16 142 läst ·
144 svar
16k läst
144 svar
Skatteåterbäringen
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
En annan anledning att vänta är om det kommit nya skatteregler. Det kan ta ett tag för experterna att tolka och bedöma hur de fungerar och då kan det vara vettigt att vänta med deklarationen till de kommit fram till någon form av konsensus om vad som ska gälla.
SBH, då har jag ett förslag till dig, ta upp din senaste deklaration, kolla om du gjort några avdrag för tex resor till o från arbete, räntekostnader etc. och stryk dessa. vips så blir din skatt högre, skulle du inte vara nöjd utan vill betala ännu mer skatt så kan du uppge högre kapitalinkomst eller helt enkelt högre inkomst. och vips så betalar du högre skatt.
och vet du vad det bästa är. du kan göra detta 10 år bakåt i tiden! så nu förutsätter jag att du gör denna goda gärning, för du menar väl inte att du tycker att alla andra ska betala mer skatt
och vet du vad det bästa är. du kan göra detta 10 år bakåt i tiden! så nu förutsätter jag att du gör denna goda gärning, för du menar väl inte att du tycker att alla andra ska betala mer skatt
SBH skrev:
Vet faktiskt inte. Men avdrag är ju inte olagligt att avstå..
Åsså äre olagligt att köra för fort å
Åsså äre olagligt att köra för fort å
Den här inställningen har jag så fruktansvärt svårt att förstå.AndersMalmgren skrev:
Hela Sverige är utbyggt med vägar man har fri tillgång till. Militären har beredskap (nåja) dygnet runt för att bevaka och försvara landets gränser. Blir man arbetslös eller sjuk finns ett socialt skyddsnät som ser till att man i alla fall har pengar till ett mänskligt liv. Ramlar du och slår dig illa så står det helikoptrar och ambulanser som väntar på att få hämta dig och köra dig till ett sjukvårdsteam som gör vad de kan för att pussla ihop dig. Dygnet runt. Året runt. En del av dina pengar går till att hjälpa människor i andra länder som har det sämre än du. Skulle du yngla av dig så får du bidrag till kläder och mat. Vi har även ett fullständigt gratis utbildningsväsende ända upp på magisternivå. Man får till och med betalt för att studera. När du går i pension så har du försörjning från staten i 15-20 år (än så länge).
Sen ska man inte sticka under stol med att i ambitionen att upprätthålla det här systemet så uppstår tyvärr ett inte obetydligt svinn på grund av systemets komplexitet.
Men man tycker alltså att man är kompetent att bedöma vad en rimlig prislapp på de här tjänsterna är? Jag blir verkligen nyfiken på hur den uträkningen ser ut.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Problemet är väl inte vad vi får utan till vilket pris skulle jag säga. Om inte offentlig sektor var så otroligt ineffektiv skulle jag inte klaga
edit: Haha, vår militära beredskap, den var rolig
edit: Haha, vår militära beredskap, den var rolig
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fri tillgång till vägar?Nyfniken skrev:Den här inställningen har jag så fruktansvärt svårt att förstå.
Hela Sverige är utbyggt med vägar man har fri tillgång till. Militären har beredskap (nåja) dygnet runt för att bevaka och försvara landets gränser. Blir man arbetslös eller sjuk finns ett socialt skyddsnät som ser till att man i alla fall har pengar till ett mänskligt liv. Ramlar du och slår dig illa så står det helikoptrar och ambulanser som väntar på att få hämta dig och köra dig till ett sjukvårdsteam som gör vad de kan för att pussla ihop dig. Dygnet runt. Året runt. En del av dina pengar går till att hjälpa människor i andra länder som har det sämre än du. Skulle du yngla av dig så får du bidrag till kläder och mat. Vi har även ett fullständigt gratis utbildningsväsende ända upp på magisternivå. Man får till och med betalt för att studera. När du går i pension så har du försörjning från staten i 15-20 år (än så länge).
Sen ska man inte sticka under stol med att i ambitionen att upprätthålla det här systemet så uppstår tyvärr ett inte obetydligt svinn på grund av systemets komplexitet.
Men man tycker alltså att man är kompetent att bedöma vad en rimlig prislapp på de här tjänsterna är? Jag blir verkligen nyfiken på hur den uträkningen ser ut.
Vi har biltullar i både sthlm och göteborg, än så länge...
Försvar har vi inget, ett gäng officerar som petar naveln om dagarna räknas inte.
Det övriga håller jag med om.
Nej, det är det nog inte. Risken finns att åka på upp till 40% i skattetillägg på summan som är felaktig, oavsett vilket håll den är fel.Nyfniken skrev:
Dock finns det väl domar på att man inte både kan bli lagförd och behöva betala skattetillägg om man gör fel för det innebär dubbla straff för ett och samma brott.
