AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej du har fel. Du är indokatrinerad att sociala inte är skatt på lön. Vilket det är.
Min totala arbetsgivaravgift för mig själv skulle vara 10.21% 😎

Men jag klarar mig på utdelningarna så det räcker med 20% på kapitalskatten.

Pensionen däremot kostar f"n i mig över 32 %...😆😇

hsd hsd skrev:
Anders har fel, men det är enbart eftersom han är egenföretagare och upplever arbetsgivaravgifter som en skatt
Däremot har ni glömt,som tråden lyder, att det är skatt på varje krona som spenderas...moms mm
Spelar ingen roll om du är egen eller inte. Det är fortfarande en skatt direkt kopplad till lön. Sossarna försökte bara dölja hur mycket löneskatt vi har i Sverige. Och de har ju helt klart lyckats

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll om du är egen eller inte. Det är fortfarande en skatt direkt kopplad till lön. Sossarna försökte bara dölja hur mycket löneskatt vi har i Sverige. Och de har ju helt klart lyckats
Dom som sitter vid makten nu och kan enkelt ändra på skattetrycket om dom bara vill är väl inte sossar?

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min totala arbetsgivaravgift för mig själv skulle vara 10.21% 😎

Men jag klarar mig på utdelningarna så det räcker med 20% på kapitalskatten.

Pensionen däremot kostar f"n i mig över 32 %...😆😇
Jag har precis dragit ner min lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt så jag slipper skiten. Du glömmer det också är 20.6 procent på bolagsskatten. Så på utdelning betalar du 20.6 plus 20. Fortfarande mycket bättre än löneskatt.

Jag hade precis utdelning, fina dagar. Fint när man spenderar över 100k på alpenresa med kids som hellre är i Romme 😂

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Däremot har ni glömt,som tråden lyder, att det är skatt på varje krona som spenderas...moms mm
Det beror väl på var man spenderar kronan och på vad? Nog finns det väl fortfarande länder med varor och tjänster som inte har full moms på allt??

Här i Sverige har vi fortfarande för höga skatter på arbete, vilket får till följd att man ser till att inte ta ut för mycket som inkomst av tjänst om man inte gillar att betala mer än hälften av lönen i skatt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har precis dragit ner min lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt så jag slipper skiten.
Klokt!

Sossarna försökte bara dölja hur mycket löneskatt vi har i Sverige.
Din agenda är däremot lite oklar då du inte håller dig till vedertagna begrepp och korrekta procentsatser.

Pudla nu om marginalskatten så vi kan gå vidare i tråden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis dragit ner min lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt så jag slipper skiten. Du glömmer det också är 20.6 procent på bolagsskatten. Så på utdelning betalar du 20.6 plus 20. Fortfarande mycket bättre än löneskatt.

Jag hade precis utdelning, fina dagar. Fint när man spenderar över 100k på alpenresa med kids som hellre är i Romme 😂
Jag är över den processen att försöka tjäna pengar i bolaget, nu är det 5:25 karens som är pågående ( 2 år kvar).
Systemet är sjukt...om jag gör nästan minsta lilla aktivitet i bolaget så ska staten norpa åt sig...låter jag bli att göra något under 5 år blir skatten 25 %..men kapitalet har legat utan att bidra till samhället.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Din agenda är däremot lite oklar då du inte håller dig till vedertagna begrepp och korrekta procentsatser.

Pudla nu om marginalskatten så vi kan gå vidare i tråden.
Allså definitionen är vad man får betala i skatt på varje ökad krona. Och då kan man inte skippa soc!

Sedan att man i Sverige försöker ändra narrativet genom att dölja skatt det är en annan fråga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Allså definitionen är vad man får betala i skatt på varje ökad krona. Och då kan man inte skippa soc!

Sedan att man i Sverige försöker ändra narrativet genom att dölja skatt det är en annan fråga.
Pudla

Haha skatteverkst har såklart en agenda att så gott det går skapa en bild att vi har så låg skatt som möjligt i Sverige.

Det är ju enkelt med en befolkning som denna i tråden.
Skatteverket hittar inte på fakta/statistik. Du verkar väldigt obalanserad å naiv.
Råder dig till å finna ett annat forum om du nu tycker vi är för omogna för din argumentation å

• Gilla
SiggeEklund och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Pudla
Däremot ska jag gå och lägga mig. För mycket byggahusproletärism här, måste ha min skönhetssömn, ska göra sellarondan imorn.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Skatteverket hittar inte på fakta/statistik. Du verkar väldigt obalanserad å naiv.
Råder dig till å finna ett annat forum om du nu tycker vi är för omogna för din argumentation å
Allså det är ju samma siffror. Bara att man glömmer en skatt.

Dessutom får man väl också ta i beaktande att överskottet i skatt man betalar inte heller bidrar till löntagarens pension..det är en ren straffskatt.
Om varje krona man betalar i löneskatt hade bidragit till höjd pension utan maxtak hade jag gladeligen betalat hög skatt under mina mest produktiva år.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Däremot ska jag gå och lägga mig. För mycket byggahusproletärism här, måste ha min skönhetssömn, ska göra sellarondan imorn.
Gör det, du kan pudla nästa gång du besöker tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.