Nicke Nyfiken
O O skrev:
Kan du ge oss några exempel på denna marknadsföring. Du påstår att den är lögnaktig, men har ännu inte kommit med ett enda exempel på det du öser ur dig.
Har du ens varit inne på Skistars sida?

På förstasidan möts man av:

Bild av Skistars webbplats med text om snögaranti och trygg bokning, samt deras logotyp och menyval för boende, paket, och skidskola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare står det:

Text från Skistars sida om "Boka tryggt med SkiStars alpina snögaranti 2025/26", med detaljer om garantin och ombokningspolicy.
Skapa konto

Skistars webbplats med information om avboknings- och ombokningsskydd samt trygghets- och aktivitetsförsäkringar för fjällsemestern.
Skapa konto

Skistar-bild om fri ombokning och öppet köp med fokus på trygghet vid bokningar, inklusive villkor för ändringar fram till 21 dagar innan ankomst.
Skapa konto

Hur många gånger nämner de "tryggt" och trygghet" och liknande uttryck?

Jag måste ändå ge dem att villkoren för snögarantin numera (från denna säsongen) står tydligt, vilket jag inte sett tidigare. Antar att de ändå tagit åt sig en smula av den omfattande kritiken de fick under påsken 2025, då mängder av människor kände sig direkt lurade av Skistar.

Men snögarantin är inte värt ett dyft när man läser vad den innebär.
I Åre behöver bara 10 av 89 pister vara öppna.
I Vemdalen bara 8 av 62 pister.
Och i Sälen bara 15 av 101 pister,
för att man ska uppfylla sin trygga snögaranti.
Och det står bara att de ska vara "öppna", vilket inte är samma sak som att de är åkbara. Detta sluga kryphål var det många som blev varse under påsken 2025 när de bitvis i pisterna fick klaffsa fram i lervälling med skidorna. Men pisterna var öppen så Skistar uppfyllde sin snögaranti.

Och skulle det vara så att man köpt på sig alla extra försäkringar och avbeställningsskydd som Skistar säljer så ska man ändå kunna förutspå skidföret 3 veckor framåt, eftersom 21 dagar är gränsen för att Skistar ska acceptera en avbokning även om man har köpt avbeställningsskydd.

Men oj vilken TRYGGHET Skistar ger sina kunder.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
rakt09 och 7 till
  • Laddar…
Det är behäftat med en inte oansenlig ansträngning att åka när liftarna är stängda eftersom du då måste gå upp… Så nej.

Det är heller inte ovanligt att dödsfall är rena sjukdomsfall eftersom det är så många som vistas i anläggningarna att det rent statistiskt händer.

I de allvarligare olyckorna är det tyvärr inte ovanligt att den skadade/förolyckade har tagit av sig skidorna för att de hamnat där de tycker det är för brant eller för isigt. Det är det absolut sämsta man kan göra. Pjäxorna är halare än skidorna och man har inte en chans i universum att manövrera eller få stopp. Alternativt åker på madrass eller sopsäck.

Vad detta är ska vi dock inte spekulera i.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[länk]
Äntligen ett vettigt svar! Bra där!

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är behäftat med en inte oansenlig ansträngning att åka när liftarna är stängda eftersom du då måste gå upp… Så nej.

Det är heller inte ovanligt att dödsfall är rena sjukdomsfall eftersom det är så många som vistas i anläggningarna att det rent statistiskt händer.

I de allvarligare olyckorna är det tyvärr inte ovanligt att den skadade/förolyckade har tagit av sig skidorna för att de hamnat där de tycker det är för brant eller för isigt. Det är det absolut sämsta man kan göra. Pjäxorna är halare än skidorna och man har inte en chans i universum att manövrera eller få stopp. Alternativt åker på madrass eller sopsäck.

Vad detta är ska vi dock inte spekulera i.
L lbgu skrev:
De påverkas väl ungefär lika mycket som elnätsbolagen. Det finns ju någon konkurrensmyndighet som ska godkänna företagsköp för att undvika att företag blir för dominerande på marknaden. Skistar visar tydligt att denna lagstiftning inte fungerar för annars hade de aldrig kunnat få en så dominerande roll som de fått. Så de kan mer eller mindre strunta i vad deras kunder tycker då de vet att de får tillräckligt med kunder oavsett hur de behandlar dessa kunder.
Vi lämnade Skistar bakom oss 2023. Mer snö och mindre liftköer på andra orter gör att vi aldrig kommer att komma tillbaka. Sedan kanske vi inte är den ”riktiga” Skistar-målgruppen då vi inte värdesätter lekland, badhus, bio och affärer. Vi är i fjällen för att vara i naturen.

Mitt råd till er som är missnöjda är att kolla på alternativ och hitta ett ställe som ni värdesätter mer. För vissa blir det en ögonöppnare för ett fåtal kommer det att finnas fel vart ni än åker. 😀

AXS
Här är ett tips: https://scandinavianskipass.se/

Tycker både Järvsö och Säfsen håller hög klass med, perfekt för barnfamiljer.

