Byggahus.se

Skogsavverkning utan min vetskap

1. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem
    Hej,
    kom ut i skogsslingan idag för promenad och lek med barnen och får mitt livs chock: stora maskinspår har förstört den lilla stigen och när jag ser mig omkring ser jag att den gamla naturskogen till stora delar är avverkad. Det ser för jävligt ut och när chocken lägger sig kommer ilskan. Vad har hänt och varför och VEM ska ta ansvar för att den fina lilla skogen som är vårt verkliga smultronställe nu för evigt är förstörd?

Jag ringde min svärfar som är tidigare ägare och han säger att han förvisso sålt skog för ett antal år sedan men bolaget hann aldrig avverka den. De har förmodligen varit där nu för att ta den. Men det var INTE på den platsen han avsåg att avverka den gången och de har inte hört av sig i förväg om tid eller omfattning eller någonting. Inte till honom elelr till oss som nu äger skogen.

Hade jag vetat att detta skulle ske hade jag gjort allt för att stoppa det. Köpa tillbaka skogen hade ju varit det enklaste.

Dom har fällt och kvistat och kört sönder en skog som vi varit stolta över tat kunna vandra omkring i. En oas för oss.

Vi hade dessutom en representant för bolaget ute för ett par år sedan när vi tog över och till vilken jag poängterade att ingen skog fick fällas någonsin på den marken. Han höll med och menade att den var värd mer som den står än som fälld. Nu ska super-raka, hundraåriga tallar bli massaved och skit. Herregud.

Vad kan jag göra? Jag vill driva det här mot bolaget som totalt havererat i sin kommunikation och sitt genomförande av avverkningen. Jag vill kräva ersättning för en plats på jorden som nu, så länge jag och mina barn lever, är förstörd.

Det är mycket känslor inblandat men nåt måste jag väl kunna göra?

2. 13th Marine
    Titelredigerare · Trelleborg · 9 995 inlägg

13th MarinePremiumikon: Träd

Titelredigerare
    Tolkar jag det rätt om att ni sålt marken och inte längre äger den?

3. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem
    Nej, jag äger marken. Förre ägaren hade nåt slags muntligt avtal med skogsbolaget.

• Laddar…
  4. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 675 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Men det är ju din svärfar, vad har han avtalat. Även muntligt gäller, bara problem med att bevisa Vad är det för "slags muntligt" avtal som gjorts av din svärfar då han sålt skog?
    Förhoppningsvis har hsn inte fått någon förskottsbetalning;)

• Laddar…
  5. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 1 208 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Har du loggat in på Mina sidor hos Skogsstyrelsen och sett om det finns någon avverkningsanmälan?

6. M
    Verktygstokig · 12 213 inlägg
    måste funnits ett avverkningskontrakt oavsett..
    5 år har de på sig att avverka..
    Om inte vederbörande har haft förskott utbetalda då tar de den skog som finns..

Men det är inte helt enkelt med att sälja marken med skog på... Den tillhör ju inte fastigheten isåfall... Och det blir en skev värdering...

samt att vederbörande borde fått krav om betalning isåfall..

För hur många år sedan avtalades detta..

naturskog tror jag knappast...
    Men äldre skog ja.

7. M
    Medlem · 16 inlägg

Mce1978

Medlem
    Ibland dröjer det lång tid mellan kontraktsskrivning och till det att skogsbolagen kör igång med avverkningen. Dom ska höra med andra grannar om de också ska avverka, kanske får vänta på olika tillstånd osv. Förmodligen så gäller svärfars kontrakt ännu men det bör väl han ha koll på. Det kan ju inte vara någon mer förutom honom och ni som är inblandade. Pengarna kommer ju att ramla på någons konto och eftersom att du är totalt ovetande om detta så blir det väl hos svärfar.

Det bör vara ganska enkelt att ta reda på hur det ligger till genom att kontakta skogsbolaget. Den ersättning som ni vill ha bör ju då ställas mot den som har kontrakt på avverkningen, alltså svärfar. Om ni köpt fastigheten av honom så bör han ju ha varit skyldig att informera om detta då värdet på fastigheten sjunker om en del av skogen var såld vid överlåtelsetillfället.

8. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem
    Nej, ska kolla. Bra tips.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem

10. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem
    Jag vet inte vad som sagts men vad jag trodde var att man tittar tillsammans på vilka träd som kan fällas och var. Inte bara styra in nån jävla skogsmaskin på en liten stig och börja härja loss...

11. R
    Medlem · 26 inlägg

redrobot

Medlem
    Dom har ju dessutom fällt en bred gata in till området de avverkat för att komma fram. Det är en bedrövelse.

12. A

Husägare
    Du behöver nog ta en djupare dialog med din svärfar vad som har avtalats......
    Att man behöver körvägar ingår i avverkning och det kan bli djupa spår.
    Har själv försökt att senare leta fram en tidigare stig utan att ha lyckats
    Vad har du för erfarenhet av skogsbruk?

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 225 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    I normalfallet är det just så man gör, är det skog i slutavverkningsålder åker rubbet.

Det här är ju lite konstigt, det måste ha funnits ett kontrakt som hängde med när marken bytte ägare?
    Det vore märkligt om det blivit fel skogsplätt som avverkats, att ett eller annat träd på fel sida någon otydlig gräns åker händer, men maskinförarna låter i allmänhet tveksamma fall stå just för att det kan bli lite rabalder...att ett helt skifte blir fel är sällsynt.

14. S
    Medlem · 1 253 inlägg
    Det kan ju även vara så att tidigare ägare minns fel...

15. A

Husägare
    Se inlägg #12 ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.