D Dilato skrev:
Dessutom får man väl också ta i beaktande att överskottet i skatt man betalar inte heller bidrar till löntagarens pension..det är en ren straffskatt.
Om varje krona man betalar i löneskatt hade bidragit till höjd pension utan maxtak hade jag gladeligen betalat hög skatt under mina mest produktiva år.
Ja om man är vänsterbliven kan man hävda att pengarna går tillbaka till löntagaren, via pension osv, men precis som du säger kan man över brytpunkten inte ens hävda det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allså det är ju samma siffror. Bara att man glömmer en skatt.
Men betyder den skatten som ”glömdes” nåt för löntagaren som fick 100kr i löneökning?
Betyder den ”glömda” skatten att hans hundralapp minskades med MER än Skatteverkets skatteskala?

Eller är det bara du som försöker blanda in en annan dimension i frågeställningen?

Z Zodde skrev:
Men betyder den skatten som ”glömdes” nåt för löntagaren som fick 100kr i löneökning?
Betyder den ”glömda” skatten att hans hundralapp minskades med MER än Skatteverkets skatteskala?

Eller är det bara du som försöker blanda in en annan dimension i frågeställningen?
Tusenlappen över brytpunkten beskattades med 66 procent. Edit: 64

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Tusenlappen över brytpunkten beskattades med 66 procent. Edit: 64
Gå och lägg dig, marginalskatten ÄR knappt 53%

F fribygg skrev:
Gå och lägg dig, marginalskatten ÄR knappt 53%
Du glömmer soc!

Du glömmer soc!
Nej, det är du som inte fattar.
Lägg dig nu och läs på innan du skriver nått mer och gör bort dig fullständigt.

• Älska
lat
  • Laddar…
Du glömmer soc!
Löntagaren betalar inte den

OCH DET ÄR LÖNTAGARENS MARGINALSKATT som åsyftas. Det är hör du går vilse.

Totalt skattetryck är en annan diskussion

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Totalt skattetryck inkluderar moms osv. Moms är inte skatt på lön. Men soc är absolut skatt på lön

• Gilla
Ec1 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Ni har båda rätt..men om man ser hela kostnadsbilden förstår man att det blir förbaskat dyrt både för löntagaren och företaget att höja lönen över viss nivå.

Löntagaren mister pensionspoäng från allmänna pensionen, företaget (med kollektivavtal ) drabbas av extremt höjda pensionsutbetalningar.

Tänk om alla skatter och avgifter var linjära, helt utan gränser och trappsteg/tak..nog vore det bättre ?
Med ett grundavdrag så riktigt lågavlönade kan slippa skatt och leva på lönen.

• Gilla
  • Älska
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Totalt skattetryck inkluderar moms osv. Moms är inte skatt på lön. Men soc är absolut skatt på lön
Men inget som syns på löntagarens lönebesked och där är du ute å cyklar.

D Dilato skrev:
leva på lönen.
Så gammaldags att leva på sin inkomst, det har nog många politiker glömt när lågavlönade och pensionärer faktiskt kunde leva på utan bidrag/bostadstillägg

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ni har båda rätt..men om man ser hela kostnadsbilden förstår man att det blir förbaskat dyrt både för löntagaren och företaget att höja lönen över viss nivå.

Löntagaren mister pensionspoäng från allmänna pensionen, företaget (med kollektivavtal ) drabbas av extremt höjda pensionsutbetalningar.

Tänk om alla skatter och avgifter var linjära, helt utan gränser och trappsteg/tak..nog vore det bättre ?
Med ett grundavdrag så riktigt lågavlönade kan slippa skatt och leva på lönen.
Nej. Marginalskatt har NOLL p göra med arbetsgivaravgifter etc.

Marginalskatt är hur mycket i% en löntagare må betala i skatt på en löneökning.

Att arbetsgivaren har ytterligare kostnader är en annan sak. De med en politisk agenda vill gärna blanda ihop detta för å göra en poäng men de förändrar inget i sak.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
RoTe
Z Zodde skrev:
Men man räknar väl vad löntagaren får netto i plånboken efter en löneökning ?

Blandar man in arbetsgivaravgifter kan man ju ta in moms å alkoholskatt också
Jag tänker inte på löneökning och du skrev precis vad jag tänker när det gäller svenska skatter. Dom är sinnessjuka och funkar endast eftersom majoriteten av väljarna är så korkade att dom inte ens vet vad arbetsgivaravgift är för något, t.ex.

• Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
Haha skatteverkst har såklart en agenda att så gott det går skapa en bild att vi har så låg skatt som möjligt i Sverige.

Det är ju enkelt med en befolkning som denna i tråden.
Nej, det har de inte. De följer den statliga värdegrunden, specifikt principen om objektivitet i denna fråga - precis som alla andra statliga myndigheter och bolag (möjligen undantaget systembolaget som gjorde bort sig lite för ett tag sedan)

Du får helt enkelt sluta upp med din vilseledande högerpropaganda. Du använder lika mycket fakta i dina påståenden som Trump. Och det är inget positivt.

Den elitistiska utvecklingen som sker i det landet är inget vi vill ha här. Trust me. Om det så krävs dubbel skatt mot idag för att slippa den utvecklingen så är jag ”all in”. Alla dagar i veckan. Och då är jag ändå för lägre skattetryck - det säger en hel del.

• Gilla
  • Älska
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag tänker inte på löneökning och du skrev precis vad jag tänker när det gäller svenska skatter. Dom är sinnessjuka
Jag pratar om marginalskatt som vedertaget begrepp å då blir det meningslöst å debattera mot nån som har en hemsnickrad uppfattning

• Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.