Vissa veckor är det ungefär halva priset mot Sälen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
A alfons13 skrev:
Vi lämnade Skistar bakom oss 2023. Mer snö och mindre liftköer på andra orter gör att vi aldrig kommer att komma tillbaka.
Skistar finns på många orter. Mängden snö varierar från år till år. Om det är Skistar eller någon annan som driver liftarna spelar liten roll. Det är snön som avgör.
A alfons13 skrev:
Mitt råd till er som är missnöjda är att kolla på alternativ och hitta ett ställe som ni värdesätter mer. För vissa blir det en ögonöppnare för ett fåtal kommer det att finnas fel vart ni än åker.
Varför åker så många till Sälen?

Trysil som ligger alldeles intill är större, har bättre backar och mer snö. Dessutom är norska kronan billigare än på många år.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
villkoren för snögarantin numera (från denna säsongen) står tydligt, vilket jag inte sett tidigare.
Villkoren för Skistars snögaranti har alltid varit tydliga. I alla fall de senaste 20åren.

Gillar man att åka i försäsong och sent på våren är deras snögaranti viktig tycker jag. När jag kollat har jag aldrig haft problem med att hitta villkoren. Skistar har alltid varit tydliga, som jag upplever det.

• Gilla
adron
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
"Observera: Den alpina snögarantin gäller inte vid tillfälligt stängda liftar eller pister på grund av till exempel tekniska problem eller oväder."
Bra att någon hittat avtalet, men det där handlar väl mest om snögarantin, inte om ersättning för liftkort som inte kunnat användas

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Skistar finns på många orter. Mängden snö varierar från år till år. Om det är Skistar eller någon annan som driver liftarna spelar liten roll. Det är snön som avgör.

Varför åker så många till Sälen?

Trysil som ligger alldeles intill är större, har bättre backar och mer snö. Dessutom är norska kronan billigare än på många år.
Människan är ett flockdjur och många andra åker till Sälen. Det fanns givetvis fördelar med det, som lite närmare, väl uppstyrt, lätt att boka och bra skidskolor. Nackdelen var att det var många andra som åker dit (delvis tack vare ovan fördelar) och mindre snö. Nu när vi är mer varma i kläderna söker vi mer snö (större marginal vid ”sämre” vintrar) och mindre köer i liftarna. Dit vi åker är det sällan mer än fem sittliftar/släpliftar som man behöver vänta och den backnära offpisten är mycket, mycket bättre.

I Lindvallen, där vi var mest innan, var det delar av dagen helt katastrof med väntan till liften (typ 5-10 gånger längre tid för kö och lift mot åktid, vilket vi inte alls gillar) och dessutom upplevde vi rätt oförklarliga stängningar av liftar (stor variation mellan dagarna så det verkade inte vara helt väderberoende trots att det kommunicerade skälet var just väder). Det gjorde att liftköerna tenderade att vara rätt konstanta, trots att det vid sämre väder var färre personer i backarna.

Så jag summerar; aldrig mer Skistar för oss och ni som också är missnöjda, testa ett alternativ som ni tror på! (Ni som gillar Skistarorter kan ju fortsätta åka dit). Win-win för alla!

• Gilla
AXS
  • Laddar…
nikasp
A alfons13 skrev:
Människan är ett flockdjur och många andra åker till Sälen. Det fanns givetvis fördelar med det, som lite närmare, väl uppstyrt, lätt att boka och bra skidskolor. Nackdelen var att det var många andra som åker dit (delvis tack vare ovan fördelar) och mindre snö. Nu när vi är mer varma i kläderna söker vi mer snö (större marginal vid ”sämre” vintrar) och mindre köer i liftarna. Dit vi åker är det sällan mer än fem sittliftar/släpliftar som man behöver vänta och den backnära offpisten är mycket, mycket bättre.

I Lindvallen, där vi var mest innan, var det delar av dagen helt katastrof med väntan till liften (typ 5-10 gånger längre tid för kö och lift mot åktid, vilket vi inte alls gillar) och dessutom upplevde vi rätt oförklarliga stängningar av liftar (stor variation mellan dagarna så det verkade inte vara helt väderberoende trots att det kommunicerade skälet var just väder). Det gjorde att liftköerna tenderade att vara rätt konstanta, trots att det vid sämre väder var färre personer i backarna.

Så jag summerar; aldrig mer Skistar för oss och ni som också är missnöjda, testa ett alternativ som ni tror på! (Ni som gillar Skistarorter kan ju fortsätta åka dit). Win-win för alla!
Har du tips för familj med barn på 8 till 10 år, utgår från Stockholm. Det blir Åre igen v8 pga att det är ett jäkligt bra system och det finns Plan B med bad vid katastrofdåligt väder. Många fördelar och bra backar men börjar kännas galet dyrt tycker jag.

