P
RoTe RoTe skrev:
Vilket är partiet som vill lagstifta mot liberalism det mesta.
Mer än vad vänsterpartierna (S, V och MP) vill?

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så må vara, men att det ska finansieras med mer skatt i ett land med de högsta skattern i världen förstår ju de flesta är fel. edit: bland de högsta så ingen metadiskussion-tönt börjar böla
Enligt skärmdumpen i inlägg #517 ska inte upprustningen finansieras med mer skatt.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hon tramsar dock bort sig säkerhetspolitiskt (hon förstår säkert, men accepterar ändå den journalistiska premissen). Försvarsbudgeten är ur alla rimliga perspektiv de tio första procentenheterna av statsbudgeten, inte de sista.
Att försvaret är ett särintresse ligger nog fortfarande och pyr i botten av ganska många rikspolitiker.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Man behöver inte lägga pengar på reklam som ovan. Man behöver inte specifikt försöka locka till sig kvinnor.
Om en stor andel av Sveriges befolkning inte har visat så stort intresse för försvaret är det rimligt att göra lite för att locka människor ur den gruppen. Med ett större urval får vi större chans att fler bra människor söker sig till försvaret.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag vill inte betala mer skatt, jag tror få vill det. Men i valet mellan att kunna stärka försvaret eller ej så betalar jag gärna lite extra under en kortare period.
Hur ska vi finansiera försvaret efter den kortare perioden?

J JohanLun skrev:
Mycket av det som vår skatt till är bra, skola, sjukhus, försvar, brandkår, vägar. Mycket sköts helt ok.
Tre av ovanstående saker är kommunala. En är delat privat/kommunalt/statligt och en, försvaret, är statlig.

Även om det förvisso går statsbidrag till kommuner och landsting för deras åtaganden så ska man inte tappa fokus på att staten i första hand har att befatta sig med statliga uppgifter.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tre av ovanstående saker är kommunala. En är delat privat/kommunalt/statligt och en, försvaret, är statlig.

Även om det förvisso går statsbidrag till kommuner och landsting för deras åtaganden så ska man inte tappa fokus på att staten i första hand har att befatta sig med statliga uppgifter.
Jag håller med Malmberg att man om man får ökade kostnader på ett håll bör se om man kan minska kostnaderna för nåt annat. Så måste ju alla agera. Däremot tycker jag inte motorsåg ala DOGE är rimligt. Dessutom har det väl visats att "suspekta" bidrag och kostnader kan förvisso vara väl så provocerande, men det är mycket annat som skola, sjukvård osv som äter de flesta pengarna.

På lång sikt kan man inte höja skatten för varje gång en utgift ökar, man får balansera om. Men försvaret är just nu både akut och viktigt. Men visst, man kan resonera att man får överskrida budget och låna upp pengar till försvaret.

Nu kanske man inte får säga så här, men jag skiter egentligen i om det är kommunal eller statlig skatt, marginalskatt eller en öronmärkt specialskatt. Totala skattetrycket för medelsvensson kan inte öka väldigt mycket, det är inte långsiktigt rimligt. Då måste man fördela om och rätta mun efter matsäck.

Dessutom är det väl så att vi behöver "komma ikapp" med försvaret, när man är åter på en rimlig nivå behövs förhoppningsvis inte lika mycket till löpande drift?

P pmd skrev:
Enligt skärmdumpen i inlägg #517 ska inte upprustningen finansieras med mer skatt.
Nej

edit: eller okej, visst via den befintliga skatten pga tilväxt. men sluta tönta dig

P pmd skrev:
Om en stor andel av Sveriges befolkning inte har visat så stort intresse för försvaret är det rimligt att göra lite för att locka människor ur den gruppen. Med ett större urval får vi större chans att fler bra människor söker sig till försvaret.
Det gör man via befintliga kanaler., könet spelar ingne roll.

