50+ fonder och annatvsparande! tar kanske 10% till mindre köp i garaget

P
nino skrev:
Årsmoms och på tok för låg preliminär inkomstdekl så det blev -135000 fast det var för 2012, 2013 deklarationen blir väl klar snart
Grattis! Ett lån på 135000kr till 1,25% ränta ger väl drygt en hundring i månaden lättförtjänta pengar om du haft pengarna på högräntekonto under tiden.

Tack för det Skatteverket!

• Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
engs
Runt 105000:- i rest, sålt lägenhet och ville inte stöka med uppskjuten skatt, räntan på uppskjutet belopp osv.
Men 100k betalade jag in tidigt i år för att undvika någon straffränta när man ligger mycket back.

uppskovet är fixat så det är lungt

D09 skrev:
Hur mycket fick ni tillbaka/ betala?

Vad ska ni göra med pengarna?
Drygt 20. 10 går till en myggfångare.

Alfredo skrev:
Stressa inte! Har du väl fixat uppskovsblanketten så har du åtminstone visat intresse..,
Vad är detta för blankett?

Fein skrev:
Statlig skatt och värnskatt är helt åt skogen däremot.
Vänta. Hur menar du?

Vill du inte ha någon stat eller vill du inte ha progressiv skatt?

Skatt är progressiv även om man inte betalar statlig skatt. Ibland tror man att "folk" som pratar skatt glömt bort grundskolans procenträkning helt.....:)

P
Nyfniken skrev:
Vänta. Hur menar du?

Vill du inte ha någon stat eller vill du inte ha progressiv skatt?
Jag misstänker det är de extra 20% inkomstskatt på inkomster över 420 800kr som Fein avser med "statlig skatt"

bra-byggare skrev:
Jag misstänker det är de extra 20% inkomstskatt på inkomster över 420 800kr som Fein avser med "statlig skatt"
Självklart är det så. Inte ens jag lyckades vara tydlig.

Fein skriver att "statlig skatt" är helt fel.

Jag är väldigt dåligt insatt i skattesystemet, men jag har fått för mig att det fungerar såhär (grovt sett):

Vi har stat, kommun och landsting som förbrukar skattepengar.

Socialtjänst, sophämtning, VA, el, bygglov etc bekostas av kommunen.
Kustbevakning, polisväsende, domstolar, fängelser, försvar, regering, skolverket etc bekostas av staten.
Sjukvården bekostas av landstinget.

Kommunen får sina pengar från skatten på invånarnas inkomster. Först finns ett grundavdrag, men sedan tas en skatt på drygt 30%.

Tjänar man över en viss brytgräns betalar man även skatt till staten (20%?) och kommer man upp ännu högre tas ytterligare några procentenheter i "värnskatt".

Staten får sina pengar från moms, fortkörningsböter, pantbrev osv, samt statlig inkomstskatt och värnskatt enligt ovan.

Landstinget från sina pengar från kommunalskatten.

Givet att jag har rätt enligt ovan, och man samtidigt tycker att "statlig skatt" är fel. Så måste man ju antingen tycka att staten gör av med för mycket pengar, att det är fel med moms etc, eller att privata inkomster inte bör generera skatteintäkter till staten, endast kommunen. Eller så tycker man att progressiv skatt är fel (det tycker inte jag) eller en kombination härav.

MathiasS skrev:
Skatt är progressiv även om man inte betalar statlig skatt. Ibland tror man att "folk" som pratar skatt glömt bort grundskolans procenträkning helt.....:)
Förklara för en som inget begriper (den progressiva skatten utan statlig skatt, det där med procent kan jag). ;)

ullberg
Det jag tror han tänker:

Din skatt (i kronor) är även med enbart kommunalskatt progressiv mot hur mycket du tjänar, ju mer du tjänar desto mer fler skattekronor betalar du (du hade koll på procent va? ;) )

Det är din _skattesats_ som blir progressiv när man tar med statlig skatt och värnskatt i beräkningen (well, i och med grundavdrag mm är redan den kommunala skattesatsen svagt progressiv, men det är det lilla).

Får jag åtminstone ett E i matematik av magister Mathias?

Bokstäverna är jag för gammal för att ha koll på men en 4 bjuder jag på.

ullberg skrev:
Det är din _skattesats_ som blir progressiv när man tar med statlig skatt och värnskatt i beräkningen (well, i och med grundavdrag mm är redan den kommunala skattesatsen svagt progressiv, men det är det lilla).
Ååå vilken petimäter...

I år betalade jag för övrigt 22% i skatt.

-95' sålt massa värdepapper inför husköpet.
Blir en lugn sommar med små projekt(ska måla lekstugan)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.