20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
De är inte korkade. De är indoktrinerade. Det hörs ju på namnet att arbetsgivaravgifter är något som de onda kapitalisterna ("arbetsgivarna", som egentligen borde benämnas "arbetsköparna") betalar. Jag tror att du får svårt att hitta en svenne på stan som inte tycker att det är bra att "arbetsgivarna" får betala en avgift för att de är "arbetsgivare".RoTe skrev:
Hm, det är nog något jag har glömt nu när det gäller trådens ämne.
"Vi" vill inte att det ska gå att bli rik på arbete. "Vi" är för mycket "jante" för det. Däremot är det helt OK att bli rik på spel och lotteri eller på idrott.mexitegel skrev:
Lite i smyg gillar vi entreprenörer som blir rika också, och det är väl en jäkla tur. Annars skulle Sverige ha förblivit ett fattigt, efterblivet bondeland.
Skatt du betalar på din lön är viktigt för din deklaration. Skatt din arbetsgivare betalar behöver DU öht inte bry dig om.P pmd skrev:
Nejvisst.RoTe skrev:
Tjavars. Det är föga meningslöst att försöka relatera marginalskatt till totalt skattetryck. Marginalskatt har med inkomstskatt att göra, medan det totala skattetrycket har med, eh, ja, det totala skattetrycket att göra.RoTe skrev:
Det är förvisso en intressant diskussion, men många blir förvirrade om man blandar in begreppet marginalskatt i den diskussionen (och det behövs ju egentligen inte heller).RoTe skrev:
Det som verkligen behövs nu är något som vi har glömt. Drutten och Jena? Lolek och Bolek?
Rör frågan marginalskatt behöver man inte i samma släng bry sig om rent vatten (som.är nödvändigt för ens framtid)… Vilken poäng e du egentligen ute efter?P pmd skrev:
Alla nyktra vet att marginalskatt inte är samma sak som totalt skattetryck…
Vill du bara tjöta…?🤔
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Out of sight out of mind. Ja jävlar... Fan genialiskt av sossarna att låta arbetsgivaren betala delar av löntagarens lön.Z Zodde skrev:
När jag var anställd så var iallafall min arbetsgivare ansvarsfull och skrev ut den totala bruttolönen inkl soc så arbetstagaren såg hur dyrt det är med välfärd.
Du kan idag inte bli rik på vanligt lönearbete i USA heller. Deras medelklass är idag fattig. ”The American dream” finns inte längre.P pmd skrev:"Vi" vill inte att det ska gå att bli rik på arbete. "Vi" är för mycket "jante" för det. Däremot är det helt OK att bli rik på spel och lotteri eller på idrott.
Lite i smyg gillar vi entreprenörer som blir rika också, och det är väl en jäkla tur. Annars skulle Sverige ha förblivit ett fattigt, efterblivet bondeland.
Där, precis som här, krävs att du jobbar i en bransch med höga löner, bor strategiskt, sparar och investerar klokt. Vägen till större rikedom går genom företagande och investeringar.
Dvs är du duktig och riskbenägen så kan du bli rik. Precis som det ska vara.