16 142 läst ·
144 svar
16k läst
144 svar
Skatteåterbäringen
Grattis! Ett lån på 135000kr till 1,25% ränta ger väl drygt en hundring i månaden lättförtjänta pengar om du haft pengarna på högräntekonto under tiden.nino skrev:
Tack för det Skatteverket!
Runt 105000:- i rest, sålt lägenhet och ville inte stöka med uppskjuten skatt, räntan på uppskjutet belopp osv.
Men 100k betalade jag in tidigt i år för att undvika någon straffränta när man ligger mycket back.
Men 100k betalade jag in tidigt i år för att undvika någon straffränta när man ligger mycket back.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Självklart är det så. Inte ens jag lyckades vara tydlig.bra-byggare skrev:
Fein skriver att "statlig skatt" är helt fel.
Jag är väldigt dåligt insatt i skattesystemet, men jag har fått för mig att det fungerar såhär (grovt sett):
Vi har stat, kommun och landsting som förbrukar skattepengar.
Socialtjänst, sophämtning, VA, el, bygglov etc bekostas av kommunen.
Kustbevakning, polisväsende, domstolar, fängelser, försvar, regering, skolverket etc bekostas av staten.
Sjukvården bekostas av landstinget.
Kommunen får sina pengar från skatten på invånarnas inkomster. Först finns ett grundavdrag, men sedan tas en skatt på drygt 30%.
Tjänar man över en viss brytgräns betalar man även skatt till staten (20%?) och kommer man upp ännu högre tas ytterligare några procentenheter i "värnskatt".
Staten får sina pengar från moms, fortkörningsböter, pantbrev osv, samt statlig inkomstskatt och värnskatt enligt ovan.
Landstinget från sina pengar från kommunalskatten.
Givet att jag har rätt enligt ovan, och man samtidigt tycker att "statlig skatt" är fel. Så måste man ju antingen tycka att staten gör av med för mycket pengar, att det är fel med moms etc, eller att privata inkomster inte bör generera skatteintäkter till staten, endast kommunen. Eller så tycker man att progressiv skatt är fel (det tycker inte jag) eller en kombination härav.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det jag tror han tänker:
Din skatt (i kronor) är även med enbart kommunalskatt progressiv mot hur mycket du tjänar, ju mer du tjänar desto mer fler skattekronor betalar du (du hade koll på procent va?
)
Det är din _skattesats_ som blir progressiv när man tar med statlig skatt och värnskatt i beräkningen (well, i och med grundavdrag mm är redan den kommunala skattesatsen svagt progressiv, men det är det lilla).
Får jag åtminstone ett E i matematik av magister Mathias?
Din skatt (i kronor) är även med enbart kommunalskatt progressiv mot hur mycket du tjänar, ju mer du tjänar desto mer fler skattekronor betalar du (du hade koll på procent va?
Det är din _skattesats_ som blir progressiv när man tar med statlig skatt och värnskatt i beräkningen (well, i och med grundavdrag mm är redan den kommunala skattesatsen svagt progressiv, men det är det lilla).
Får jag åtminstone ett E i matematik av magister Mathias?