Hej alla,
Vi har tyvärr hamnat i trubbel med solcellsfirman Otovo, och av vad jag kunnat läsa här i forumet verkar vi inte vara ensamma. Här är en sammanfattning av vår situation:
När vi köpte vårt hus för ungefär ett år sedan tog vi in offerter från flera solcellsinstallatörer. Otovo verkade mest seriösa på pappret – modern teknik och ett konkurrenskraftigt pris. Offerten låg på ca 300 000 kr för 13,8 kWh batteri, 43 paneler, Huawei-växelriktare/EMMA samt installation (exkl. avdrag). Enligt Otovo skulle de sköta ansökan om Grön Teknik och vi skulle få maximalt avdrag, alltså 100 000 kr (50 000 kr per person).
Problemen började direkt när Otovo felaktigt fakturerade oss för 44 paneler trots att endast 43 installerats. Det var nästintill omöjligt att få tag på dem för att rätta till detta, vilket gjorde mig orolig även kring skatteavdraget. Efter kontraktsskrivning verkar de nämligen helt sluta svara i telefon och går endast att nå via hemsida eller e‑post.
Idag, på lilljulafton, kom beskedet från Skatteverket:
Utföraren har begärt utbetalning för installation av grön teknik.
Skatteverket har begärt in underlag men inte fått något svar.
Utan underlagen kan Skatteverket inte bedöma rätten till skattereduktion.
Begäran avslås.
Jag har sedan fakturafelet varit orolig för att Otovo skulle missköta ansökan, och därför påmint dem flera gånger. Jag har till och med försökt nå dem via LinkedIn och genom att begära offert till min mors hus bara för att få någon att ringa upp. Inget av detta ledde till något konkret, och nu står vi här – nästan ett år senare – med ett avslag från Skatteverket.
Det som återstår nu är ren spekulation:
Har någon annan råkat ut för samma sak med Otovo eller andra bolag?
Hur löste det sig i så fall?
Har någon låtit det gå till domstol?
Och vad ser ni som rimlig väg framåt för oss?
Skatteverket säger att vi inte kan göra något – bollen ligger helt hos Otovo.
God jul på er alla.
PS det har varit andra tekniska problem med anläggningen men det är ett annat ämne och därför lämnar jag det därhän i denna tråd för nu.
Vi har tyvärr hamnat i trubbel med solcellsfirman Otovo, och av vad jag kunnat läsa här i forumet verkar vi inte vara ensamma. Här är en sammanfattning av vår situation:
När vi köpte vårt hus för ungefär ett år sedan tog vi in offerter från flera solcellsinstallatörer. Otovo verkade mest seriösa på pappret – modern teknik och ett konkurrenskraftigt pris. Offerten låg på ca 300 000 kr för 13,8 kWh batteri, 43 paneler, Huawei-växelriktare/EMMA samt installation (exkl. avdrag). Enligt Otovo skulle de sköta ansökan om Grön Teknik och vi skulle få maximalt avdrag, alltså 100 000 kr (50 000 kr per person).
Problemen började direkt när Otovo felaktigt fakturerade oss för 44 paneler trots att endast 43 installerats. Det var nästintill omöjligt att få tag på dem för att rätta till detta, vilket gjorde mig orolig även kring skatteavdraget. Efter kontraktsskrivning verkar de nämligen helt sluta svara i telefon och går endast att nå via hemsida eller e‑post.
Idag, på lilljulafton, kom beskedet från Skatteverket:
Utföraren har begärt utbetalning för installation av grön teknik.
Skatteverket har begärt in underlag men inte fått något svar.
Utan underlagen kan Skatteverket inte bedöma rätten till skattereduktion.
Begäran avslås.
Jag har sedan fakturafelet varit orolig för att Otovo skulle missköta ansökan, och därför påmint dem flera gånger. Jag har till och med försökt nå dem via LinkedIn och genom att begära offert till min mors hus bara för att få någon att ringa upp. Inget av detta ledde till något konkret, och nu står vi här – nästan ett år senare – med ett avslag från Skatteverket.
Det som återstår nu är ren spekulation:
- Otovo skickar en faktura till oss på beloppet som skulle ha täckts av avdraget och vi får välja en civilrättslig process.
- Otovo låter bli att fakturera oss och väljer att själva överklaga eller komplettera underlagen (de har tydligen fem år på sig).
Har någon annan råkat ut för samma sak med Otovo eller andra bolag?
Hur löste det sig i så fall?
