P
Z Zodde skrev:
Men inget som syns på löntagarens lönebesked och där är du ute å cyklar.
Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att inte heller redovisa inkomstkatten på lönebeskedet. Det torde vara ganska få av oss som är intresserade av hur mycket vi betalar i skatt.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
majoriteten av väljarna är så korkade att dom inte ens vet vad arbetsgivaravgift är för något, t.ex.
De är inte korkade. De är indoktrinerade. Det hörs ju på namnet att arbetsgivaravgifter är något som de onda kapitalisterna ("arbetsgivarna", som egentligen borde benämnas "arbetsköparna") betalar. Jag tror att du får svårt att hitta en svenne på stan som inte tycker att det är bra att "arbetsgivarna" får betala en avgift för att de är "arbetsgivare".

Hm, det är nog något jag har glömt nu när det gäller trådens ämne.

RoTe
P pmd skrev:
De är inte korkade. De är indoktrinerade.
Korkade människor är lätta att styra.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad har man ens marginalskatt till? Den är helt irrelevant
Absolut inte. Den visar direkt hur mycket du får behålla av sista tjänade pengarna (på toppen av din inkomst)

Det var ett välkänt begrepp på 70-80 talet men du är ursäktad om du är yngre än så.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Den elitistiska utvecklingen som sker i det landet är inget vi vill ha här.
"Vi" vill inte att det ska gå att bli rik på arbete. "Vi" är för mycket "jante" för det. Däremot är det helt OK att bli rik på spel och lotteri eller på idrott.

Lite i smyg gillar vi entreprenörer som blir rika också, och det är väl en jäkla tur. Annars skulle Sverige ha förblivit ett fattigt, efterblivet bondeland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att inte heller redovisa inkomstkatten på lönebeskedet. Det torde vara ganska få av oss som är intresserade av hur mycket vi betalar i skatt.
Skatt du betalar på din lön är viktigt för din deklaration. Skatt din arbetsgivare betalar behöver DU öht inte bry dig om.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Det är inte punktskatter heller väl...
Nejvisst.
RoTe RoTe skrev:
Jag pratar totalt skattetryck, vilket jag tror att malmgren också gjorde men valde fel ord och blev totalt påhoppad av vänstern här på forumet.
Tjavars. Det är föga meningslöst att försöka relatera marginalskatt till totalt skattetryck. Marginalskatt har med inkomstskatt att göra, medan det totala skattetrycket har med, eh, ja, det totala skattetrycket att göra.

RoTe
Det jag säger är att med det totala skattetrycket börjar man fundera över hur i helskotta det kan behövas så mycket skatt för så lite funktion i ett land.

• Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Skatt du betalar på din lön är viktigt för din deklaration. Skatt din arbetsgivare betalar behöver DU öht inte bry dig om.
Det finns mycket man inte behöver bry sig om, när man inte är intresserad av sin framtid.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Det jag säger är att med det totala skattetrycket börjar man fundera över hur i helskotta det kan behövas så mycket skatt för så lite funktion i ett land.
Det är förvisso en intressant diskussion, men många blir förvirrade om man blandar in begreppet marginalskatt i den diskussionen (och det behövs ju egentligen inte heller).

Det som verkligen behövs nu är något som vi har glömt. Drutten och Jena? Lolek och Bolek?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns mycket man inte behöver bry sig om, när man inte är intresserad av sin framtid.
Rör frågan marginalskatt behöver man inte i samma släng bry sig om rent vatten (som.är nödvändigt för ens framtid)… Vilken poäng e du egentligen ute efter?

Alla nyktra vet att marginalskatt inte är samma sak som totalt skattetryck…

Vill du bara tjöta…?🤔

P
Z Zodde skrev:
Alla nyktra vet att marginalskatt inte är samma sak som totalt skattetryck…
Jag är visserligen inte helt nykter (det är fredagskväll, eller var det till för några timmar sen åtminstone), men se mitt inlägg strax ovanför ditt.

Förvånansvärt många som glömt att dom betalar skatt på sina inkomster……..

Kan ni inte starta en ny tråd där ni diskuterar olika skatter?

Z Zodde skrev:
Out of sight out of mind. Ja jävlar... Fan genialiskt av sossarna att låta arbetsgivaren betala delar av löntagarens lön.

När jag var anställd så var iallafall min arbetsgivare ansvarsfull och skrev ut den totala bruttolönen inkl soc så arbetstagaren såg hur dyrt det är med välfärd.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Vi" vill inte att det ska gå att bli rik på arbete. "Vi" är för mycket "jante" för det. Däremot är det helt OK att bli rik på spel och lotteri eller på idrott.

Lite i smyg gillar vi entreprenörer som blir rika också, och det är väl en jäkla tur. Annars skulle Sverige ha förblivit ett fattigt, efterblivet bondeland.
Du kan idag inte bli rik på vanligt lönearbete i USA heller. Deras medelklass är idag fattig. ”The American dream” finns inte längre.

Där, precis som här, krävs att du jobbar i en bransch med höga löner, bor strategiskt, sparar och investerar klokt. Vägen till större rikedom går genom företagande och investeringar.

Dvs är du duktig och riskbenägen så kan du bli rik. Precis som det ska vara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.