20 946 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Ska man räkna in allt, sociala avg. moms på varor man köper osv. Så blir det typ inget kvar.
Är man egenföretagare så betalar man själv sociala avgifter, t.ex. på på varje 100 lapp som det säljs för avgår det först sociala avg. skatt, plus alla löpande kostnader. Många tror att det som kommer in i företaget är vinst rätt i fickan. Nu är väl löneskatten som diskuteras men kunde inte låta bli att skriva detta.
Är man egenföretagare så betalar man själv sociala avgifter, t.ex. på på varje 100 lapp som det säljs för avgår det först sociala avg. skatt, plus alla löpande kostnader. Många tror att det som kommer in i företaget är vinst rätt i fickan. Nu är väl löneskatten som diskuteras men kunde inte låta bli att skriva detta.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Löntagaren betalar inte löneskatt heller. Så med din logik existerar inte skatt på lönZ Zodde skrev:
Om du ska ha nått kvar får du helt enkelt dra ner på konsumtionen, och om du mot förmodan skulle ha en eller ett par avbetalda kåkar när du dör och en slant på banken får du likafullt inte ta med dej något mer än gångkläderna i graven.H HEM2121 skrev:
Jag håller med dig om att elskatten är j.vligt hög, men...D Dilato skrev:
Men om nu pengarna måste in till statskassan OCH de annars behövt läggas på på nåt annat, ELLER inneburit att tex (bara för resonemangets skulle) barnbidraget behövt skäras ned med säg 50% , då KANSKE det är värt det?
Jag skulle vilja att när det är val så får man en lista där allt som skatten går till står tillsammans med %-sats och en kryssruta.
Sen skulle det vara ett obligatorium att kryssa för det man vill ha & summera ihop bara för pedagogikens skull.
Sen är det självklart att skatten inte ska vara högre än nödvändigt och att pengarna ska utnyttjas så bra/effektivt som möjligt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Du missuppfattade alt. övertolkade du det jag skrev. Det var generellt om man ska räkna in alla skatter.F fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg