20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Spelar ingen roll om du är egen eller inte. Det är fortfarande en skatt direkt kopplad till lön. Sossarna försökte bara dölja hur mycket löneskatt vi har i Sverige. Och de har ju helt klart lyckatshsd skrev:
Dom som sitter vid makten nu och kan enkelt ändra på skattetrycket om dom bara vill är väl inte sossar?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har precis dragit ner min lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt så jag slipper skiten. Du glömmer det också är 20.6 procent på bolagsskatten. Så på utdelning betalar du 20.6 plus 20. Fortfarande mycket bättre än löneskatt.D Dilato skrev:
Jag hade precis utdelning, fina dagar. Fint när man spenderar över 100k på alpenresa med kids som hellre är i Romme 😂
Det beror väl på var man spenderar kronan och på vad? Nog finns det väl fortfarande länder med varor och tjänster som inte har full moms på allt??hsd skrev:
Här i Sverige har vi fortfarande för höga skatter på arbete, vilket får till följd att man ser till att inte ta ut för mycket som inkomst av tjänst om man inte gillar att betala mer än hälften av lönen i skatt.
Jag är över den processen att försöka tjäna pengar i bolaget, nu är det 5:25 karens som är pågående ( 2 år kvar).AndersMalmgren skrev:
Jag har precis dragit ner min lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt så jag slipper skiten. Du glömmer det också är 20.6 procent på bolagsskatten. Så på utdelning betalar du 20.6 plus 20. Fortfarande mycket bättre än löneskatt.
Jag hade precis utdelning, fina dagar. Fint när man spenderar över 100k på alpenresa med kids som hellre är i Romme 😂
Systemet är sjukt...om jag gör nästan minsta lilla aktivitet i bolaget så ska staten norpa åt sig...låter jag bli att göra något under 5 år blir skatten 25 %..men kapitalet har legat utan att bidra till samhället.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Allså definitionen är vad man får betala i skatt på varje ökad krona. Och då kan man inte skippa soc!F fribygg skrev:
Sedan att man i Sverige försöker ändra narrativet genom att dölja skatt det är en annan fråga.
Skatteverket hittar inte på fakta/statistik. Du verkar väldigt obalanserad å naiv.AndersMalmgren skrev:
Råder dig till å finna ett annat forum om du nu tycker vi är för omogna för din argumentation å
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Dessutom får man väl också ta i beaktande att överskottet i skatt man betalar inte heller bidrar till löntagarens pension..det är en ren straffskatt.AndersMalmgren skrev:
Om varje krona man betalar i löneskatt hade bidragit till höjd pension utan maxtak hade jag gladeligen betalat hög skatt under mina mest produktiva år.