"Roade" nig med att sammanställa vinterns elkostnader så här långt, det vill säga November-Februari.

Jag kan konstatera att mina fakturor på elen belastas med 39,26% i skatt och moms.

Som anställd betalade jag senast 35% i skatt på min årsinkomst. (2023)
Nu som EF försvinner i princip 50% av det jag fakturerar i skatt och avgifter.

Så lite slarvigt räknat får man lägga ut 60% i skatt på el om man har anställning och 70% om man har enskild firma. Är det världsbästa tro?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Marginalskatt är den skatt du betalar på din sist intjänade tusenlapp.
Den enda skatt som jag betalar själv är restskatten (när det gäller inkomstskatt).
🙃

Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den enda skatt som jag betalar själv är restskatten (när det gäller inkomsskat).
🙃
Se det som ett skattefritt lån som du kunnat använda för att placera.

Jag själv fick "låna" 82 tusen "gratis" i 14 månader som jag skulle betala i skatt om det dragits direkt vid utbetalningstillfället, det blev en liten extra förtjänst på dom.😇

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ja för f.n vi avskaffar all skatt som JAG betalar inkl arbetsgivaravgifter, sociala avgifter , moms, punktskatter osv.
Sen får NÅN ANNAN betala det, för jag vill ju ha försvar, polis, räddningstjänst, fri skola, nästan gratis barnpassning, för att inte nämna subventionerad städhjälp, barnbidrag osv. Ja just försvar & polis måste få MYCKET mer perngar, och glöm inte den där j.vla sjukvården som är urusel...

Är det så ni som klagar på skatten resonerar?

Jag har aldrig hört nån som klagar på skatten berätta vad de vill avstå ifrån, alltså sånt som drabbar dem & inte andra.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
När skatten sammanlagt vida överstiger värdet/priset av varan som beskattas kan man ju börja undra lite.

Fast belopp på elskatt (54,875 öre per kWh) för en produkt som kan kosta under 0 öre gör att man känner apati..

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk om det ändå kunde heta moderata avgifter så man kunde känna att man fick något för pengarna.
Moderata (dvs måttliga) avgifter kan man knappast få så mycket för ...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Se det som ett skattefritt lån som du kunnat använda för att placera.
Jag är inte (egen)företagare så jag kan tyvärr inte göra så. Jag tror inte att det skulle gå att skattejämka så extremt mycket som skulle behövas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
På tal om det har de flesta nog nu glömt de orimliga marginalskatter vi hade förut.(Får man inte ens behålla hälften av de penningar man tjänar är det ju svårt att motivera sig själv att lönearbete mera)
På 80-talet betalade jag 72% i skatt. T.om. Skatteverket ringde och frågade om jag inte hade några avdrag.

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Z Zodde skrev:
Nu e det ju inte löntagarens som betalar soc avg så nej…
Arbetsgivaren brukar betala in inkomstskatten till skatteverket... Det enda jag ser av inkomstskatten är siffror på lönespecen samt siffror på deklarationen. Detta är pengar jag aldrig haft. Bättre då att betala ut lönen brutto och så får arbetstagaren själv betala in skatten. Då skulle folk bli ännu mer förbannade på den höga skatten gissar jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Inte riktigt, men rundgången med sånt som subventionerad städhjälp och barnbidrag borde avskaffas till förmån för lägre skatt.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är inte (egen)företagare så jag kan tyvärr inte göra så. Jag tror inte att det skulle gå att skattejämka så extremt mycket som skulle behövas.
Du har ju i vart fall 11000 (förutsatt full fastighetsavgift och public service ) att investera under året innan det ska betalas in..alla bäckar små 🤓

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte riktigt, men rundgången med sånt som subventionerad städhjälp och barnbidrag borde avskaffas till förmån för lägre skatt.
Barnbidrag är en investering i framtid som nog de flesta inte känner är fel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Barnbidrag är en investering i framtid som nog de flesta inte känner är fel.
Det borde vara avdrag på inkomstskatten istället för ett bidrag. Idag kan man leva allt för bra på att avla och vi vet ju vilka som skaffar en herrejösses massa barn.

• Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bättre då att betala ut lönen brutto och så får arbetstagaren själv betala in skatten.
Jag tror att det skulle komma in mindre skatt då, källskatt är bra och bekvämt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att det skulle komma in mindre skatt då, källskatt är bra och bekvämt.
Dessutom skulle personliga konkurser stå som spön i backen eftersom det finns en uppsjö med personer som inte har disciplin nog att spara tills när skatten ska in.
Lyxfällan blir normaltillståndet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.