20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ja om man är vänsterbliven kan man hävda att pengarna går tillbaka till löntagaren, via pension osv, men precis som du säger kan man över brytpunkten inte ens hävda det.D Dilato skrev:Dessutom får man väl också ta i beaktande att överskottet i skatt man betalar inte heller bidrar till löntagarens pension..det är en ren straffskatt.
Om varje krona man betalar i löneskatt hade bidragit till höjd pension utan maxtak hade jag gladeligen betalat hög skatt under mina mest produktiva år.
Men betyder den skatten som ”glömdes” nåt för löntagaren som fick 100kr i löneökning?AndersMalmgren skrev:
Betyder den ”glömda” skatten att hans hundralapp minskades med MER än Skatteverkets skatteskala?
Eller är det bara du som försöker blanda in en annan dimension i frågeställningen?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tusenlappen över brytpunkten beskattades med 66 procent. Edit: 64Z Zodde skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ni har båda rätt..men om man ser hela kostnadsbilden förstår man att det blir förbaskat dyrt både för löntagaren och företaget att höja lönen över viss nivå.Z Zodde skrev:
Löntagaren mister pensionspoäng från allmänna pensionen, företaget (med kollektivavtal ) drabbas av extremt höjda pensionsutbetalningar.
Tänk om alla skatter och avgifter var linjära, helt utan gränser och trappsteg/tak..nog vore det bättre ?
Med ett grundavdrag så riktigt lågavlönade kan slippa skatt och leva på lönen.
Nej. Marginalskatt har NOLL p göra med arbetsgivaravgifter etc.D Dilato skrev:Ni har båda rätt..men om man ser hela kostnadsbilden förstår man att det blir förbaskat dyrt både för löntagaren och företaget att höja lönen över viss nivå.
Löntagaren mister pensionspoäng från allmänna pensionen, företaget (med kollektivavtal ) drabbas av extremt höjda pensionsutbetalningar.
Tänk om alla skatter och avgifter var linjära, helt utan gränser och trappsteg/tak..nog vore det bättre ?
Med ett grundavdrag så riktigt lågavlönade kan slippa skatt och leva på lönen.
Marginalskatt är hur mycket i% en löntagare må betala i skatt på en löneökning.
Att arbetsgivaren har ytterligare kostnader är en annan sak. De med en politisk agenda vill gärna blanda ihop detta för å göra en poäng men de förändrar inget i sak.
Jag tänker inte på löneökning och du skrev precis vad jag tänker när det gäller svenska skatter. Dom är sinnessjuka och funkar endast eftersom majoriteten av väljarna är så korkade att dom inte ens vet vad arbetsgivaravgift är för något, t.ex.Z Zodde skrev:
Nej, det har de inte. De följer den statliga värdegrunden, specifikt principen om objektivitet i denna fråga - precis som alla andra statliga myndigheter och bolag (möjligen undantaget systembolaget som gjorde bort sig lite för ett tag sedan)AndersMalmgren skrev:
Du får helt enkelt sluta upp med din vilseledande högerpropaganda. Du använder lika mycket fakta i dina påståenden som Trump. Och det är inget positivt.
Den elitistiska utvecklingen som sker i det landet är inget vi vill ha här. Trust me. Om det så krävs dubbel skatt mot idag för att slippa den utvecklingen så är jag ”all in”. Alla dagar i veckan. Och då är jag ändå för lägre skattetryck - det säger en hel del.