20 918 läst ·
287 svar
21k läst
287 svar
Skattefinansierad tv
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men hallå, vi kan väl inte låta tråden självdö så här
Här är ett färsk exempel på SR's Ekonyheter idag kl 20.00:
1: Mali, explosion, några döda, ingen svensk inblandad.
2: Spanien, Katalonien, inget nyval.
3: Dödsfall i mässling i världen minska. Främst berörda länder är Nigeria, Indien och Pakistan.
http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Inte ett ord om något som berör Sverige alltså.
Men visst, det var ett utmärkt sömnpiller för eftermiddagsluren (ja, jag äter middag rätt sent)
KnockOnWood skrev:
Nej, men vi kanske lägger märke till olika saker i mediebruset.Mikael_L skrev:
3: Dödsfall i mässling i världen minska. Främst berörda länder är Nigeria, Indien och Pakistan.
http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Men visst, det var ett utmärkt sömnpiller för eftermiddagsluren (ja, jag äter middag rätt sent)
Nej inte ska den väl dö så lätt.KnockOnWood skrev:
Men hallå, vi kan väl inte låta tråden självdö så här![]()
Nej, men vi kanske lägger märke till olika saker i mediebruset.
[länk]
Men visst, det var ett utmärkt sömnpiller för eftermiddagsluren (ja, jag äter middag rätt sent)![]()
Inga nyheter om Sverige? Du får väl välja rätt media då, jag tittar ibland på polisens hemsida, så man vet lite vad som händer, dock mörkar de nog en del de med. Såg en bild på en mans rygg och ryggslut, de ville ha hjälp med identifieringen av dynamitarden i Helsingborg, gissar att filmrullen hade en å annan bättre bild för ändamålet.
Vill man ha lite allmänna nyheter om Sverige finns det ju utländsk media. SVT/SR är beskyddande så att ingen kommer till skada av den ocensurerade sanningen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Smart fråga, hur skall jag veta det när de inte berättar vad som händer?Nyfniken skrev:
Men nog händer det väl något här i vårt eget land, det är väl inte en fullständig idyll, eller
Men för mig verkar det mest som att SR inte tycker att vi skall få veta vad som händer.
Håller du inte med?
Det händer inget nytt och konstigt i Sverige så de undanhåller ingenting. Explosioner och dödsskjutningar är normalt i Sverige så det behöver man inte rapportera om
Dessutom sker dessa oftast i våra utsatta områden. Skulle man då berätta om allt normalt som händet skulle man kunna uppmuntra folk..... Så SR förskönar absolut inte, de skippar bara prata om normala saket.
Dessutom sker dessa oftast i våra utsatta områden. Skulle man då berätta om allt normalt som händet skulle man kunna uppmuntra folk..... Så SR förskönar absolut inte, de skippar bara prata om normala saket.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag lyssnar inte på radio, och har inte tid att lyssna igenom en massa arkiverade ekot-sändningar bara för att försöka motbevisa dig. Dock har jag väldigt svårt att tro dig. Om du vill övertyga mig (och andra, säkerligen), får du nog ta och komma med några konkreta exempel. Var t.ex nattens sändningar, från 00:00 till säg 04:00 av sådan natur? Dvs var det minst tre av dessa fem sändningar som inte hade några svenska nyheter? Vilka sändningar var det i så fall? Eller var kanske föregående natt ett bättre exempel? Eller natten innan dess? Eller en natt förra veckan/månaden/året? Eftersom du uttalar dig så kategoriskt om hur ofta detta händer (mer än varannan nattsändning) så borde det vara trivialt för dig att hitta inte bara en natts exempel, utan många.KnockOnWood skrev:
Jag har ofta på radion på SR P1 hela nätterna, det hjälper till att maskera lite tinnitus.
Och mer ofta än motsatsen rapporteras inga nyheter från Sverige vid heltimmes-nyheterna.
Och med nyheter menar jag händelser, inte pressmeddelanden från regeringskansliet.
Till exempel så kan det vara en nyhet från Västindien (en orkan) och en nyhet från Bangladesh (flyktingar).
Ingenting från Sverige, inte ens ett pressmeddelande från regeringen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skriver "mer ofta än motsatsen".
Du ger alltså en hint om du vet att statistiskt så saknas det helt nyheter från Svensk mark i 51% eller mer av ekosändningarna.
Du borde väl ganska lätt kunna hitta lite bevis för denna din åsikt. Ge oss t.ex. en vecka eller en månad där det saknas svenska nyheter i typ hälften av sändningarna, ange datum och tidpunkt för eko-sändningarna som det gäller, så kan vi lite snabbt och enkelt kontrollera din utsaga.
Annars får vi nog bara lov att anse att du bara hittar på.
Du ger alltså en hint om du vet att statistiskt så saknas det helt nyheter från Svensk mark i 51% eller mer av ekosändningarna.
Du borde väl ganska lätt kunna hitta lite bevis för denna din åsikt. Ge oss t.ex. en vecka eller en månad där det saknas svenska nyheter i typ hälften av sändningarna, ange datum och tidpunkt för eko-sändningarna som det gäller, så kan vi lite snabbt och enkelt kontrollera din utsaga.
Annars får vi nog bara lov att anse att du bara hittar på.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, du får tycka vad du vill.Mikael_L skrev:
Naturligtvis har jag ingen fullständig statistik, jag är inte vaken och lyssnar på radio jämt.
Men min åsikt är att trots att det heter Sveriges Radio så kommer alltid eventuella nyheter från Sverige oftast i sista hand.
Och då är det för det mesta inte fråga om någon händelse, utan lite pressinformation från regeringskansliet eller någon myndighet.
Vad som händer i vårt land får vi knappt reda på.
Se hur det är nu: Det mesta av nyhetsrapporteringen handlar om Spanien och Island.
Spanien ligger inte här i närheten, vad rör det oss om Katalonien bryter sig ur?
Och Island, en ö mellan Nordatlanten och Norra ishavet med ca 300.000 invånare.
Färskt exempel, alldeles nyss SR P4 nyheter kl 12.00:
1. Barcelona
2. Island
3. Vädret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Vad som händer med Katalonien borde intressera många svenskar eftersom det påverkar bland annat semestermål och EU, för att inte tala om vad ett inbördeskrig kan ställa till det med hela Europas ekonomi. Det är också något där det hänt en del under dagen, liksom Islands val som väl just hade blivit färdigräknat. Låter mycket viktigare än att varje timme upprepa att polisstationen i Växjö angreps med fyrverkeripjäser och gatsten klockan 2, vilket nog är den viktigaste av ca 5 Sverige-artiklar som DN har publicerat idag.KnockOnWood skrev:
Att Europa kanske blir ett land till måste väl ändå vara intressant.
Europakartan har ritats om efter 2:a världskriget, efter murens fall och efter Jugoslaviens upplösande.
För de flesta Svenskar är det inte bara ifall Halland försöker bli en egen stat som är intressant.
Europakartan har ritats om efter 2:a världskriget, efter murens fall och efter Jugoslaviens upplösande.
För de flesta Svenskar är det inte bara ifall Halland försöker bli en egen stat som är intressant.