Blir det nu skattefinansierad tv istället för licens? Verkar som de tänker dra denna skatt på alla som har en beskattningsbar inkomst? Det kommer att slå väldigt orättvist. Alla på äldreboendet ska således betala full skatt var och en trots att de som tittar kanske bara är hälften. Pensionären som bor med sin livskamrat, som också är pensionär, ska betala dubbelt så mycket som den som bor ensam och lapar tv.
Sedan har jag en fundering. Tidigare när det ifrågasattes, sas det att det var inte för programmen man betalade, det var för innehavet av en mottagare? Om man inte har någon mottagare då? Är det då rätt att man ska betala skatt som att man har en?
Om nu inte skatten länge är för mottagaren utan för programmen, har inte då övriga Svenska kanaler rätt att ta del av skatteintäkterna, ex. tv4, tv3, kanal6, mfl ?
T.o.m uteliggaren åker på tv-skatt.
Sedan har jag en fundering. Tidigare när det ifrågasattes, sas det att det var inte för programmen man betalade, det var för innehavet av en mottagare? Om man inte har någon mottagare då? Är det då rätt att man ska betala skatt som att man har en?
Om nu inte skatten länge är för mottagaren utan för programmen, har inte då övriga Svenska kanaler rätt att ta del av skatteintäkterna, ex. tv4, tv3, kanal6, mfl ?
T.o.m uteliggaren åker på tv-skatt.
Tycker du svamlar både högt och lågt.
Självklart betalade man för programmen. Dock var(är) det huruvida man hade en tv mottagare som styrde om man behövde betala eller ej.
Public service skall tillhandahålla tv och radio utan att kommersiella intressen styr vad. Allt för att vi ska kunna njuta av finskspråkiga nyheter t.ex.
TV4, Kanal5 mfl. finansieras av reklam och sänder det som säljer mest.
Huruvida man ska ha en public service eller ej är en annan fråga och här ställer jag mig högst tveksam. Däremot om vi nu ska ha den tycker jag det är utmärkt att lägga detta på skatten även om det ser ut som att det kommer bli dyrare för mig.
Självklart betalade man för programmen. Dock var(är) det huruvida man hade en tv mottagare som styrde om man behövde betala eller ej.
Public service skall tillhandahålla tv och radio utan att kommersiella intressen styr vad. Allt för att vi ska kunna njuta av finskspråkiga nyheter t.ex.
TV4, Kanal5 mfl. finansieras av reklam och sänder det som säljer mest.
Huruvida man ska ha en public service eller ej är en annan fråga och här ställer jag mig högst tveksam. Däremot om vi nu ska ha den tycker jag det är utmärkt att lägga detta på skatten även om det ser ut som att det kommer bli dyrare för mig.
De behöver väl inte ens privatisera? Kan Boxer och Com Hem ta betalt för sina program är det väl skit om inte staten skulle kunna reda det?Robert63 skrev:
Kasta inte sten i glashus. För några år sedan var det en gubbe i Lappland som inte hade mottagningsmöjligheter av svt kanaler, han hade däremot parabol och tittade på utländsk tv. han blev dömd att betala licens.V vectrex skrev:Tycker du svamlar både högt och lågt.
Självklart betalade man för programmen. Dock var(är) det huruvida man hade en tv mottagare som styrde om man behövde betala eller ej.
Public service skall tillhandahålla tv och radio utan att kommersiella intressen styr vad. Allt för att vi ska kunna njuta av finskspråkiga nyheter t.ex.
TV4, Kanal5 mfl. finansieras av reklam och sänder det som säljer mest.
Huruvida man ska ha en public service eller ej är en annan fråga och här ställer jag mig högst tveksam. Däremot om vi nu ska ha den tycker jag det är utmärkt att lägga detta på skatten även om det ser ut som att det kommer bli dyrare för mig.
https://www.radiotjanst.se/sv/Kunds...ch-svar/Vem-ska-betala-radio--och-tv-avgift1/
Passa på och läs, sådana sidor blir kanske otillgängliga snart.
Det var ju exakt det jag sa?ion skrev:
Men igen då!
Tv mottagaren avgör huruvida du skall betala eller ej, inte om du faktiskt kan se på programmen. Däremot går avgiften till att producera innehåll. Alltså betalar du för programmen.
Hårklyveri. Då frågar jag: Tycker du det är rätt att den som inte har mottagning ska vara med och finansiera programmen?V vectrex skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvarligt talat: Hur mycket av det här kan kallas för "Public Service", i allmänhetens tjänst?
Och hur mycket är ren förströelse, tidsfördriv eller ren fördumnings-TV,
som lika gärna eller hellre kunde gå via en betalkanal?
Och hur mycket är ren förströelse, tidsfördriv eller ren fördumnings-TV,
som lika gärna eller hellre kunde gå via en betalkanal?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, absolut inte. Det är helt sjukt. Därför tycker jag det är bättre att det ligger på skatten.ion skrev:
Sen tycker jag som sagt inte att vi behöver public service alls, men om vi nu ska ha det så är en sådan som finansieras via skattesedeln att föredra framför det förlegade gamla systemet.
Tyvärr skulle de bli väldigt tyst i våra bilar/radio, vi som ser på tv via antenn
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tittar du på TV i bilen?
Nej menade även radion tystnar ju
