P
M Mce1978 skrev:
Har aldrig varit med om att en vanlig avverkning synts på "Mina sidor" på lantmäteriet. Det ska vara något specialfall i sådana fall. Det kan inte höra till vanligheterna.

Däremot så finns alla avverkningar som är större än 0.5 hektar (anmälningspliktiga) med på "Mina sidor" hos Skogsstyrelsen. Du kan logga in där med bankid och eftersom att du är ägaren av fastigheten så skulle jag tro att du får upp aktuell avverkning. Klicka på "kartprogram" och sedan väljer du fastighet och skifte. I vänsterkolumnen så hittar du även "fastighetens ärenden" och för mig står det där "Avverkning ärendenummer-xxx". Klickar man på den så får man upp avverkningens område i kartan och klickar man sedan på "läs mer" så får du upp information så som kontaktperson, när ärendet kom in och vilken typ av ärende osv.

Och ja du behöver återbeskoga området efter avverkning enligt skogsvårdslagen. Det kan ju göras på olika sätt som ger olika kostnader beroende på hur du vill sköta skogen. Om du vill göra det "by the book" så ska det markberedas och planteras vilket blir en rätt stor kostnad. Plantera är annars rätt roligt att göra själv om man gillar att vara ute i "skogen" och det inte är för stor areal. Om det växer som tusan där så kan du ju prova med naturlig föryngring och chansa om det blir bra vilket också är billigaste alternativet. Sedan tillkommer ju röjning och gallring framöver som väl mest är kostnader.

Tycker att det är tråkigt det som hänt då ni verkligen ville ha kvar skogen och att det kanske var en av anledningarna till att ni köpte eller tog över fastigheten. Samtidigt så får ni en krasch-kurs i hur det fungerar med skogsbruk och lär er mer om det.

[länk]
har någon skrivit lantmäteriet?
Då är de väldigt fel ute..

bra att du kom med rätt information

Maskintok skrev:

Jag föreslog att TS skulle logga in på Skogsstyrelsens Mina Sidor, det var i trådens inlägg #5.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag föreslog att TS skulle logga in på Skogsstyrelsens Mina Sidor, det var i trådens inlägg #5.
Jo men det är ju inte lantmäteriet..
som ovanstående inlägg hänvisar till..

Du var ju rätt i din skrivelse.. (y)

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Maskintok skrev:

R redrobot skrev:
Vad kan jag göra? Jag vill driva det här mot bolaget som totalt havererat i sin kommunikation och sitt genomförande av avverkningen. Jag vill kräva ersättning för en plats på jorden som nu, så länge jag och mina barn lever, är förstörd.

Det är mycket känslor inblandat men nåt måste jag väl kunna göra?
Förutom att titta på Skogsvårdsstryelsens "Mina sidor" (https://www.skogsstyrelsen.se/mina-sidor/) så är det lämpligt att ringa till bolaget och fråga vad det är som ligger till grund för avverkningen. Beroende på svar så får du gå vidare därifrån.

Har du tittat på "Mina Sidor"? Vad står det där?

Det enklaste måste väl vara att ta en diskussion med Svärfar.

/ATW

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:

Jag skrev Lantmäteriet, för det är där man kan se eventuellt inskrivna avverkningsrätter. Det kan man inte se hos skogsstyrelsen.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Jag skrev Lantmäteriet, för det är där man kan se eventuellt inskrivna avverkningsrätter. Det kan man inte se hos skogsstyrelsen.
Ska du inte kunna göra.. det är Skogsstyrelsen som har hand om dessa ärenden.

Rättigheter kopplade till fastigheter ska väl finnas i fastighetsregistret?

Maskintok skrev:
Ska du inte kunna göra.. det är Skogsstyrelsen som har hand om dessa ärenden.
Lantmäteriet har hand om inskrivna avverkningsrätter. Det står i fastighetetsregistret. Inte Skogsstyrelsen. Avverkningsrätt och avverkningsanmälan är inte samma sak.

Krångla inte till det nu för TS.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Lantmäteriet har hand om inskrivna avverkningsrätter. Det står i fastighetetsregistret. Inte Skogsstyrelsen. Avverknnigsrätt och avverkningsanmälan är itne samma sak.

Krångla inte till det nu för TS.
Allt som har med avverkning att göra ligger på Skogsstyrelsens bord.. samt länsstyrelsen..
Inte lantmäteriet

Maskintok skrev:
Allt som har med avverkning att göra ligger på Skogsstyrelsens bord.. samt länsstyrelsen..
Inte lantmäteriet
Du har fel. Se ovan.

D Daniel 109 skrev:
Rättigheter kopplade till fastigheter ska väl finnas i fastighetsregistret?
Jo.

P
M -MH- skrev:
Du har fel. Se ovan.
Du har fel se ovan. ;)

P
en avverkningsrätt söks genom att man skickar in en anmälan till Skogsstyrelsen.

De ställer hur denna rätt ställer sig emot skogsvårdlagen och miljöhänsynen som råder på den aktuella ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.