På en bar i Stockholm jobbade en bartender som gillade utmaningar och en dag satte han upp en lapp vid bardisken med följande text:
"Den som lyckas klämma ur mer saft ur en apelsin än mig får 5000 kronor."
Många starka män antog utmaningen. Det var brottare, styrkelyftare, byggnadsarbetare med flera, men ingen klarade av att klämma ur mer saft ur apelsinen som bartendern klämt ur.
En dag efter ett par veckor kom en smal man in på baren. Han såg ut som ett skelett man hängt en kostym på.
Mannen gick fram till bardisken och sade med en nasal stämma: "Jag antar utmaningen".
Det blev allmänt skratt i baren men bartendern tog en apelsin och klämde ur saften och den smala mannen tog över.
Till allas förvåning lyckades han klämma fram ytterligare droppar saft ur apelsinen.
Bartendern gav pengarna till mannen och frågade:
"Vad jobbar du med som är så stark?"
Mannen svarade:
"På lokala skattemyndigheten".

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På en bar i Stockholm jobbade en bartender som gillade utmaningar och en dag satte han upp en lapp vid bardisken med följande text:
"Den som lyckas klämma ur mer saft ur en apelsin än mig får 5000 kronor."
Många starka män antog utmaningen. Det var brottare, styrkelyftare, byggnadsarbetare med flera, men ingen klarade av att klämma ur mer saft ur apelsinen som bartendern klämt ur.
En dag efter ett par veckor kom en smal man in på baren. Han såg ut som ett skelett man hängt en kostym på.
Mannen gick fram till bardisken och sade med en nasal stämma: "Jag antar utmaningen".
Det blev allmänt skratt i baren men bartendern tog en apelsin och klämde ur saften och den smala mannen tog över.
Till allas förvåning lyckades han klämma fram ytterligare droppar saft ur apelsinen.
Bartendern gav pengarna till mannen och frågade:
"Vad jobbar du med som är så stark?"
Mannen svarade:
"På lokala skattemyndigheten".
Nja, han skulle beskatta bartendern för de extra dropparna. Men att utvinna dem själv. Det kan han inte

J JohanLun skrev:
Nu kanske man inte får säga så här, men jag skiter egentligen i om det är kommunal eller statlig skatt, marginalskatt eller en öronmärkt specialskatt. Totala skattetrycket för medelsvensson kan inte öka väldigt mycket, det är inte långsiktigt rimligt. Då måste man fördela om och rätta mun efter matsäck.
Man får säga vad man vill. Marginalskatt är dock för att reda ut ett nu upprepat felaktigt tankesätt inte en skatt, det är bara den punkt man är på i skattetabellen vid den inkomst man för stunden (eller året snarare) har.
J JohanLun skrev:
Dessutom är det väl så att vi behöver "komma ikapp" med försvaret, när man är åter på en rimlig nivå behövs förhoppningsvis inte lika mycket till löpande drift?
Det kan man ju hoppas, och då har staten åter möjlighet att ägna sig åt mer perifera aktiviteter eller ta mindre av våra pengar.

Brandkåren var på tapeten tidigare. Så låt oss ta det som parallell: Brinner ens hus prioriterar man först att få det släckt och kostnader förenade med branden, sedan eventuella övriga saker som man hade tänkt att göra. Det är möjligt att man tar ett lån för att också ha råd att åka på semester till sommaren, utöver de oförutsedda kostnader man drog på sig för att hantera elden, men det är i så fall semestern man lånar pengar till.

P pmd skrev:
Troligen ökad statlig upplåning. Dvs ökad statsskuld.

P
J JohanLun skrev:
Däremot tycker jag inte motorsåg ala DOGE är rimligt.
Ingenting med DOGE är rimligt.
J JohanLun skrev:
Dessutom har det väl visats att "suspekta" bidrag och kostnader kan förvisso vara väl så provocerande, men det är mycket annat som skola, sjukvård osv som äter de flesta pengarna.
Vilka inte belastar statsbudgeten.
J JohanLun skrev:
På lång sikt kan man inte höja skatten för varje gång en utgift ökar, man får balansera om. Men försvaret är just nu både akut och viktigt. Men visst, man kan resonera att man får överskrida budget och låna upp pengar till försvaret.
Nä, jag håller med Nötegårdsgubben här. Försvaret är högsta prioritet för staten. Om staten ska låna så är det till lägre prioriterade saker, som man då måste förklara för väljarna.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
Nej

edit: eller okej, visst via den befintliga skatten pga tilväxt. men sluta tönta dig
Vad är töntigt med att skatteintäkterna ökar med ökad tillväxt?
Jag tror inte att vi ska räkna med att kunna finansiera försvaret med lägre skatter …
Svantessons svar är rimligt: finansiera ett större försvar med tillväxt och genom omprioriteringar i statsbudgeten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.