P
J jawen skrev:
Tänkte allmänt att många svensson knappt klarar det ekonomiskt idag, så skaffa barn blir bortprioriterat.
Ja, kanske, men det lär väl mest handla om folk som är ansvarstagande i så fall?
J jawen skrev:
Och då tänker jag INTE på immigranterna större "barnmängder"
Invandring kan vara ett lämpligt sätt att se till att befolkningen inte minskar för mycket.

Med tanke på det allmänna läget förespråkar jag höjd inkomstskatt på alla former av inkomster för alla för att finansiera den militära upprustningen.
Eftersom de rikas inkomster har dragit ifrån resten av befolkningen rejält de senaste åren har de råd att betala en progressiv skatt på alla sina inkomster. Vill de inte betala kan de ta sitt pick och pack och söka asyl i Ryssland.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Den enda anledning till att jag är emot skatt är att jag inte vill betala en massa rika husägare bidrag för bidrag som rut, rot och solceller mm.
Bättre skatten används på det sättet den är menad: att hjälpa folk som verkligen behöver den.

• Gilla
lat
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med tanke på det allmänna läget förespråkar jag höjd inkomstskatt på alla former av inkomster för alla för att finansiera den militära upprustningen.
Varför ska man höja skatten för att finansiera statens kärnuppgifter?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför ska man höja skatten för att finansiera statens kärnuppgifter?
För att försvaret behöver mer resurser i nuvarande politiska läge.

P
H heimlaga skrev:
Eftersom de rikas inkomster har dragit ifrån resten av befolkningen rejält de senaste åren har de råd att betala en progressiv skatt på alla sina inkomster. Vill de inte betala kan de ta sitt pick och pack och söka asyl i Ryssland.
Jag tvivlar på att högre beskattning av "de rika" gör stor skillnad för hur snabbt vi kan bygga upp försvaret, men jag har inte räknat på det. Har du?

Vi behöver alla hjälpa till att stärka Sveriges motståndskraft på olika sätt. Det militära försvaret är bara ett av dem.
Finland har ett sen länge starkt försvar så ni är inte lika illa ute som vi.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Går det inte att flytta resurser från andra, lite mindre viktiga, uppgifter?
(Jag skulle hellre kalla läget för "militärstretgiskt" än "politiskt", f.ö.)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En kärnuppgift är fortfarande en kärnuppgift. Har staten för lite pengar är det något annat än en sådan den inte har råd med.

P pmd skrev:
Går det inte att flytta resurser från andra, lite mindre viktiga, uppgifter?
Jo det får vi hoppas, men troligtvis inte tillräckligt

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Exakt.
Sverige borde kunna mobilisera och utrusta en värnpliktsarme på minst 500000 man då ryssen kommer. Finland borde klara 300000. Ingen av oss är riktigt där.

Dessutom ser vi ju hur det blev i USA. De superrika har blivit en nationell säkerhetsrisk så den nationella säkerheten förbättras om vi beskattar progressivt..

• Gilla
da Silva och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Exakt.
Sverige borde kunna mobilisera och utrusta en värnpliktsarme på minst 500000 man då ryssen kommer. Finland borde klara 300000. Ingen av oss är riktigt där.

Dessutom ser vi ju hur det blev i USA. De superrika har blivit en nationell säkerhetsrisk så den nationella säkerheten förbättras om vi beskattar progressivt..
Tyvärr dödar det tillväxt så det fungerar inte

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Den enda anledning till att jag är emot skatt är att jag inte vill betala en massa rika husägare bidrag för bidrag som rut, rot och solceller mm.
Bättre skatten används på det sättet den är menad: att hjälpa folk som verkligen behöver den.
Din skatt finansierar inte RUT och ROT då det är ett avdrag. Pengarna måste finnas för att ett avdrag ska få göras. Dock är det en missad intäkt för staten.

Jag tycker dock man borde ta bort alla avdrag och istället sänka skatten. Ta bort progressiv skatt etc.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr dödar det tillväxt så det fungerar inte
Att förse en arme med allt vad det innebär är väl perfekt för att bygga tillväxt, massor av prylar som ska tillverkas och distribueras, transporteras & lagras.
Dessutom personal som ska hantera det, dom ska ha kläder, mat, husrum och allt annat..ja du vet...då som alla samhällen fungerar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att förse en arme med allt vad det innebär är väl perfekt för att bygga tillväxt, massor av prylar som ska tillverkas och distribueras, transporteras & lagras.
Dessutom personal som ska hantera det, dom ska ha kläder, mat, husrum och allt annat..ja du vet...då som alla samhällen fungerar.
Man får effektivisera och omdistribuera. Vi betalar redan galna mängder skatt.

Men det slösas å bara fan inom det offentliga

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det slösas å bara fan inom det offentliga
Det slösas nog faktiskt ännu mer i det privata. Där åker man på kick-off utomlands, bjuds på middagar och mycket annat som inte längre förekommer i det offentliga. Finns ju flera kommuner som inte ens erbjuder gratis kaffe till de anställda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.