Som sagt, två städer har redan biltullar, när kommer nästa stad att införa det? Dessutom satsar man mer på quick-fixes än att laga ordentligt med följden att vi har usla vägar på vissa ställen, på vägen hem har de lagat samma hål 5 (!!) gånger sedan vi flyttade hit. I september förra året.Nyfniken skrev:Den här inställningen har jag så fruktansvärt svårt att förstå.
Hela Sverige är utbyggt med vägar man har fri tillgång till. Militären har beredskap (nåja) dygnet runt för att bevaka och försvara landets gränser. Blir man arbetslös eller sjuk finns ett socialt skyddsnät som ser till att man i alla fall har pengar till ett mänskligt liv. Ramlar du och slår dig illa så står det helikoptrar och ambulanser som väntar på att få hämta dig och köra dig till ett sjukvårdsteam som gör vad de kan för att pussla ihop dig. Dygnet runt. Året runt. En del av dina pengar går till att hjälpa människor i andra länder som har det sämre än du. Skulle du yngla av dig så får du bidrag till kläder och mat. Vi har även ett fullständigt gratis utbildningsväsende ända upp på magisternivå. Man får till och med betalt för att studera. När du går i pension så har du försörjning från staten i 15-20 år (än så länge).
Sen ska man inte sticka under stol med att i ambitionen att upprätthålla det här systemet så uppstår tyvärr ett inte obetydligt svinn på grund av systemets komplexitet.
Men man tycker alltså att man är kompetent att bedöma vad en rimlig prislapp på de här tjänsterna är? Jag blir verkligen nyfiken på hur den uträkningen ser ut.
Militären är ett "särintresse" numera så det tar jag inte ens upp.
Blir jag arbetslös (vilket jag blivit tidigare, medlem i facket) säger facket att de inget kan göra, och hänvisar till akassan ett tag och att ta en kölapp bland alla andra på en förmedling som sysslar mer med förvaring än förmedling (jag var tvungen att söka lastbilsjobb på den tiden jag inte ens hade B-kort för att behålla a-kassan....)
Facket har förövrigt besökt min arbetsplats två (2!) gånger på drygt 10 år, bägge gångerna fikade dom med chefen, sa adjö till oss i lunchrummet när vi hade fika med orden "ring om det är nått så ska vi se om vi kan kolla på det" och gick sedan.
Man kan tycka att de borde försöka ragga lite medlemmar på en arbetsplats där vi är 4-5 stycken medlemmar av 38....
De vägrar dessutom införa lönegarantiförsäkring av "ideologiska" skäl, så vid arbetslöshet halverar jag min lön, och sedan 80% på det..
När jag körde av med crossen och bröt armen och handen och pajjade ledbandet så tog det en timme innan de ens skickade ut en ambulans (inte tills den anlände).
Brandkåren som kom efter 30 minuter fick räta ut min hand för att min handled inte skulle få värre, permanenta skador...
Sedan fick jag ligga med bruten hand i 12 timmar innan någon ens kollade den, då blev det akutoperation för att det inte skulle läka fel..
Visst kan vi hjälpa andra, men ska vi inte satsa på tiggare och hemlösa här hemma först?
Jag får bidrag till mat och kläder, men dagisavgiften ligger högre än barnbidraget så det är ett nollsummespel. Visst, dagisavgiften motsvarar inte den reella kostnaden för att ta hand om mitt barn, men andledningen till att man införde dagis var för att samhället tjänar mer på att bägge föräldrarna jobbar..
Jag är uppväxt med flumskolan så jag lärde mig något tack vare engagerade föräldrar som fick ta ansvar för en utbildning som bestod i att skicka hem mig med läxor, och sen gå igenom läxorna på skoltid, i princip. De som inte hade gjort läxorna fick hyffsat hjälp, vi andra fick nya läxor vi kunde börja på medans vi ändå satt där..
Göran Persson har redan rånat pensionssystemet en gång (förlåt, "lånat"...), vad säger att allting jag betalar in idag finns kvar om 35 år år? Eller snarare 40-45 år då jag knappt räknar med att kunna gå vid 65, trots att jag snittar ungefär 400 timmar årlig övertid som 30-åring (800 timmar är rekordet för mig).
Låt mig vara fullständigt klar nu, jag har INGET emot att betala höga skatter för vård, skola, militär, etc etc. Hellre det än privata vårdförsäkringar som i USA.
Men som det är nu lever knappast samhället upp till det samhällskontrakt jag anser att vi har (jag betalar, staten levererar med god kvalité).
Jag är INTE imponerad.
