O O skrev:
Det är inget svårt att hitta avtalet och villkoren.

Att läsa dem är en annan sak. De flesta läser dem inte. Att dessutom förstå dem är det nog ännu färre som gör. Okunnighet om villkoren är antagligen en stor orsak till att vissa blir besvikna och att några till och med känner sig lurade.
Problemet är att företag som t.ex. Skistar medvetet utformar sina erbjudanden för att lura sina kunder. Ett företag som behandlar sina kunder så saknar egentligen existensberättigande.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
J
Jag har uppfattningen att skistar tillhör de företag som utnyttjar sin position för att maximera priserna. Visst är det väl tanken hos många företag, men här är det tydligt att avtal och priser inte sätts utifrån värdet för kunden utan hur mycket som går att kräma ut. Om de inte var så dominerande skulle detta inte funka. Nu gör det det.

Vi hade nåt år där nån i familjen skadade sig (rätt lindrigt men fick åka till vc och blev avrådd att åka mer) och det var enormt svårt att försöka få några pengar åter för ej nyttjade kort.

Jag är övertygad de gör allt för att ge sken av trygga garantier men att sen se till att de är i princip omöjliga att nyttja pga de alltid kör nån barnlift.

Sen får man ge skistar att de faktiskt levererar okej skidåkning i normalfallet. Men riktiga hästhandlare är de.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Intressant att du använder ordet "verkar", då flera i tråden hävdar att Skistar är så väldigt tydliga i sina avtal.
Skistar har flera olika avtal beroende på när man köpte resan och vilken ort man ska till. Såvitt jag kan se har TS inte velat tala om vilken ort det gäller och när resan beställdes. Jag tittade inte på alla avtal utan bara på ett: Vad som gäller resor som beställs just nu och till de största skidorterna.

Jag gissar att de har samma villkor på alla ställen men orkade inte läsa alla avtal bara för att TS inte varit tydlig; därav ”verkar”. Antagligen har de samma villkor där TS är, men kanske inte.

J JohanLun skrev:
Vi hade nåt år där nån i familjen skadade sig (rätt lindrigt men fick åka till vc och blev avrådd att åka mer) och det var enormt svårt att försöka få några pengar åter för ej nyttjade kort.
Oj vad trist. Men hade ni någon försäkring?

J JohanLun skrev:
Visst är det väl tanken hos många företag, men här är det tydligt att avtal och priser inte sätts utifrån värdet för kunden utan hur mycket som går att kräma ut.
Jag påstår att det är det normala för precis alla företag. Ett pris har väldigt lite med "kundens nytta" eller "företagets kostnader" att göra utan sätts av ett rationellt företag till den nivå som man bedömer maximerar vinsten för den tidshorisont man väljer att räkna på.

nikasp
AXS AXS skrev:
Hemavan!
Själv inte så sugen på att flyga för skidor, men kan du acceptera det så är det väldigt fint.
Jag har varit sugen i 20 år men det är så förbaskat långt från Stockholm. GPS säger 10h50min färdtid i bil. Och med flyg skulle det bli en väldigt dyr vecka för fyra pers.

Nånstans i gömmorna finns mitt första dagkort från just Hemavan, det var där jag började åka alpint. Året var 1978 😀

A alfons13 skrev:
Trysil har jag faktiskt funderat på som ett alternativ. Fördelen med den orten verkar bl.a. vara att de finns skidåkning i fler väderstreck som gör att det inte blir lika känsligt vid lite mer vind. Bra tips som jag glömt bort! Det är inte lika snösäkert som Funäsfjällen
Hur kommer du fram till att Trysil inte är lika snösäkert som Funäsdalen?
Det faller normalt 2-2,5m snö per säsong i Trysil. Snödjupet i terrängen är normalt över 1m i Trysil och under 1m i Funäsdalen...

Dessutom har Trysil fler backar, fler liftar och fler km pist samt mer än dubbelt så stor fallhöjd.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
A alfons13 skrev:
Jag menar natursnö och som vi redan avhandlat är inte öppna backar precis samma sak som bra backar. Om man dessutom gärna är utanför backarna så går det bort (om man inte åker typ vecka 5 till v8).
Det jag skrev om 2-2,5m snöfall och över 1m i terrängen i Trysil gäller natursnö. Dessutom finns konstsnö i de allra flesta backarna, vilket gör att de i princip alltid är bra.

Söder om Åre finns inget i Sverige som kan jämföras med Trysil. Och knappast norr om Åre heller...
A alfons13 skrev:
Jag kan absolut tänka mig Trysil någon gång.
Testa en vecka, och åk runt i systemet, sedan vet man om det finns några områden man kan tänka sig att återvända till.

Men finns det mer/bättre snö någon annanstans kan man ju ta det istället denna gången och vänta med att testa.

Bönhas Bönhas skrev:
Hur kommer du fram till att Trysil inte är lika snösäkert som Funäsdalen?
Det faller normalt 2-2,5m snö per säsong i Trysil. Snödjupet i terrängen är normalt över 1m i Trysil och under 1m i Funäsdalen...

Dessutom har Trysil fler backar, fler liftar och fler km pist samt mer än dubbelt så stor fallhöjd.
Hur mycket snö som faller och hur mycket snö som det ligger kvar i terrängen är olika saker.

Tänndalen tycker jag har bra pistnära offpist med gles skog som håller kvar snön bra även när det blåser. Jag gillar som sagt även Ramundberget.

Det jag menar med snömängd är att jag upplever att Tänndalen och Ramundberget har haft en högre lägstanivå de sista tre åren som jag följt detta mer noga.

Jag ångrar inte att vi bokat Tänndalen i år. Just nu verkar det vara cirka 2-3 gånger mer snö i terrängen än i Trysil!

Men Trysil verkar också vara en fin skidort.

https://www.freeride.se/snodjup/tanndalen/

https://www.freeride.se/snodjup/ramundberget/

https://www.freeride.se/snodjup/trysil/

vi brukar bo över i östersund och gör sedan dagsturer till olika liftanläggningar beroende på lust och väder.

åre går bort vid kall väderlek kring jul, hellre en dag i trillevallen där det dessa dagar är typiskt minus 14 istället för 23. tegefjäll ligger mestadels skyddat från vind, men allra bäst en stormig dag är katrinabacken med vindskyddat läge i klövsjö, aldrig varit med om stängning där. vemdalen är till skillnad ett avblåst isigt ställe, men kan liksom åre blomma ut riktigt fint på vårkanten. björnrike är lätt och lagom, bäst om man vill lotsa någon mindre van in i sporten. vädret stabilare än andra nu nämnda orter.

så ett fint smörgåsbord erbjuds den som övernattar i östersund och som sedan står ut med en dryg timmas bilkörning.

favoritstället är bydalen. klassiskt ställe utan hålligång, endast släpliftar. begränsade fallhöjder, men obegränsad offpist. 8000 höjdmeter liftburen lössnö en dag är ingen direkt stress.

dumpade förresten häromdagen en meter:) och ja; det var nog stängt en del.

• Gilla
alfons13
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.