60 729 läst · 173 svar
61k läst
173 svar
Skogsavverkning utan min vetskap
Nej, en avverkningsrätt är ett avtal mellan skogsägaren och köpande bolag, tex sågverk. Skogsstyrelsen är inte inblandad.Maskintok skrev:
https://www.bjornlunden.se/juridik/avverkningsrätt__130
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avverkningsrätt
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.8/338195.html
Är du säker på vad du vill ha sagt?M -MH- skrev:
Den rätten du själv länkar till är utskriven lite längre upp...
nyttjande rätt om avverkning.. Och vilken myndighet har hand om detta i Sverige?
Varför söker du inte rätten hos lantmäteriet då istället?
Jo för detta är inte deras bord... alls..
Detta ingår i avverkningsanmälan...
Avverkningsrätt är ett avtal mellan köapren och säljaren om rätten att avverka skog på säljarens fastighet.
Man behöve inget tillstånd av Skogstyrelsen för att sälja skog som avverkningsrätt, de är inte inblandade i avverkningsrätten eller andra nyttjanderätter alls.
Man behöve inget tillstånd av Skogstyrelsen för att sälja skog som avverkningsrätt, de är inte inblandade i avverkningsrätten eller andra nyttjanderätter alls.
Det måste de vara annars så begår du ett lagbrott..den rätten är värdelös utan RÄTTEN ATT ÖVERHUVUDTAGET FÅ AVVERKA..M -MH- skrev:
Det där har du missuppfattat. Men behöver inte ansöka hos någon om att upplåta en avverkningsrätt.Maskintok skrev:
Nej, det är en helt annan sak.
du kan sälja hur många avverkningsrätter du vill men det kommer inte ske ett skit förens du har en giltig anmälan som är godkänd.
söker inte du så söker bolagen...
En avverkningsrätt är totalt värdelös utan att minst 6 veckor gått sedan anmälan kom in hos skogsstyrelsen..
söker inte du så söker bolagen...
En avverkningsrätt är totalt värdelös utan att minst 6 veckor gått sedan anmälan kom in hos skogsstyrelsen..
Ja, och jag har sålt avverkningsrätter och gjort avverkningsanmälan så jag vet skillnaden. Jag har dessutom avverkat utan att göra avverkningsanmälan, eftersom det är mindre än 0,5 ha och inte behövs. Jag vet också att man får ingen "rätt att avverka" av att skicka in en avverkningsanmälan, den rätten har man (utom i ädellövskog och fjällnära skog) från början, anmälan är till för att Skogsstyrelsen skall komma med synpunkter.Maskintok skrev:
jaha va bra så det är inget lagbrott att utesluta denna?M -MH- skrev:Ja, och jag har sålt avverkningsrätter och gjort avverkningsanmälan så jag vet skillnaden. Jag har dessutom avverkat utan att göra avverkningsanmälan, eftersom det är mindre än 0,5 ha och inte behövs. Jag vet också att man får ingen "rätt att avverka" av att skicka in en avverkningsanmälan, den rätten har man (utom i ädellövskog och fjällnära skog) från början, anmälan är till för att Skogsstyrelsen skall komma med synpunkter.
nyss skulle du ha det till att det var lantmäteriet som detta gällde men dina egna länkar säger samma som jag...
Detta är underställt avverkningsanmälan.
den är i paragraferna undantagen yta mindre än 0.5 ha... Men där finns mer beskrivning i skogsvårdslagen om hur dessa hyggen skall eller får angränsa till annat hygge mm..
Detta är underställt avverkningsanmälan.
den är i paragraferna undantagen yta mindre än 0.5 ha... Men där finns mer beskrivning i skogsvårdslagen om hur dessa hyggen skall eller får angränsa till annat hygge mm..
Över 0,5 hektar MÅSTE du skicka in avverkningsanmälanM -MH- skrev:Ja, och jag har sålt avverkningsrätter och gjort avverkningsanmälan så jag vet skillnaden. Jag har dessutom avverkat utan att göra avverkningsanmälan, eftersom det är mindre än 0,5 ha och inte behövs. Jag vet också att man får ingen "rätt att avverka" av att skicka in en avverkningsanmälan, den rätten har man (utom i ädellövskog och fjällnära skog) från början, anmälan är till för att Skogsstyrelsen skall komma med synpunkter.