A alfons13 skrev:
Människan är ett flockdjur och många andra åker till Sälen. Det fanns givetvis fördelar med det, som lite närmare, väl uppstyrt, lätt att boka och bra skidskolor. Nackdelen var att det var många andra som åker dit (delvis tack vare ovan fördelar) och mindre snö.
Vad som är närmast beror på var man reser ifrån. Från sydvästsverige, danmark och nordvästeuropa är Trysil och Hemsedal närmare. Speciellt i restid med bil.

Bokning är ingen skillnad eftersom det är Skistar där också.

Orterna ligger högre än Sälen, vilket ger fördelar som längre och bättre backar samt mer snö. Liftköerna är oftast betydligt kortare, ibland obefintliga, men sådant varierar på alla orter.

Om man vill kan man bo med ski-in-ski-out. Det gäller i princip allt boende i Trysil.
A alfons13 skrev:
Nu när vi är mer varma i kläderna söker vi mer snö (större marginal vid ”sämre” vintrar) och mindre köer i liftarna. Dit vi åker är det sällan mer än fem sittliftar/släpliftar som man behöver vänta och den backnära offpisten är mycket, mycket bättre.

I Lindvallen, där vi var mest innan, var det delar av dagen helt katastrof med väntan till liften (typ 5-10 gånger längre tid för kö och lift mot åktid, vilket vi inte alls gillar) och dessutom upplevde vi rätt oförklarliga stängningar av liftar (stor variation mellan dagarna så det verkade inte vara helt väderberoende trots att det kommunicerade skälet var just väder). Det gjorde att liftköerna tenderade att vara rätt konstanta, trots att det vid sämre väder var färre personer i backarna.
Förhållandena i Lindvallen beror nog mer på det geografiska läget än på vem som sköter liften...
A alfons13 skrev:
Så jag summerar; aldrig mer Skistar för oss och ni som också är missnöjda, testa ett alternativ som ni tror på! (Ni som gillar Skistarorter kan ju fortsätta åka dit). Win-win för alla!
Det finns många alternativ att välja på och det är såklart bra om inte alla köar till samma lift.

Själv har jag inga som helst problem med att åka till Skistarorter. Visst är det "väl uppstyrt". Jag har inte varit på alla. Men Lindvallen är inget alternativ för mig heller. Sett till skidåkningen är "grannorten" Trysil så mycket bättre att jag inte ser någon anledning att välja Sälen. Alternativet skulle nog vara Hemsedal. Åre ligger för långt från syd/mellan-sverige. Jag ser fördelar med stora skidorter.

Men det finns många riktigt bra mindre orter i Norge. Några med pister där man kört OS-störtlopp.
Om man nu talar om alternativ till just Sälen.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns mängder av skidorter där liftpriserna per dag är konstant, säg 300 om dagen. 7 dagar kostar 2100. Åker du bara 3 kostar det dig bara 900. Samma pris om jag förköper eller samma dag. Man betalar för det man får. Mest oberoende och i Alperna där det är lite konkurrens.
Om man vill kan man köpa dagskort av Skistar. Då funkar det exakt likadant. Många köper dagskort samma dag på Skistarorter.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att skistar tar mer betalt för 5 valfria dagar än 6-8 dagars kort är ju vad som ställer till det.
Det är en mycket märklig prissättning. Jag förstår inte vilken kategori skidåkare som köper sådana kort.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Dessutom ännu dyrare om man inte tar risken och förköper.
Fast det är det väl ännu färre som gör. Vad är poängen med det? Inte köper någon 5 dagskort i föreväg om de ser en risk att de bara skall åka 3 dagar. Korten är ju inte ombokningsbara så man kan inte byta dag.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skistar siktar på den klassiska, köp en liter mjölk för 30 eller 10 för 200 så tror kunden att man gör ett kap.
Det (ett kap) gör man ju om man åker alla dagar i en vecka. Åker man 8 dagar söndag-söndag räcker veckokortet (6-8 dagars). Väldigt många tycker det är bekvämt och prisvärt.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen att mjölken på andra ställen kostar 19,90 litern oavsett hur många du köper och att om man köper 10 liter så får de flesta vaska ett par liter spelar ju ingen roll för säljaren!
Det är ju inte så att det är någon direkt konkurrens där du kan köpa liftkorten i mer än en butik. Man har inget att välja på efter att man väl har valt skidort. Hur prismodellen ser ut spelar nog ingen större roll för den "vanliga" skidturisten som åker i backen varje dag oavsett väder och vind på årets skidvecka. Den kategorin betalar vad det kostar.

