16 142 läst ·
144 svar
16k läst
144 svar
Skatteåterbäringen
Antar att man först ska äga ett AB och sen inte ta ut lön utan bara en aktieutdelning som man sedan delar på 12... Då har man en månadsinkomst med 22% skattMathiasS skrev:
Nä det kan det inte vara då skatten på utdelning är 30% av 2/3 av utdelningen dvs 0,3*2/3=20%. Och det är kapitalvinstskatt, inte inkomstskatt. Då har företaget också betalat 22% skatt för att ge utdelning och det är bolagsskatt, inte heller inkomstskatt.Lutte skrev:
Men med olika avdrag för räntor, resor, ROT/RUT, grundavdrag, pensionsspar m.m. går det att minska skatten i hyfsad omfattning.
Redigerat av moderator:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nu tror jag det är du som har svårt att skilja procent från belopp, det är inga problem att betala runt 22% i skatt. Ett exempel är att bo i Solna och tjäna runt 32k i månaden (ej medlem i svenska kyrkan), då landar man på 22%. (Ca 25000 netto)MathiasS skrev:
Sen kan man ifrågasätta om det verkligen är bättre än att bo i någon annan kommun, tjäna mer, få ut mer netto och betala fler procent i skatt...
Ovanstående helt utan någon form av skatteplanering eller ekonomisk brottslighet.
/U
PS: Notera att jag inte alls vet om det var såhär Nyfniken landade på 22 %, jag ville bara visa att det var fullt möjligt - utan att fula sig
Redigerat:
Inga konstigheter. Bor utanför Stockholm. Ligger någonstans runt gränsen för statlig skatt och står på hälften av drygt 3 miljoner i lån. Inga andra avdrag (ja, jobbskatteavdrag då). Är med i svenska kyrkan. Inget privat pensionssparande.
Har du verkligen kontrollerat vad du själv betalar på sista raden?
Det är ett jädra gnäll på att skatten är hög, men med alla avdrag hit och dit blir det ju inte så mycket som man tror i slutändan.
Har du verkligen kontrollerat vad du själv betalar på sista raden?
Det är ett jädra gnäll på att skatten är hög, men med alla avdrag hit och dit blir det ju inte så mycket som man tror i slutändan.
Redigerat:
Oh ja, jag har verkligen kollat vad jag betalar på sista raden!Nyfniken skrev:Inga konstigheter. Bor utanför Stockholm. Ligger någonstans runt gränsen för statlig skatt och står på hälften av drygt 3 miljoner i lån. Inga andra avdrag (ja, jobbskatteavdrag då). Är med i svenska kyrkan. Inget privat pensionssparande.
Har du verkligen kontrollerat vad du själv betalar på sista raden?
Det är ett jädra gnäll på att skatten är hög, men med alla avdrag hit och dit blir det ju inte så mycket som man tror i slutändan.
Grejen är för mig inte hur mycket det är, utan snarare hur mycket *mer* det blir om man inte är om sig och kring sig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 216 inlägg
Jag betalade 170 000 i skatt efter avdrag, tycker faktiskt inte jag får speciellt mycket för de pengarna måste jag erkänna.
