P
B b8q skrev:
Det slösas nog faktiskt ännu mer i det privata. Där åker man på kick-off utomlands, bjuds på middagar och mycket annat som inte längre förekommer i det offentliga. Finns ju flera kommuner som inte ens erbjuder gratis kaffe till de anställda.
Oavsett hur det är med det så är det inte något som skattebetalarna belastas av.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det slösas nog faktiskt ännu mer i det privata. Där åker man på kick-off utomlands, bjuds på middagar och mycket annat som inte längre förekommer i det offentliga. Finns ju flera kommuner som inte ens erbjuder gratis kaffe till de anställda.
Det är inte att slösa, det är att investera i den absolut viktigaste resursen ett företag har, personalen.

När jag var som aktivast delägare hade vi typ 45 anställda och hade både julfest och konferens varje år, och nån liten sommar grej på Liseberg.. plus vinstdelning om budget möttes eller överskreds.

Visst sved det lite i privata utdelningsplånboken att se vinst "försvinna" men motiverade och lojala medarbetare skapar mer värde än det kostar så i slutändan var det väl investerade pengar.
Dessutom hamnar man på listan "bästa arbetsplats" (a great place to work) som i sin tur ger bättre sökanden till platser..
Win win win

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inte att slösa, det är att investera i den absolut viktigaste resursen ett företag har, personalen.

När jag var som aktivast delägare hade vi typ 45 anställda och hade både julfest och konferens varje år, och nån liten sommar grej på Liseberg.. plus vinstdelning om budget möttes eller överskreds.

Visst sved det lite i privata utdelningsplånboken att se vinst "försvinna" men motiverade och lojala medarbetare skapar mer värde än det kostar så i slutändan var det väl investerade pengar.
Dessutom hamnar man på listan "bästa arbetsplats" (a great place to work) som i sin tur ger bättre sökanden till platser..
Win win win
Jag kan absolut hålla med, men det är av någon anledning absolut No-No för det offentliga att ”slösa” skattepengar på sin personal.

• Gilla
da Silva och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Oavsett hur det är med det så är det inte något som skattebetalarna belastas av.
Nej, men tänk så mycket billigare tjänsterna och produkterna skulle vara om företagen INTE la pengar på mat, bjudresor mm.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag kan absolut hålla med, men det är av någon anledning absolut No-No för det offentliga att ”slösa” skattepengar på sin personal.
Kan det vara därför att i det offentliga skapas inga egentliga nya värden, det offentliga ska med bästa förmåga förvalta och ge maximal nytta av de medel de har.
Slöseri ska undvikas, inköp ska vara i vart fall normala.

Man behöver inte vara "best in class" men inte heller " worst" det räcker med att vara medium så är vi nöjda.

Men, när man flera ggr går långt utanför vad varje normal person inser vara åt helvete, då blir vi irriterade 😠

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kickoff är teambuilding och av värde. Misslyckad offentlig upphandling är det inte, bara ett av många exempel

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, men tänk så mycket billigare tjänsterna och produkterna skulle vara om företagen INTE la pengar på mat, bjudresor mm.
Nej, de kostnaderna är mycket små i totalen,
Samma med ledningens löner.

Båda kostnaderna är dock lätta att greppa för allmänheten och lätta att skriva artiklar om.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Varför tror du det?

P pmd skrev:
Varför tror du det?
För att det är så ekonomi borde fungera? Ett företag (eller för den delen en stat, kommun etc) har inkomster och utgifter. Om man kan sänka utgifterna så behöver man inte ha lika stora inkomster (men ändå göra lika mycket vinst), och kan då t.ex. sänka priset på sina varor/tjänster och därmed bli mer konkurrenskraftigt på marknaden.

För det offentliga är av någon anledning svaret nästan aldrig att höja intäkterna (skatten), istället ska det sparas på utgifter och vi får nedrustad vård, skola, försvar etc.

