicka in avtal till lantmäteriet.
dessutom skulle detta ha blivit tilldelat när fastigheten bytte ägare..
snacka om att ha gjort en bagatell som egentligen inte ens finns hos lantmäteriet till en sådan stor sak att man knappt orkar med..
Ja äger rätt på exakt samma sätt jag nyss beskrev..M -MH- skrev:
detta är inget som idag används mer än i de fall där föreningen eller bolaget vill ha säkerhet för sin rätt.
Va bra, då är vi överens om att eventuellt inskrivna avverkningssrätter ser man hos Lantmäteriet.
Ja, så det vore lämpligt att TS kollar hos Lantmäteriet om skogsbolaget som avverkade hade säkerhet för sin rätt, så de inte riskerade att den försvinner när fastigheten byter ägare.Maskintok skrev:
så, det som krävs är en avverkningsanmälan
Denna ska behandlas och har inte detta skett inom 6 veckor, och myndighet har hört av sig.
så är det fritt att börja avverka.
Men det kan komma hinder under vägen.
myndigheterna som verkligen har hand om detta kan stoppa avverkningen.
Denna ska behandlas och har inte detta skett inom 6 veckor, och myndighet har hört av sig.
så är det fritt att börja avverka.
Men det kan komma hinder under vägen.
myndigheterna som verkligen har hand om detta kan stoppa avverkningen.
En vettig början är väl att kolla vilket bolag som är kopplat till märkningen på timret, ringa dit, och ta reda på vad som pågår från den änden? Att diskutera var det kanske eller kanske inte finns något dokumenterat kan man göra senare, efter man fått veta vad som faktiskt pågår. Right?
En uppdatering från TS vore intressant, nu när det blivit vardag och folk på företag borde gå få tag i. Om sådana intressanta inlägg inte drunknar bland allt käbbel om detaljer...
En uppdatering från TS vore intressant, nu när det blivit vardag och folk på företag borde gå få tag i. Om sådana intressanta inlägg inte drunknar bland allt käbbel om detaljer...