P
D Dilato skrev:
Barnbidrag är en investering i framtid som nog de flesta inte känner är fel.
För den som tar emot bidraget kanske det spelar mindre roll om det handlar om lägre skatt eller ett penningbidrag?
Generellt sett tror jag på att ta bort rundgång.

H
Ska man räkna in allt, sociala avg. moms på varor man köper osv. Så blir det typ inget kvar.
Är man egenföretagare så betalar man själv sociala avgifter, t.ex. på på varje 100 lapp som det säljs för avgår det först sociala avg. skatt, plus alla löpande kostnader. Många tror att det som kommer in i företaget är vinst rätt i fickan. Nu är väl löneskatten som diskuteras men kunde inte låta bli att skriva detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu e det ju inte löntagarens som betalar soc avg så nej…

Nej, det har å göra med om att bli förstådd å att undvika missförstånd.
När jag pratar med en same skulle han aldrig säga Giron eller Áhkánjárga även om det är de rätta namnen enligt honom
Löntagaren betalar inte löneskatt heller. Så med din logik existerar inte skatt på lön

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Löntagaren betalar inte löneskatt heller. Så med din logik existerar inte skatt på lön
Jo det gör han även om det är arbetsgivaren som administrerar det.

P
D Dilato skrev:
Dessutom skulle personliga konkurser stå som spön i backen eftersom det finns en uppsjö med personer som inte har disciplin nog att spara tills när skatten ska in.
Think of it as evolution in action. – "Oath of Fealty", Larry Niven och Jerry Pournelle

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ska man räkna in allt, sociala avg. moms på varor man köper osv. Så blir det typ inget kvar.
Om du ska ha nått kvar får du helt enkelt dra ner på konsumtionen, och om du mot förmodan skulle ha en eller ett par avbetalda kåkar när du dör och en slant på banken får du likafullt inte ta med dej något mer än gångkläderna i graven.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
På samma sätt som löntagaren betalar sociala avgifter och allmän löneavgift. Arbetsköparen administrerar det.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När skatten sammanlagt vida överstiger värdet/priset av varan som beskattas kan man ju börja undra lite.

Fast belopp på elskatt (54,875 öre per kWh) för en produkt som kan kosta under 0 öre gör att man känner apati..
Jag håller med dig om att elskatten är j.vligt hög, men...
Men om nu pengarna måste in till statskassan OCH de annars behövt läggas på på nåt annat, ELLER inneburit att tex (bara för resonemangets skulle) barnbidraget behövt skäras ned med säg 50% , då KANSKE det är värt det?

Jag skulle vilja att när det är val så får man en lista där allt som skatten går till står tillsammans med %-sats och en kryssruta.
Sen skulle det vara ett obligatorium att kryssa för det man vill ha & summera ihop bara för pedagogikens skull.

Sen är det självklart att skatten inte ska vara högre än nödvändigt och att pengarna ska utnyttjas så bra/effektivt som möjligt.

• Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Think of it as evolution in action. – "Oath of Fealty", Larry Niven och Jerry Pournelle
Trust me bro 😂

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
På samma sätt som löntagaren betalar sociala avgifter och särskild löneskatt. Arbetsköparen administrerar det.
Nej, Löntagaren betalar inget sånt.

RoTe RoTe skrev:
Det borde vara avdrag på inkomstskatten istället för ett bidrag. Idag kan man leva allt för bra på att avla och vi vet ju vilka som skaffar en herrejösses massa barn.
Finns ingen anledning att ge bidrag/avdrag till höginkomsttagare, det bara höjer skatten för oss andra.

P
Z Zodde skrev:
Nej, Löntagaren betalar inget sånt.
Ungefär som preliminärskatten. Den betalar inte heller löntagaren.
Skillanden är hur transparent förfarandet är för skattebetalaren.

H
F fribygg skrev:
Om du ska ha nått kvar får du helt enkelt dra ner på konsumtionen, och om du mot förmodan skulle ha en eller ett par avbetalda kåkar när du dör och en slant på banken får du likafullt inte ta med dej något mer än gångkläderna i graven.
Du missuppfattade alt. övertolkade du det jag skrev. Det var generellt om man ska räkna in alla skatter.

Z Zodde skrev:
Precis som med soc då. För det är ju en skatt på din lön.

H HEM2121 skrev:
Du missuppfattade alt. övertolkade du det jag skrev.
Javisst, dock är arvsskatten avskaffad så det du själv eventuellt inte lyckats konsumera upp /betalat i skatt under din levnad går ju faktiskt helt utan beskattning till dina efterlevande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.