13 140 läst ·
114 svar
13k läst
114 svar
Skistar, stänga liftar pga vind
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Är ordet läsförståelse bekant?O skrev:
EDIT: har jag hävdat motsatsen? Eller är det överhuvudtaget någon i tråden som hävdat att Skistar har ett ansvar för vädret?
Förövrigt lite gulligt att du redicerar Skistar till en "liftoperatör".
Redigerat:
Om du inte förstått att Skistar har de sämst villkoren/garantierna så måste du ha bott under en sten eller valt att köra huvudet i sanden senaste påsken.O skrev:
Har du någon källa på att Skistar är sämst på det?
Skistar har tydliga villkor och agerar i enlighet med villkoren. Kallar man det sämst vet man inte vad man pratar om anser jag. Tvärtom tycker jag det är riktigt bra att Skistar är konsekventa. Skistar kompenserar enligt de villkor som de avtalar med sina kunder och de följer (vad jag vet) ARN.
Skistar lurar sina kunder när de stort och brett beskriver hur "tryggt" det är att boka en fjällsemester hos dem eftersom de har diverse "garantier" och jadda jadda jadda. Skistar ger verkligen sken av att de har väldigt generösa villkor för allt möjligt som inte blir som det är tänkt på semestern.
Men i själva verket så har de vattentäta villkor och avtal (6 sidor extremt finstilt text) där de, precis som du skriver, är väldigt konsekventa med att ingen någonsin kommer att få ut någon kompensation. Givetvis med fluffiga omskrivningar som ger sken av något annat.
Girigheten är total. Men det är väl sådant som ni aktieägare gnuggar händerna åt.
Vem försöker du lura?O skrev:
Liftarna genererar inga inkomster.
De genererar enbart utgifter.
Det är liftkorten, boenden, skiduthyrning mm. som genererar inkomsterna. När besökarna redan har betalat för dessa saker så är det ren vinst att låta liftarna stå stilla. Det borde du som aktieägare förstå.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Du verkar inte förstått det du läste. Läs det du citerar som jag skrev en gång till så förstår du kanske bättre.B Bästerortarn skrev:
Jag vet inte. Det får du faktiskt hålla koll på själv.B Bästerortarn skrev:
Ja det tycker jag det finns flera som har gjort.B Bästerortarn skrev:
När man anser att Skistar skall betala ersättning för att vädret inte blir som förväntat tycker jag det kan jämställas med att anse att ansvaret är Skistars.
Jag nämner inte Skistar i texten du citerer utan uttalar mig om liftoperartörer i allmänhet.B Bästerortarn skrev:
Skistar är en liftoperatör, Skandinaviens största.
För att återgå till ordet "läsförståelse" ber jag dig ännu en gång läsa det av min text som du citerar.
Dina gissningar tyder på en dålig förståelse av hur det fungerar.Nicke Nyfiken skrev:
Man behöver inte vara aktieägare för att förstå att stängda liftar ger missnöjda kunder och att det ger mindre intäkter om kunderna inte kommer tillbaka.
Exakt! I detta fallet är det rollen som liftoperatör saken gäller.Alfredo skrev:
De påstådda "miljardvinsterna" har naturligtvis ingen relevans alls.Alfredo skrev:
Det var mig @Bästerortarn citerade och missförstod. @Alfredo ställde en bra fråga, svara på den istället för att slingra dig.Alfredo skrev:
Jag har inget bevis för det men i Riksgränsen 2012 bodde jag i Katterjåkk pga att vi hade hund och åkte lika mycket turskidor som alpint. När då den enda liften där som tar en till Gränsen-skidområdet är stängd trots att vädret var kanon. Jag stod alltså själv på turskidor med skins i solen och läser samtidigt att de skriver på sin Facebook att det är stängt pga dåligt väder... då anar jag i alla fall att man inte har tillräckligt med personal eller snålar sådär i början an säsongen. Riktigt sur upplevelse. Jag knatade nästan till toppen istället och kraschade mig nerför på smala Åsnes med stålkanter.O skrev:
Det är alltid olika vädret vid en lifts dalstation och toppstation. Det vanliga är att det blåser betydligt mer på toppen än i dalen. Just Skistar har ofta vindmätare både uppe och nere. Det händer att det är ok vid dalstationen och storm 25-30 m/s på toppen.
Ankarliftar klarar mer vind än sittliftar och kabiner. Det är normalt orsaken.
Låter mycket konstigt. Jag har svårt att det finns något att tjäna på att stänga liftar om de kan vara öppna och generera inkomster.
Berätta gärna var detta har hänt. Skulle vara intressant att veta.
Som info för folk i tråden som inte åker alpint kostar SkiPass för två vuxna och en 9- och en 10-åring v8 2026 i Åre 13256 kr inklusive försäkringar för 380 kr, ifall man skulle skada sig och inte kunna åka. Så det är inte några små pengar som brinner inne (2200 per missad skiddag).
Man såklart ska det inte vara fara för personal eller turister. Men jag är född 1971 och tycker att det är sämre än the old days både vad gäller att stänga pga kyla och "väder". En bra facemask så kan man åka oavsett temp.
Ditt påstående att det är när liften är igång som intäkter genereras visar på att det är du som inte förstår hur det fungerar.O skrev:
Liftarna är bara något nödvändigt ont som kostar pengar och därför vill ingen operatör köra sina liftar mer än nödvändigt.
Du verkar tro att man betalar per gång man åker lift. Det spelar ingen roll om bara 3 av 10 liftar är igång, liftkortet kostar lika mycket ändå och Skistar uppfyller sina "garantier".
Och så länge Skistar uppfyller sina ihåliga "garantier" så spelar det ingen roll hur missnöjda kunderna är. Det är fördelen med att i praktiken ha skaffat sig ett monopol.
Den lyxen har inte alla fjälldestinationer så därför är de måna om sina kunder och kompenserar dem i vissa lägen, trots att man generellt har lägre priser på allt.
Skistar gör som de vill och jag är medveten om deras interna policy när jag åker dit, så jag blir inte besviken och missnöjd som många andra blir när det inte blir bra skidåkning.
Det som retar mig är deras lögnaktiga marknadsföring om generösa "garantier", när det i själva verket är precis tvärtom.
Maknadsför er inte som Moder Teresa när ni är Hin Håle.