20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
De må vara hänt men de använder INTE din alternativa tolkning av ordet marginalskatt utan det i Sverige vedertagna.AndersMalmgren skrev:
De är smarta att förstå att det bara hade blivit surr om de gjort på nåt annat sätt. Synliggörandet tar man på mer ägnade ställen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 921 inlägg
Men man får lägga in saker som inte är sociala avgifter bland dessa och låtsas som om det är sådana om det passar ens agenda?Z Zodde skrev:
Jag tror ärligt talat att de flesta bara är intresserade av sin nettolön. Om skatten helt skulle sluta redovisas på lönebeskedet tror jag få skulle bry sig.Z Zodde skrev:
Men objektivt skulle det vara ännu sämre än dagens ordning.
Ja, och det var helt värdelöst. Både nivån på marginalskatter vilka gjorde att det fuskades och trixades en massa med förmåner och nivån på ränteavdrag vilken var en helt kass subvention av högbelånade höginkomsttagare.Z Zodde skrev:
Möjligt. Jag intresserar mig dock mer för läget idag och avhöll mig från att delta när det här låg i nostalgitråden.Z Zodde skrev:
Ja, envisas man med att vilja se saker som vi gör nu blir det förstås annorlunda om man ändrar. Varför det skulle bli fel förstår jag dock inte.Z Zodde skrev:
När de vedertagna begreppen är förvirrande i sig ser jag inget skäl att ha dem kvar.Z Zodde skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Definitionen är, Marginalskatten: visar hur hög skatten är på en löneökning.Z Zodde skrev:
Då kan man inte utesluta soc
På 80talet (som ursprungs inlägget handlade om ) var alla jag kände intresserade av sin marginalskatt då det var den som i praktiken avgjorde hur mycket av din räntekostnad som du faktisk betalade. Idag har den inte alls samma betydelse.Nötegårdsgubben skrev:
Förvirrande är de inte iåmed att de är vedertagna Menar man de är inkorrekta kan Man kan självklart lobba för en ändring men det är den som står för en alternativ tolkning som gör det förvirrande.Nötegårdsgubben skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Tja, det finns väl även hantverkare på forumet som kör enmansföretag där man kan tänka sig att omdefiniera marginalskatt till att inkludera företagets skatt.
Rörmokare och elektriker kanske har samma problem som Anders? 🫣
Att vi har högt skattetryck är det väl ingen som förnekat, men Sverige har också stora möjligheter att trolla bort skatt, helt enligt skattesystemet.
Rörmokare och elektriker kanske har samma problem som Anders? 🫣
Att vi har högt skattetryck är det väl ingen som förnekat, men Sverige har också stora möjligheter att trolla bort skatt, helt enligt skattesystemet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 921 inlägg
Det som kallas sociala avgifter har ändrats och förfuskats flera gånger sen de infördes. Att påstå att de är vedertagna är därmed att acceptera att politiker ändrar definitioner lite när de vill för att det passar deras agenda.Z Zodde skrev:
Jag tycker inte det är något vi bör göra.
Nu e det ju inte löntagarens som betalar soc avg så nej…AndersMalmgren skrev:
Nej, det har å göra med om att bli förstådd å att undvika missförstånd.Nötegårdsgubben skrev:
När jag pratar med en same skulle han aldrig säga Giron eller Áhkánjárga även om det är de rätta namnen enligt honom