Nu ska vi t.ex. kraftigt öka våra försvarsutgifter - tror någon att det kommer att betyda höjd skatt? Nej, det blir nog bara mer besparingar och nedskärningar i andra sektorer.

Men i det privata är svaret oftast istället att höja inkomsterna (priset). Nu har matpriserna rusat enormt, är ICAs svar att dra ner på anställdas förmåner? Nej.

Redigerat:
  • Gilla
da Silva och 3 till
  • Laddar…
Jag har skrivit det förut men jag gillar att tjata, bort med ISK och upp med skatten på inkomst av kapital. Det ska vara lägre skatt på arbete på dina 8h än det ska vara på inkomst som kommer av att du redan har pengar som passivt genererar mer pengar.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
I USA har vi ju sett hur de superrika helt enkelt gör statskupp och tar över och allierar sig med Ryssland. Samtidigt som de försöker köpa val i olika europeiska länder. Att beskatta dem ordentligt och ta ned dem så de får fötterna på jorden ökar den nationella säkerheten.

Historiskt har man till och med försökt med negativ beskattning för de allra rikaste i syfte att få fast på tillväxten och det berömda "trickle down" fenomenet som skall göra alla rika men det har gång på gång visat sig att även om man för en kort tid kan åstadkomma fina siffror så blir nationalekonomin totalt sett sämre i snabb takt när klassklyftorna går över en viss gräns.
De matematiska modellerna motsvarar helt enkelt inte verkligheten bortom den gränsen och BNP och andra siffror blir meningslösa eftersom realvärdet bakom siffrorna inte existerar.

Förövrigt tycker jag att det är slående att Anders Malmgren tycker att rysk ockupation är bättre än beskattning........... hur skulle det vara med ett studiebesök i Mariupol?

• Gilla
da Silva
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I USA har vi ju sett hur de superrika helt enkelt gör statskupp och tar över
Att någon annan än den man stödet vinner ett val är inte en statskupp.
H heimlaga skrev:
De matematiska modellerna motsvarar helt enkelt inte verkligheten bortom den gränsen och BNP och andra siffror blir meningslösa eftersom realvärdet bakom siffrorna inte existerar.
Vad är det här för hittepå? Produktion är produktion. Fördelning är, åter igen, något annat. Störst problem med skev fördelning av inkomster finns för övrigt i världens fattigaste, inte världens rikaste, länder.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dyr och ineffektiv så in i bomben. Jag kommer t.ex. inte till min lokala vårdcentral här utan extrem tur och säkert lite skicklighet. Däremot hos den privata på andra sidan staden svarar dom faktiskt i telefon och ger mig en tid. Trots att de båda finansieras av skattepengar.
Kan det bero på att den offentliga vårdcentralen är så bra så att alla vill komma dit, medans den privata vårdcentralen har ett klart sämre rykte?
Så är det på den ort jag bor.
Samt att den privata vårdcentralen ägnar sig åt fiffel på nätet.

• Haha
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
För att det är så ekonomi borde fungera? Ett företag (eller för den delen en stat, kommun etc) har inkomster och utgifter. Om man kan sänka utgifterna så behöver man inte ha lika stora inkomster (men ändå göra lika mycket vinst), och kan då t.ex. sänka priset på sina varor/tjänster och därmed bli mer konkurrenskraftigt på marknaden.
Priser på varor och tjänster har ingen stark koppling till vad det kostar för säljaren att tillverka en produkt eller utföra en tjänst.

Det är inte skrivet i sten att ett bolag som minskar på sina utgifter sänker sina priser. Bolaget kan lika gärna ha kvar samma priser och tjäna mer pengar. Om konkurrens fungerar så är det den allmänna prisnivån som alla bolag på marknaden måste förhålla sig till.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att någon annan än den man stödet vinner ett val är inte en statskupp.
Har du frågat Marita Ulvskog? 😉

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.