I slutändan skall bolaget ha in intäkter som täcker driftkostnaderna. Och det är alltid liftkortköparna som får betala.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att skistar tar mer betalt för 5 valfria dagar än 6-8 dagars kort är ju vad som ställer till det.
Det är ju inget som ”ställer till det”. Du kan välja att betala ordinarie pris för att åka valfria dagar eller så kan du få rabatt om du bokar en hel vecka i sträck. Det är en ganska rättvis prissättning också. Om du är där en vecka och bara köper liftkort fyra dagar så åker du antagligen väldigt intensivt de dagarna. Om du istället köper liftkort för hela veckan så åker du antagligen mindre intensivt per dag, kanske rent av ändå tar en vilodag eller nån/några dagar faller bort pga väder. Totalt sett ungefär lika många åk. Så det är motiverat att ha liknande pris för hel vecka i följd som för ett antal dagar en vecka.

Inte får man ersättning av en researrangör om det regnar hela veckan på solsemestern. Ej heller på grund av att det inte blåser när man hyrt en segelbåt. Liftar i fjällen stängs av säkerhetsskäl och det är bara att gilla läget. Är liftarna stängda pga vind är det väl ganska dumdristigt att ge sig ut på fjället. Då ska inte liftägaren medverka till sådan dumdristighet.

G G.L. skrev:
Inte får man ersättning av en researrangör om det regnar hela veckan på solsemestern. Ej heller på grund av att det inte blåser när man hyrt en segelbåt. Liftar i fjällen stängs av säkerhetsskäl och det är bara att gilla läget. Är liftarna stängda pga vind är det väl ganska dumdristigt att ge sig ut på fjället. Då ska inte liftägaren medverka till sådan dumdristighet.
Med resonemanget ovan väntar du dig ingen ersättning eller kostnadsfri ombokning om din flygresa blir inställd pga oväder heller?

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Snarare att man inte får ersättning för månadskortet om tågen är inställda ett par dagar pga storm. Det skiljer om man bokat en enskild specifik resa eller om man bokat fri åtkomst under en tidsperiod.

Bara om en stor del av perioden är inställd kan man få ersättning. För Skistar verkar gränsen för ersättning vara om mer än 2/3 av liftarna är stängda i 3 dagar eller mer av ett veckopass.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O O skrev:
Vad som är närmast beror på var man reser ifrån. Från sydvästsverige, danmark och nordvästeuropa är Trysil och Hemsedal närmare. Speciellt i restid med bil.

Bokning är ingen skillnad eftersom det är Skistar där också.

Orterna ligger högre än Sälen, vilket ger fördelar som längre och bättre backar samt mer snö. Liftköerna är oftast betydligt kortare, ibland obefintliga, men sådant varierar på alla orter.

Om man vill kan man bo med ski-in-ski-out. Det gäller i princip allt boende i Trysil.

Förhållandena i Lindvallen beror nog mer på det geografiska läget än på vem som sköter liften...

Det finns många alternativ att välja på och det är såklart bra om inte alla köar till samma lift.

Själv har jag inga som helst problem med att åka till Skistarorter. Visst är det "väl uppstyrt". Jag har inte varit på alla. Men Lindvallen är inget alternativ för mig heller. Sett till skidåkningen är "grannorten" Trysil så mycket bättre att jag inte ser någon anledning att välja Sälen. Alternativet skulle nog vara Hemsedal. Åre ligger för långt från syd/mellan-sverige. Jag ser fördelar med stora skidorter.

Men det finns många riktigt bra mindre orter i Norge. Några med pister där man kört OS-störtlopp.
Om man nu talar om alternativ till just Sälen.
Ja vad man väljer har mest med tycke och smak att göra.

