20 942 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Ja du har rätt, jag gick tydligen ner i diket i mina tankar.AndersMalmgren skrev:
Om jag tar ut lön under ett vanligt verksamhetsår, så är den en kostnad för företaget och minskar alltså både vinst och vinstskatt, men skatten kommer som löneskatt istället.
Om jag upparbetar vinster så vinstbeskattas de hela tiden, om jag sen när bolaget har gått i träda börjar ta ut lön så blir den som vanligt beskattad, dvs en gång till.
Precis som du skrev.
Jag babblar på här, kanske för att visa att jag nu fattat, eller för att förklara för andra hur det funkar, eller så bara för att slita på tangentbordet så jag snart ska få köpa ett nytt.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tråkiga är att detta gäller även periodiseringsfonder, så de har egentligen inget syffte för utom det lilla edgecase om du är ett företag som vissa år har massor med vinst och andra år noll eller nära noll. Då kan du sprida ut när bolagsskatten ska betalas. Men det ska betalas likväl.Mikael_L skrev:
Ja du har rätt, jag gick tydligen ner i diket i mina tankar.
Om jag tar ut lön under ett vanligt verksamhetsår, så är den en kostnad för företaget och minskar alltså både vinst och vinstskatt, men skatten kommer som löneskatt istället.
Om jag upparbetar vinster så vinstbeskattas de hela tiden, om jag sen när bolaget har gått i träda börjar ta ut lön så blir den som vanligt beskattad, dvs en gång till.
Precis som du skrev.
Jag babblar på här, kanske för att visa att jag nu fattat, eller för att förklara för andra hur det funkar, eller så bara för att slita på tangentbordet så jag snart ska få köpa ett nytt.![]()
Detta är också en innovationsspärr för företag som vill satsa. Man kan inte använda förra årets verksamhetspengar för lön. Det borde vara retroaktivt avdragsgilt kan jag tycka.
Klicka här för att svara