P
M -MH- skrev:
Det skulle ha kunnat funnits, och det kanske till och skulle kunna finnas fortfarande, därför det är bra att kolla upp.

Nu börjar vi komma någon vart. De enklaste sättet att ta del av "alla handlingar" är registerutdrag man kan få på Mina Sidor hos Lantmäteriet.
Nä TS skulle ha vetat om detta isåfall..
Det är ett helt vanligt förfarande när det gäller detta avtalet.. alltså det finns hos svärfar och hos bolaget.. Inte mer.

Maskintok skrev:
Nä TS skulle ha vetat om detta isåfall..
Om TS kollat upp det redan, ja.

Det är ett helt vanligt förfarande när det gäller detta avtalet.. alltså det finns hos svärfar och hos bolaget.. Inte mer.
Man kan förstås göra som du och gissa sig fram, eller så kan man kolla upp det som jag rekommenderade redan i inlägg #21.

Att förvänta sig att säljaren självmant skall tala om vilka rättigheter som finns inskrivna vid försäljning är lite vågat. I detta fallet hade säljaren glömt att det fanns ett avtal till och med.

• Gilla
  • Älska
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Om TS kollat upp det redan, ja.

Man kan förstås göra som du och gissa sig fram, eller så kan man kolla upp det som jag rekommenderar.
Eller så kan man göra som jag sagt åt TS från början.... ta ett snack med svärfar och med bolaget..

hålla på och ringa runt eller logga in här och där löser inget... skogen är avverkad och det kunde inte TS ha stoppat oavsett...

Givetvis skall TS göra det, men att spendera 5 minuter på att kolla upp förutsättninganr innan är väl investerad tid.

• Gilla
Vardon och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Se #21 för detaljer.

Lantmäteriet har reda på om det finns en inskriven avverkningsrätt sedan förre ägare, vilket spelar roll för om TS kan få någon ersättning och av vem.
Vad yrar du om?

Hävdar du att alla avverkningsuppdrag registreras hos lantmäteriet?

/ATW

• Gilla
pederlarsson och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nej, men alla inskrivna avverkningsrätter. Du kan väl försöka läsa ordentligt? Inte någonstans i #21 står ordet avverkningsuppdrag, inte någonstans står det att det gäller för alla avverkningsrätter ens.

Avverkningsrätt, avverkningsuppdrag, avverkningsanmälan. Tre olika saker.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

/ATW
Japp det är precis det han skrivit

• Gilla
Masen93
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp det är precis det han skrivit

• Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Hur fick du in uppdrag i detta?
Ska du börja tillföra mer grejer du inte behärskar?

Maskintok skrev:
Hur fick du in uppdrag i detta?
Jadu, det var ArneTW som blandade ihop avverkningsuppdrag med avverkningsrätt (i ett inlägg som du gillade till och med), och du blandade ihop avverkningsanmälan med avverkningsrätt.

• Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Jadu, det var ArneTW som blandade ihop avverkningsuppdrag med avverkningsrätt (i ett inlägg som du gillade till och med), och du blandade ihop avverkningsanmälan med avverkningsrätt.
Nä det har jag inte gjort.
Men du har försökt att sudda ut ditt misstag länge nu...

Dessutom så skrev du själv detta för en stund sedan så skyll inte på ArneTW inte.

P
istället för att offra en massa tid på en massa om... Så råder jag TS till att kontakta sitt bolag som äger virkeslapparna och reda ut detta där direkt.

mycket smidigare och då får han ändå reda på allt och om det är stort eller litet förskott.
Allt kanske inte är belånat..

med det så skiter jag i detta forum för ikväll..

Maskintok skrev:
Dessutom så skrev du själv detta för en stund sedan så skyll inte på ArneTW inte.
Arne ställde en fråga om avverkningsuppdrag riktad till mig. Så jo, jag skyller på att han förde in det i debatten.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Avtal mellan köpare(bilaget) och säljare(svärfar , antagligen) brukar normalt inte skogsbolagen vara pigga på att delge tredje man, särskilt inte i fråga om pengar!

P
M -MH- skrev:
Avtal mellan köpare(bilaget) och säljare(svärfar , antagligen) brukar normalt inte skogsbolagen vara pigga på att delge tredje man, särskilt inte i fråga om pengar!
Det är de tvungna till..
Annars kan TS skicka saken till kronofogden och få väck virket därifrån samt att han har rätt till ersättning för intrånget och körningen över hans mark..
Allt som är förstört och skadat..

Jo de flesta bolagen lägger fram den informationen som finns..
sluta att lägga upp trams som inte stämmer i frågan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.