16 142 läst ·
144 svar
16k läst
144 svar
Skatteåterbäringen
Metodologin med att kolla på deklarationen är ju ganska problematisk då den gravt underskattar vad man betalar i skatt. Det som står på raden "total lönekostnad" på mitt lönebesked är betydligt mer än min bruttolön. Det senare är det som avspeglas på deklarationen. Dessutom skär staten emellan med 20% på det mesta jag spenderar pengar på.Nyfniken skrev:
Det korrekta måttet borde väl vara hur mycket av de pengar som min arbetsgivare lägger ut på mig som jag kan utnyttja för att köpa varor och tjänster. Dvs som det hade varit om vi inte haft någon skatt. Då hamnar vi en rätt bra bit över 50%, i alla fall för mig.
ja det stämmer nog, men får SBH skattetillägg så betalar han ju ännu mer i skatt vilket han ju ville så det är ju en win-win situation 
bra-byggare skrev:Nej, det är det nog inte. Risken finns att åka på upp till 40% i skattetillägg på summan som är felaktig, oavsett vilket håll den är fel.
Dock finns det väl domar på att man inte både kan bli lagförd och behöva betala skattetillägg om man gör fel för det innebär dubbla straff för ett och samma brott.
27% rakt av på deklarationen.Nyfniken skrev:
men sedan betalar jag skatt när jag tankar, och moms på det, skatt när jag handlar mat, skatt när jag köper någon annan produkt, skatt på försäkring, skatt på elen, skatt på skatten åsså skatt på det!
Har du några källor på detta? Jag tycker det låter rätt märkligt, minst sagt, om man kan få skattetillägg för att man betalt för mycket skatt. Men visst, det finns mycket som är märkligt.bra-byggare skrev:
Man får inte glömma arbetsgivaravgiften.
Ska man jämföra mot t.ex. andra staters skattetryck blir det väldigt snett om man inte gör det. Då man ofta har annan fördelning på var skatten dras. Dvs före eller efter vad vi ser på lönebeskedet.
(Tycker personligen att bruttolön borde vara den nuvarande + arbetsgivaravgiften och att allt drogs från lönen istället, så man ser vad skatten verkligen är på lönebesked och vid deklarationsdags).
Ska man jämföra mot t.ex. andra staters skattetryck blir det väldigt snett om man inte gör det. Då man ofta har annan fördelning på var skatten dras. Dvs före eller efter vad vi ser på lönebeskedet.
(Tycker personligen att bruttolön borde vara den nuvarande + arbetsgivaravgiften och att allt drogs från lönen istället, så man ser vad skatten verkligen är på lönebesked och vid deklarationsdags).
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Min underbara arbetsgivare skriver ut arbetsgivaravgiften (döpa skatt till avgift är fånigt som fan) på lönespecen så alla kan se vad de skulle fått före den. Borde alla arbetsgivare med ansvarskänsla göra
Du menar så att man kan få en möjlighet att bli ännu mer irriterad över skattetrycket?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Arbetsgivaravgiften är ändå hyfsat tydligt specad vad den avser, jämfört med kommunalskatten som mest känns som den försvinner ner i ett slukhål.engs skrev:Man får inte glömma arbetsgivaravgiften.
Ska man jämföra mot t.ex. andra staters skattetryck blir det väldigt snett om man inte gör det. Då man ofta har annan fördelning på var skatten dras. Dvs före eller efter vad vi ser på lönebeskedet.
(Tycker personligen att bruttolön borde vara den nuvarande + arbetsgivaravgiften och att allt drogs från lönen istället, så man ser vad skatten verkligen är på lönebesked och vid deklarationsdags).
Ålderspensionsavgift10,21 %
Efterlevandepensionsavgift1,17 %
Sjukförsäkringsavgift4,35 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,60 %
Arbetsskadeavgift0,30 %
Arbetsmarknadsavgift2,91 %
Allmän löneavgift9,88 %
Totalt31,42 %
Dock när lönen ökar så nås brytpunkter när inbetalade avgifter inte längre kommer löntagaren tillgodo och vid inkomster över ca 460 000kr/år ( ca 38000kr/mån) kan arbetsgivaravgiften ses som ren skatt. Så varje hundralapp i lönekostnad över ca 460 000kr är det 24kr i arbetsgivaravgifter samt 15kr i statlig skatt och omkring 23kr i kommunalskatt. Totalt går ca 62% går i skatt och man får som löntagare varken pension, sjukpenning, föräldrapenning eller ens a-kassa "i utbyte".
Om man tjänar i den häraden så istället för att jobba övertid mot lön är det ibland antagligen mer lönsamt att vara hemma och bygga på huset och spara in hantverkartjänster (som f.ö. innebär 25 i moms på).
Nej, jag tar tillbaka. Det är bara om man lämnar oriktig uppgift som leder till för låg skatt man kan åka på skattetillägg.Alfredo skrev:
Inkomstskatt 31, 4% (12000 i pensionssparande, 71 spänn i kapitalinkomst, inga lån) räknar vi in arbetsgivaravgifterna landar vi på 47, 8%
Morsan jobbade som postkassörska, hon var alltid milt irriterad när hennes kollegor sa att de betalade 80% i skatt.
Morsan jobbade som postkassörska, hon var alltid milt irriterad när hennes kollegor sa att de betalade 80% i skatt.