Så klart har det geografiska läget inget med Skistar eller inte att göra.

Däremot kopplar jag ihop liftköer och Skistar. Jag får för mig att det är lite samma människor som står i långa liftköer i Lindvallen som misslyckas med planeringen av elbilsladdningen och står i långa köer till Teslaladdaren i Malugn på stugbytardagarna. Man kör på autopilot som ”alla andra” och får betala med kötid x2. Inget ont om elbilar eller Tesla, jag kör själv det. Men det finns som sagt alternativa sätt om man tänker lite utanför boxen.

Det har även delvis hur jag uppfattar att Skistar stänger liftar och bedömer riskerna vid sämre väder. I Ramundberget fixade de typ bandvagnar och transport de korta stunder som en av liftarna stördes. Det blev succé då ungarna älskade det och blev sura när liften startade igen…

Trysil har jag faktiskt funderat på som ett alternativ. Fördelen med den orten verkar bl.a. vara att de finns skidåkning i fler väderstreck som gör att det inte blir lika känsligt vid lite mer vind. Bra tips som jag glömt bort! Det är inte lika snösäkert som Funäsfjällen, men om det spelar någon roll eller inte beror mer på vilken vecka man planerar att åka.

Nicke Nyfiken
G G.L. skrev:
Det är väl inte någon bra jämförelse?
TS har inte efterfrågat ersättning pga vädret och inte för resa eller boende heller. Enbart för liftkortet vilket är en separat tjänst som betalats enskilt.

En bättre jämförelse är om du åker till Kanarieholmarna och när du är där betalar du researrangören för att du och familjen ska få åka ut med en segelbåt. Om researrangören efter du betalat sedan ställer in segelturen med hänvisning till att det inte blåser, så är det inte orimligt att efterfråga om det går att få ersättning för utebliven segeltur.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A adron skrev:
Bara om en stor del av perioden är inställd kan man få ersättning. För Skistar verkar gränsen för ersättning vara om mer än 2/3 av liftarna är stängda i 3 dagar eller mer av ett veckopass.
Intressant att du använder ordet "verkar", då flera i tråden hävdar att Skistar är så väldigt tydliga i sina avtal.

A alfons13 skrev:
Ja vad man väljer har mest med tycke och smak att göra.
👍
A alfons13 skrev:
Däremot kopplar jag ihop liftköer och Skistar.
Det sambandet har inte jag upplevt alls.
I t.ex. Trysil är i princip aldrig liftköer något man talar om. De finns knappast om man jämför med Lindvallen.
A alfons13 skrev:
Det har även delvis hur jag uppfattar att Skistar stänger liftar och bedömer riskerna vid sämre väder. I Ramundberget fixade de typ bandvagnar och transport de korta stunder som en av liftarna stördes. Det blev succé då ungarna älskade det och blev sura när liften startade igen…
Man skall betänka att Skistar har flera destinationer som drivs helt oberoende av varandra. D.v.s det som gäller på en ort behöver inte alls gälla på andra Skistarorter. Det är olika skidsystem, man kan liksom inte döma liftköerna i Åre efter hur det är i Vemdalen eller backarnas längd i Hemsedal efter hur det är i Hammarbybacken.

Skillnaderna i årlig snömängd, fallhöjd och antal km nedfarter är enorm mellan Skistars orter.

• Gilla
alfons13
  • Laddar…
A alfons13 skrev:
Trysil har jag faktiskt funderat på som ett alternativ. Fördelen med den orten verkar bl.a. vara att de finns skidåkning i fler väderstreck som gör att det inte blir lika känsligt vid lite mer vind. Bra tips som jag glömt bort!
Trysil är Norges största alpina skidort. Backarna är mer än dubbelt så långa som de i Sälen. Liftkortspriserna är jämförbara, så man får mer skidåkning för pengarna. Trysil ligger så nära Sälen att om man är i Sälen en vecka lätt kan köra dit och testa en dag, så kan man se vad man tycker. Tidigare har det ingått en dag i Trysil i ett Skistar-vecko-liftkort för Sälen.