Har någon låtit det gå till domstol?
Och vad ser ni som rimlig väg framåt för oss?
Skatteverket säger att vi inte kan göra något – bollen ligger helt hos Otovo.
God jul på er alla.
PS det har varit andra tekniska problem med anläggningen men det är ett annat ämne och därför lämnar jag det därhän i denna tråd för nu.
Om företaget har slutat svara, kanske de svarar om man går via Kronofogden.
https://kronofogden.se/sa-funkar-det-hos-kronofogden/du-har-ett-krav---sa-funkar-det
Så som jag har förstått det (är kassör i en samfällighet, som visserligen har lite andra rättigheter hos KF, men ändå):
- Ni skickar krav till KF, kostar 600kr
- KF kontaktar företaget
- Nu kan företaget välja att bestrida kravet, då har företaget visat att de finns, och nästa steg är civilrätt
- Eller ignorera kravet och då beslutar KF att kravet skall betalas. Det kravet kan de överklaga och då måste ni till rätten, men då har de iaf visat att de finns.
https://kronofogden.se/sa-funkar-det-hos-kronofogden/du-har-ett-krav---sa-funkar-det
Så som jag har förstått det (är kassör i en samfällighet, som visserligen har lite andra rättigheter hos KF, men ändå):
- KF kontaktar företaget
- Nu kan företaget välja att bestrida kravet, då har företaget visat att de finns, och nästa steg är civilrätt
- Eller ignorera kravet och då beslutar KF att kravet skall betalas. Det kravet kan de överklaga och då måste ni till rätten, men då har de iaf visat att de finns.
Det enda du behöver göra är att bestrida betalningsansvar och avstå från att betala.D drtoby skrev:
Det är sedan upp till Otovo att "välja en civilrättslig process" om de vill ha dina pengar. Men utifrån omständigheterna låter det ju inte särskilt sannolikt att de skulle få rätt.
Så jag skulle inte hetsa upp mig för mycket över detta i det här läget.
Redigerat:
Det är väl Otovo som sitter på Svarte Petter och skall ha in 100 kSEK till?R ReMaxBerea skrev:Om företaget har slutat svara, kanske de svarar om man går via Kronofogden.
[länk]
- KF kontaktar företaget
Det är väl endast detta som kan innebära ett allvarligt problem för dig ifall de inte åtgärdar fel på installationen. Att de skulle lyckas kräva pengar för att de missat med avdraget anser jag helt osannolikt då det helt verkar bero på deras inkompetens.D drtoby skrev:
Apropå kompetens så känns det som att nivån på solcellsbolag inte är långt från irländska asfaltsläggare..Tack vare alla bidrag som ges av staten så lockas oseriösa typer dit.
Har du inte betalt något och anläggningen inte är farlig och kan användas har du ju egentligen inget problem.
Vill du ha ryggen helt fri kan du ta in en besiktningsman och är allt som det ska kan du betala enligt avtal minus grönt avdrag och sen lär du inte höra mer från dom.
Är det brister drar du av det som det kostar att åtgärda innan du betalar.
..🤔
Vill du ha ryggen helt fri kan du ta in en besiktningsman och är allt som det ska kan du betala enligt avtal minus grönt avdrag och sen lär du inte höra mer från dom.
Är det brister drar du av det som det kostar att åtgärda innan du betalar.
..🤔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 341 inlägg
Finns bolaget ens längre i praktiken? Det ser ju ut som om det redan för ett år sedan närmast imploderade.
Det jag möjligen skulle vara orolig för är att det kommer in en konkursförvaltare och vänder på varje sten efter pengar. Men det ska ju vara ett bra dåligt avtal ni måste ha för att riskera att bli ersättningsskyldiga för deras oförmåga att söka bidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag möjligen skulle vara orolig för är att det kommer in en konkursförvaltare och vänder på varje sten efter pengar. Men det ska ju vara ett bra dåligt avtal ni måste ha för att riskera att bli ersättningsskyldiga för deras oförmåga att söka bidrag.
Relevant fråga. Såg det här när jag googlade lite.Nötegårdsgubben skrev:
Finns bolaget ens längre i praktiken? Det ser ju ut som om det redan för ett år sedan närmast imploderade.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Bostadspolitik -
Nyövertagen villas bo-yta är dubbelt så stor jämfört med Skatteverkets siffror, hur kommer Skatteverket reagera på nya siffrorna?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Höjt taxeringsvärde - Skatteverket vill ha foton
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.