Barnen är vana och fixar röda Åre-backar vilket gjorde att Björnrike blev en stor besvikelse, för litet och för flacka backar. Är ju också kul om det finns chans att springa på andra människor även om Corona sabbat familje-afterski totalt (tycker jag).

nikasp nikasp skrev:
Har du tips för familj med barn på 8 till 10 år, utgår från Stockholm. Det blir Åre igen v8 pga att det är ett jäkligt bra system och det finns Plan B med bad vid katastrofdåligt väder. Många fördelar och bra backar men börjar kännas galet dyrt tycker jag.

Barnen är vana och fixar röda Åre-backar vilket gjorde att Björnrike blev en stor besvikelse, för litet och för flacka backar. Är ju också kul om det finns chans att springa på andra människor även om Corona sabbat familje-afterski totalt (tycker jag).
Min familj (med fru och två barn på 14 och 8 år) gillar både Tänndalen och Ramundberget. Jag och äldsta dottern åker allt svart inklusive utanför backarna. Yngsta dottern kör rött utan problem och kan tvinga sig sakta nerför en svart. Frugan trivs bäst i blått/rött men hänger med lite motvilligt i svart om det inte är för isigt.

Eftersom det är mycket natursnö där så har vi kommit på att vi kan hålla ihop familjen väldigt bra trots olika förmågor. Frugan kör 100% pist och vi andra kör varierande pist/off-pist och så följs vi åt bra under åken.

När vi åkte i Lindvallen/Kläppen etc. så var det en mycket större plåga att följas åt. Mycket åka långsamma svängar och/eller stå och vänta.

Vi är dock inte så party av oss längre, så after-ski ska jag inte uttala mig om. Vi lagar middag, bastar, spelar spel, kollar en serie och lägger oss mellan 21 och 22. 😀

Priser vet jag inte heller så noga. Det är nog klart högre priser v8 även där. Men jag vet inte hur det står sig mot Åre.

I Tänndalen för två år sedan var det -25 och kraftig vind vissa dagar. Sittliftarna gick inte alltid men det gick alltid att åka så mycket man ville/mäktade med och typ aldrig någon kö till liftarna. Magiskt! (Så vi är inte så mycket för plan B heller…).

Lycka till!

• Älska
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
AXS
nikasp nikasp skrev:

Hemavan!
Själv inte så sugen på att flyga för skidor, men kan du acceptera det så är det väldigt fint.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Bra att någon hittat avtalet,
Det är inget svårt att hitta avtalet och villkoren.

Att läsa dem är en annan sak. De flesta läser dem inte. Att dessutom förstå dem är det nog ännu färre som gör. Okunnighet om villkoren är antagligen en stor orsak till att vissa blir besvikna och att några till och med känner sig lurade.
S Sir Duke skrev:
men det där handlar väl mest om snögarantin, inte om ersättning för liftkort som inte kunnat användas
I detta fallet är det nästan samma sak. Snögarantin garanterar att det finns så mycket snö att liftkorten kan användas.

Att man inte kan använda sina liftkort av andra skäl än att snögarantin löser ut kan såklart hända. Men som med alla resor och biljetter är det normala att dåligt väder inte ger någon ersättning. Varken för skidresor, sol & badresor, festivaler, konserter eller fotbollsmatcher. (Antagligen finns det undantag. Men jag kommer inte på något nu). Kanske finns det privata försäkringar som kan ge ersättning.

Jag har mycket svårt att tro att någon skulle vara beredd att betala för liftkort om driftbolaget skulle vara tvunget att ta höjd för att betala tillbaka pengarna om vädret är så dåligt att man inte kan åka. Rimligen måste de pengarna som skall återbetalas komma från bolagets intäkter. Dvs från inkomsterna av liftkortsförsäljningen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O O skrev:
Jag har mycket svårt att tro att någon skulle vara beredd att betala för liftkort om driftbolaget skulle vara tvunget att ta höjd för att betala tillbaka pengarna om vädret är så dåligt att man inte kan åka.
Finns mängder av skidorter där liftpriserna per dag är konstant, säg 300 om dagen. 7 dagar kostar 2100. Åker du bara 3 kostar det dig bara 900. Samma pris om jag förköper eller samma dag. Man betalar för det man får. Mest oberoende och i Alperna där det är lite konkurrens.

Att skistar tar mer betalt för 5 valfria dagar än 6-8 dagars kort är ju vad som ställer till det. Dessutom ännu dyrare om man inte tar risken och förköper.
Skistar siktar på den klassiska, köp en liter mjölk för 30 eller 10 för 200 så tror kunden att man gör ett kap. Sen att mjölken på andra ställen kostar 19,90 litern oavsett hur många du köper och att om man köper 10 liter så får de flesta vaska ett par liter spelar ju ingen roll för säljaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.