Nyfniken skrev:
Ååå vilken petimäter...

I år betalade jag för övrigt 22% i skatt.
Procenträkning kan jag, men skatteplanering alt möjligen ekobrott är jag dålig på. Jag vill också betala 22 procent av lönen i skatt. Hur gör man?
 
MathiasS skrev:
Procenträkning kan jag, men skatteplanering alt möjligen ekobrott är jag dålig på. Jag vill också betala 22 procent av lönen i skatt. Hur gör man?
Antar att man först ska äga ett AB och sen inte ta ut lön utan bara en aktieutdelning som man sedan delar på 12... Då har man en månadsinkomst med 22% skatt
 
P
Lutte skrev:
Antar att man först ska äga ett AB och sen inte ta ut lön utan bara en aktieutdelning som man sedan delar på 12... Då har man en månadsinkomst med 22% skatt
Nä det kan det inte vara då skatten på utdelning är 30% av 2/3 av utdelningen dvs 0,3*2/3=20%. Och det är kapitalvinstskatt, inte inkomstskatt. Då har företaget också betalat 22% skatt för att ge utdelning och det är bolagsskatt, inte heller inkomstskatt.

Men med olika avdrag för räntor, resor, ROT/RUT, grundavdrag, pensionsspar m.m. går det att minska skatten i hyfsad omfattning.
 
Redigerat av moderator:
ullberg
MathiasS skrev:
Procenträkning kan jag, men skatteplanering alt möjligen ekobrott är jag dålig på. Jag vill också betala 22 procent av lönen i skatt. Hur gör man?
Nu tror jag det är du som har svårt att skilja procent från belopp, det är inga problem att betala runt 22% i skatt. Ett exempel är att bo i Solna och tjäna runt 32k i månaden (ej medlem i svenska kyrkan), då landar man på 22%. (Ca 25000 netto)

Sen kan man ifrågasätta om det verkligen är bättre än att bo i någon annan kommun, tjäna mer, få ut mer netto och betala fler procent i skatt...

Ovanstående helt utan någon form av skatteplanering eller ekonomisk brottslighet.

/U

PS: Notera att jag inte alls vet om det var såhär Nyfniken landade på 22 %, jag ville bara visa att det var fullt möjligt - utan att fula sig
 
Redigerat:
Inga konstigheter. Bor utanför Stockholm. Ligger någonstans runt gränsen för statlig skatt och står på hälften av drygt 3 miljoner i lån. Inga andra avdrag (ja, jobbskatteavdrag då). Är med i svenska kyrkan. Inget privat pensionssparande.

Har du verkligen kontrollerat vad du själv betalar på sista raden?

Det är ett jädra gnäll på att skatten är hög, men med alla avdrag hit och dit blir det ju inte så mycket som man tror i slutändan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
P
Nyfniken skrev:
Inga konstigheter. Bor utanför Stockholm. Ligger någonstans runt gränsen för statlig skatt och står på hälften av drygt 3 miljoner i lån. Inga andra avdrag (ja, jobbskatteavdrag då). Är med i svenska kyrkan. Inget privat pensionssparande.

Har du verkligen kontrollerat vad du själv betalar på sista raden?

Det är ett jädra gnäll på att skatten är hög, men med alla avdrag hit och dit blir det ju inte så mycket som man tror i slutändan.
Oh ja, jag har verkligen kollat vad jag betalar på sista raden!


Grejen är för mig inte hur mycket det är, utan snarare hur mycket *mer* det blir om man inte är om sig och kring sig.
 
D09
Hur mycket skatt är för mig är vad skattepengarna inte går till och just nu känns det som det är något fel på skatten ;)
 
bra-byggare skrev:
Grejen är för mig inte hur mycket det är, utan snarare hur mycket *mer* det blir om man inte är om sig och kring sig.
Det är ju lysande!
 
P
Nyfniken skrev:
Det är ju lysande!
Visst är det så.
 
För att återknyta till skatteåterbäringen så kan jag inte svara på det i dag. Skall be att få återkomma i december i så fall.
Det är då jag får min slutskattsedel.
 
Jag betalade 170 000 i skatt efter avdrag, tycker faktiskt inte jag får speciellt mycket för de pengarna måste jag erkänna.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag betalade 170 000 i skatt efter avdrag, tycker faktiskt inte jag får speciellt mycket för de pengarna måste jag erkänna.
Det ska man väl vara glad för?
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Fick tillbaka 12 lakan.. En del på sparkontot, en del till hojarna och en del till friggeboden. :)
 
hantverkare1 skrev:
Vad är detta för blankett?
Fel av mig. Menade anstånd, inte uppskov.
 
undine
+ 7 500

Sparas till i höst då vardagsrummet och hallen ska få estetisk renovering! :thumbup:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.