I
Fairlane Fairlane skrev:
Det är kanske så, men det är ju inte riktigt samma sak som att problem med invandring och islam mörkas och inte diskuteras.

Sen kan jag förstå att det är trist att behöva betala för tv om man inte kan eller vill utnyttja det. Så är det dock med andra skatter också och lyssnar man på radio så kommer ju de pengarna också från samma avgift. Innan slapp man betala för att man lyssnade på SR om man inte hade tv. Nu får man betala för både SR och tv. Kanske jämnar det ut sig över tid?!
Det barocka är ju att den grupp som media anser sig skydda blir extra utsatt p.g.av deras hantering av händelser. Gruppen jag syftade på har i sammanhanget inget med religion att göra.
Förr betalade man radiolicens, sen gick den upp i tv-licens, den som då bara nyttjade tv, ex. döva, var ändå tvungna att betala för radio.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet du att man ljuger om detta om du inte tittar och vet vad som sägs?
Jag som betalar och ser och lyssnar lite vet att man faktiskt tar upp de frågorna.
Men det förstår du väl, han har ju läst det på Flashback. Allt som skrivs där lär stämma har jag hört.:cool:
 
I
F Finndjävel skrev:
Men det förstår du väl, han har ju läst det på Flashback. Allt som skrivs där lär stämma har jag hört.:cool:
Polisen läser också där för att få tips.:rolleyes:
 
ion skrev:
Polisen läser också där för att få tips.:rolleyes:
Kanske Flashback borde bli skattefinansierad istället för SVT;)
 
Mikael_L
I USA kanske FOX news och Breitbart snart blir statligt finansierat.

Som Pravda var, en gång i tiden. Nu går väl Ryssland television i Putins ledband.

Ja som det var på Berlusconi's tid som regeringschef.


Men det är kanske så vi ska ha det för att de mörka krafterna ska bli nöjda.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fairlane
ion skrev:
Gruppen jag syftade på har i sammanhanget inget med religion att göra.
Helt riktigt. Jag ber om ursäkt att jag inte var tydligare. Det jag tänkte på var Vasan1628s inlägg: "När problem med invandring och islam kommer på tal börjar man mörka och ljuga"
 
Men det kanske är dags att folk sliter sig ifrån sina tv-apparater. Det finns ett liv där utanför också (även om det är svårt att tro på fikarasterna på arbetet). Det går att söka information utan tv, och idag lär man sig källkritik i skolorna från tidig ålder.

Röstar isåfall för skattereduktion till oss som iställer ägnar vår tid åt produktivitet och fysisk rörelse än att glo på tv hela kvällarna.
 
BirgitS
catherineb catherineb skrev:
Ja alltså för oss som ALDRIG ser på TV och inte ens kan se på TV då vi helt saknar mottagare och antenn, känns den här nya skatten sjukt orättvis.
En viktig anledning till att det blir en avgift som dras som skatt i stället för den tidigare licensen är ju att det finns så många andra sätt att se material från SVT än på en teve via en antenn eller annan mottager, t.ex. på en mobil med internetanslutning går det bra att se på SVT Play. Internetanslutning har ni väl hemma i alla fall.
 
H
jag funderar hur många av er lyssnar på p1,p2,p3,p4?
och även i viss mån reklamradio?
 
I
henke_benke skrev:
jag funderar hur många av er lyssnar på p1,p2,p3,p4?
och även i viss mån reklamradio?
Jag brukar ha P4 på när jag kör bil, bra att veta om det hänt något och man måste välja annan väg.
 
H
ion skrev:
Jag brukar ha P4 på när jag kör bil, bra att veta om det hänt något och man måste välja annan väg.
tvlincens är inte bara för tvn
 
P1 är den självklara kanalen för mig en vardag till och från jobbet. 45 min på morgonen, ekot och en halvtimme nyhetsmorgon (eller vad det nu heter) och 1h på hemvägen kvartifemekot och studio P1 (eller vad det nu heter) så har man full koll på de viktigaste nyheterna.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I
henke_benke skrev:
tvlincens är inte bara för tvn
???
 
Fairlane
ion skrev:
???
Jag tror henke_benke menar att en del av TV-licensens pengar går till Sveriges Radio. Dvs om avskyr SVT (och all form av TV), men gillar SR, så har man kunnat njuta av SR gratis i många år. Nu kommer man få betala, vilket innebär att man betalar fullpris fast man endast använder en del. Innan betalade man inget för samma del, så kanske jämnar det ut sig?
 
I
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror henke_benke menar att en del av TV-licensens pengar går till Sveriges Radio. Dvs om avskyr SVT (och all form av TV), men gillar SR, så har man kunnat njuta av SR gratis i många år. Nu kommer man få betala, vilket innebär att man betalar fullpris fast man endast använder en del. Innan betalade man inget för samma del, så kanske jämnar det ut sig?
Det var väl det jag skrev? "Förr betalade man radiolicens, sen gick den upp i tv-licens, den som då bara nyttjade tv, ex. döva, var ändå tvungna att betala för radio."
Det gäller ju på andra hållet också, blinda har väl inte så stor behållning av tv, om än bättre än vad döva har av radio. Men ingetdera har varit gratis om man inte tjyvåkt, i de fallen har man haft båda gratis. På så vis kan man tycka att skatten är mer rättvis. Dock anser jag att det är dåligt presenterat, hade räckt de sagt att licensen skrotas. Följdfrågor som uppstår kan vara, hur mycket skatt betalar jag till museerna? Hur mycket till rekreationsområden? Vad kostar operahusen mig? Listan kan göras oändligt lång på för mig onödiga skatter.
Märk, det heter, Radio-och tv-avgiften https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Jag måste backa lite, det står inget om radio, licensen är kopplad till tv-innehav, endast.
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.