Men var beredd på att en dag i Trysil ofta gör att man aldrig mer vill boka en vecka i Sälen...
A alfons13 skrev:
Det är inte lika snösäkert som Funäsfjällen, men om det spelar någon roll eller inte beror mer på vilken vecka man planerar att åka.
Innan Skistar köpte anläggningen i Trysil gjorde de reklam med att de öppnade i oktober och stängde i maj. Det räcker för de flesta.

Skistar har krympt säsongen att gå från november till och med april. Främst för att det inte är så många gäster i okt och maj. Snön brukar normalt räcka långt in i maj. Normalt stänger de inte pga snöbrist utan brist på gäster. Så vill man åka efter att liftarna har stängt går det. Men mängden natursnö varierar från år till år. Trysil har ett väldigt bra utbyggt system för produktion av konstsnö. Så är det bara kallt finns det snö. Är vädret varmt hjälper det så klart inte.

Redigerat:
A alfons13 skrev:
Så jag summerar; aldrig mer Skistar för oss och ni som också är missnöjda, testa ett alternativ som ni tror på! (Ni som gillar Skistarorter kan ju fortsätta åka dit). Win-win för alla!
Om man nu har blivit överkänslig för Skistar och vill hitta alternativ i Sverige är det ju lite knepigt med tanke på Skistars dominerande roll på de populäraste svenska skidorterna.

Om man dessutom bor i mellansverige eller sydsverige är det långt till de svenska alternativen. För många i sydsverige är det kortare väg till alperna än till exvis Åre. Och det är definitivt kortare väg till de främsta skandinaviska skidorterna, eftersom de finns i Norge. Vill man ha långa backar har de norska orterna både 2 och 3 gånger så stor fallhöjd som t.ex. Sälen.

Två väldigt fina skidorter är Trysil och Hemsedal. Men de drivs av Skistar. Så väljer man bort dem är det fritt fram om man vill ha bättre skidåkning än Skistar erbjuder på närmare håll än Åre.

S Snickarbengan skrev:
Med resonemanget ovan väntar du dig ingen ersättning eller kostnadsfri ombokning om din flygresa blir inställd pga oväder heller?
Just med flyg är det lite speciellt. De internationella bestämmelserna är stränga, till resenärernas fördel. Flygbolagen har ett stort ansvar. Det är som en resegaranti.

Inte för att försvara Skistar, men åka skidor är en upplevelse, medan en inställd flygresa kan innebära att men plötsligt är strandad i fel världsdel. Jag kan förstå att flygbolagen ska hjälpa en då.

O O skrev:
Trysil är Norges största alpina skidort. Backarna är mer än dubbelt så långa som de i Sälen. Liftkortspriserna är jämförbara, så man får mer skidåkning för pengarna. Trysil ligger så nära Sälen att om man är i Sälen en vecka lätt kan köra dit och testa en dag, så kan man se vad man tycker. Tidigare har det ingått en dag i Trysil i ett Skistar-vecko-liftkort för Sälen.

Men var beredd på att en dag i Trysil ofta gör att man aldrig mer vill boka en vecka i Sälen...

Innan Skistar köpte anläggningen i Trysil gjorde de reklam med att de öppnade i oktober och stängde i maj. Det räcker för de flesta.

Skistar har krympt säsongen att gå från november till och med april. Främst för att det inte är så många gäster i okt och maj. Snön brukar normalt räcka långt in i maj. Normalt stänger de inte pga snöbrist utan brist på gäster. Så vill man åka efter att liftarna har stängt går det. Men mängden natursnö varierar från år till år. Trysil har ett väldigt bra utbyggt system för produktion av konstsnö. Så är det bara kallt finns det snö. Är vädret varmt hjälper det så klart inte.
Jag menar natursnö och som vi redan avhandlat är inte öppna backar precis samma sak som bra backar. Om man dessutom gärna är utanför backarna så går det bort (om man inte åker typ vecka 5 till v8).

Jag kan absolut tänka mig Trysil någon gång.

O O skrev:

Vi drar oss för att flyga till skidåkning och försöker på samma sätt premiera orter med erkänt mycket natursnö. Men som jag har upprepat några gånger så är valet fritt att hitta bästa stället för just sin familj. Är ni missnöjda så finns det alternativ som är värda att prova!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.