20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Hittepå?RoTe skrev:
Nej
Vedertaget i alla politiska hörn sen ivartfall 50år
Att det INTE betyder totalt skattetryck innebär absolut ingenting.
Sen finns politiska riktningar som vill ändra fokus men det funkar liksom inte så…
Alla ord är påhittade. Säger du att jag INTE FÅR diskutera skattetryck på mitt sätt?Z Zodde skrev:
Det är inte punktskatter heller väl...P pmd skrev:
Jag pratar totalt skattetryck, vilket jag tror att malmgren också gjorde men valde fel ord och blev totalt påhoppad av vänstern här på forumet.
Om ditt sätt är hemsnickrat å avviker avsevärt mot vad alla andra anser så tycker jag du ska knipa . Du bidrar bara till förvirring å en massa onödiga inlägg. Då Du verkar ha en agenda som skiljer sig från sakfrågan finns det andra lekplatser för dig.RoTe skrev:
MAKE MEZ Zodde skrev:
All skatt jag betalar är Hör och Häpna, SKATT!
Vad är poängen med att dölja skatter, att inte räkna skatter? Det enda det gynnar är vänstern och sossejävlar.
Vad är arbetsgivaravgifter om inte en skatt?hsd skrev:
Att kalla en skatt för en avgift är ett bra trick för att förvilla, men det ändrar inte fakta.
En konsumtionsskatt är oberoende av inkomsten.hsd skrev:
Du förstår inget.RoTe skrev:
Vi pratar om MARGINALSKATT
Vi pratar INTE om ALLA skatter.
Hur kan det vara så svårt att kalla en spade för en spade.
En slags högersossar.D Dilato skrev:
Ingen regering vill väl minska sin makt över folket?
Av arbetsgivaravgiftens drygt 30 % påslag på lönen är en dryg tredjedel "allmän löneavgift". Den delen är inte kopplad till pension, sjukförsäkring eller någon annan förmån. Den är en ren skatt.
(Kuriosa: den allmänna löneavgiften är ett påhitt som Sverige importerade från USA för flera decennier sen).
Ovanstående går nog att baxa in i trådens ämne eftersom så få känner till det, och en del har säkert glömt det.
Som jag skrev så var det min tolkning att Malmgren menade det totala skattetrycket men kallade det för marginalskatt. Jag kan ha fel men så tolkade jag det hela. Jag valde då att prata totala skattetrycket vilket är mycket mer relevant eftersom vi alla råkar ut för det i viss mån då man sällan har självhushåll i Sverige idag. Många måste även köpa bränsle för att kunna få sin lilla inkomst och vissa festar till med lite alkohol ibland.Z Zodde skrev:
Vad har man ens marginalskatt till? Den är helt irrelevant.