P pmd skrev:
Vad är töntigt med att skatteintäkterna ökar med ökad tillväxt?
Jag tror inte att vi ska räkna med att kunna finansiera försvaret med lägre skatter …
Svantessons svar är rimligt: finansiera ett större försvar med tillväxt och genom omprioriteringar i statsbudgeten.
Att öka tillväxten ökar inte skatten i procent. Att införa en ny skatt gör just detta

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det gör man via befintliga kanaler., könet spelar ingne roll.
Befintliga kanaler räcker nog inte till för att få upp intresset för de hittills ointresserade grupperna (det finns fler grupper än kvinnor som är underrepresenterade). Om de hade räckt till hade vi knappast haft en "skev" könsfördelning i försvaret.
Men visst ska staten inte hålla på i evighet att locka grupper som är dåligt representerade. Om inte kampanjer av det här slaget fungerar så är det slöseri med skattemedel att fortsätta.
Kvotering är inte heller lämpligt, förstås.

P
B b8q skrev:
Troligen ökad statlig upplåning. Dvs ökad statsskuld.
Upplåning är lämpligare att använda till annat i statsbudgeten. På den här Wikipediasidan finns en fin graf som visar vad statens inkomster går till. Alla kan nog hitta något som kan minskas utan att det ställer till stora problem i samhället.
Det gäller bara för en majoritet att komma överens om vad. 🙂

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Att öka tillväxten ökar inte skatten i procent. Att införa en ny skatt gör just detta
Ja, det är närmast en tautologi, men vi behöver inte nödvändigtvis öka skatten i procent.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju rätt, eller åtminstone ett av de bra sätten att avveckla upparbetat kapital, att ta ut det under flera år.
Bara om du tar ut det som utdelning. Tar du ut det som lön blir du dubbelt beskattad

Bara om du tar ut det som utdelning. Tar du ut det som lön blir du dubbelt beskattad
Nja det beror på åldern, tar du ut lön o pension upp till brytpunkten får du ett hyggligt grundavdrag. Åtminstone fick jag det för ett par år sedan. Om nu pensionen inte redan ligger så högt som brytpunkten.
Edit: Lite tillägg av text.

Redigerat:
Bono_R Bono_R skrev:
Nja det beror på åldern, tar du ut lön o pension upp till brytpunkten får du ett hyggligt grundavdrag. Åtminstone fick jag det för ett par år sedan. Om nu pensionen inte redan ligger så högt som brytpunkten.
Edit: Lite tillägg av text.
Allså vad jag menar är du får både betala bolagsskatt och skatt på lön.

Medlemmars oförmåga att hålla sig till trådens rubrik

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vilken skatt är det du tänker på, för ett bolag som typ sakta håller på och avvecklar sig självt, utan vinst, utan istället förlust varje år pga löneuttag men inga inkomster in?

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken skatt är det du tänker på, för ett bolag som typ sakta håller på och avvecklar sig självt, utan vinst, utan istället förlust varje år pga löneuttag men inga inkomster in?
Bolagsskatten är ju redan sedan tidigare betald för det inkomstår vinsten uppstod (eller återfördes från periodiseringsfond).

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har redan betalt bolagsskatt på de pengarna. Lön är avdragsgilt men bara det året pengarna skapas..
Mao lön kan man bara ta ut på pengar som skapas det verksamhetsåret

D dilemma skrev:
Medlemmars oförmåga att hålla sig till trådens rubrik
Att vi har de skatter vi har är väldigt bortglömt av stor del av befolkningen.

• Haha
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
😀 Malmgren är som en murena. Ligger tyst och osynlig länge i sin håla men så skriver någon ordet "skatt" i en tråd och blixtsnabbt dyker han fram och hugger.😀

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
😀 Malmgren är som en murena. Ligger tyst och osynlig länge i sin håla men så skriver någon ordet "skatt" i en tråd och blixtsnabbt dyker han fram och hugger.😀
Vi får väl hoppas att Pomperipossa effekten/skatten drabbar dig då så du blir nöjd 🤷‍♂️

Tokslut Tokslut skrev:
Vi får väl hoppas att Pomperipossa effekten/skatten drabbar dig då så du blir nöjd 🤷‍♂️
Varför skulle jag bli nöjd då❓❓

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.