20 965 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Fast i andra sammanhang är man väldigt mån om att uppdatera språket för att det ska leda till förändringar i samhället. Så att uppdatera språket för att öppna folks ögon är väl inte mer fel här, än vad det är i frågor om jämställdhet, rasism osvNyfniken skrev:
Försvarar? Jag vänder mig mot nya definitioner på vedertagna begrepp.Nötegårdsgubben skrev:
Om arbetsgivaravgifterna ska ingå i "marginalskatt" så ska väl rimligtvis då arbetsgivaravgifterna också ingå i begreppet "månadslön"?
Skitsnurrigt och helt omöjligt att veta vad man pratar om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 972 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 972 inlägg
Varför pratar du exklusive sociala avgifter där, när du vill att man ska använda sociala avgifter?AndersMalmgren skrev:
Jag tror det är där du går snett.
60' i månaden höjs till 61' i månaden (om vi tar siffrorna exklusive sociala avgifter)
Då blir det fel att räkna med den sociala avgiften i den sista tusenlappen om du inte gör det i de första 60.
Billigaste sättet att få ut mera ur aktie bolaget är väl att ha sina barn och andra släktingar anställda med en årslön vardera under 24873 kr.
Då blir skatten "bara" arbetsgivaravgiften som är 31,42 procent, typ lika som kapitalskatt.
Om du kommer att tjäna mindre än 24 873 kronor under år 2025 behöver du inte betala någon skatt.
Eller har jag missat något?
Ellet ändå bättre, en 66 åring med årslön under 24873, då blir skatten bara 10,21% arbetsgivaravgift..men det blir ju jobbigt att leva på🤓
Då blir skatten "bara" arbetsgivaravgiften som är 31,42 procent, typ lika som kapitalskatt.
Om du kommer att tjäna mindre än 24 873 kronor under år 2025 behöver du inte betala någon skatt.
Eller har jag missat något?
Ellet ändå bättre, en 66 åring med årslön under 24873, då blir skatten bara 10,21% arbetsgivaravgift..men det blir ju jobbigt att leva på🤓
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Ni är inte redo för sådana drastiska förändringarFairlane skrev:
Varför pratar du exklusive sociala avgifter där, när du vill att man ska använda sociala avgifter?
Jag tror det är där du går snett.
60' i månaden höjs till 61' i månaden (om vi tar siffrorna exklusive sociala avgifter)
Då blir det fel att räkna med den sociala avgiften i den sista tusenlappen om du inte gör det i de första 60.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Spänstig diskussion här. Kan ni inte nöja er med att diskutera marginalskatt inkl eller exkl arbetsgivaravgifter. Så länge man är tydlig med vad man menar är väl vad som ok.
Den relevanta diskussionen i sak måste rimligen vara att löneökningar över brytpunkten för statlig skatt beskattas med ca 65% INKL arbetsgivaravgifter. Det är sjukt.
Och arbetsgivaravgiften är såklart skapad för att dölja det verkliga skatteuttaget på lön för löntagaren. Det borde såklart stå på lönespecen tydligt vad det totala skatteuttaget är, både i absoluta tal och procent av lönen, det tycker jag är ett minimikrav. Tidöpartierna borde bara ta tag i och fixa detta. Men såsse-SD kanske är emot?
Den relevanta diskussionen i sak måste rimligen vara att löneökningar över brytpunkten för statlig skatt beskattas med ca 65% INKL arbetsgivaravgifter. Det är sjukt.
Och arbetsgivaravgiften är såklart skapad för att dölja det verkliga skatteuttaget på lön för löntagaren. Det borde såklart stå på lönespecen tydligt vad det totala skatteuttaget är, både i absoluta tal och procent av lönen, det tycker jag är ett minimikrav. Tidöpartierna borde bara ta tag i och fixa detta. Men såsse-SD kanske är emot?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Begreppet har ändrats fundamentalt minst två gånger, och därtill inkrementellt sen dess. De två fundamentala skiftena är alltså när man började ta ut sociala avgifter över brytpunkterna, och alltså tog ut ”avgifter” helt utan koppling till förmåner respektive när den allmänna löneavgiften infördes och en ren skatt för alla gömdes bland socialavgifterna. Och i och med att skattedelen ökats successivt har problemet förvärrats.Nyfniken skrev:
Dessa ”vedertagna begrepp” har alltså redan omdefinierats flera gånger.
Ja.Nyfniken skrev:
Enig. Men felet är det sätt det görs på idag.Nyfniken skrev:
Vad är det du egentligen vill se? En hög procentsats och kunna säga vafan får jag för pengarna?L Lepoisson skrev:Spänstig diskussion här. Kan ni inte nöja er med att diskutera marginalskatt inkl eller exkl arbetsgivaravgifter. Så länge man är tydlig med vad man menar är väl vad som ok.
Jag ser min arbetsgivares synvinkel via benify.
Min lön, pensionsinsättningar, de olika arb avgifterna, friskvård och andra förmåner som jag har.
Men min arbetsgivare summerar ju inte min inkomst från kapital eller eventuella skatteavdrag jag gör.
Det summeras ju först vid deklarationen.
På något vis är det ju sista raden som räknas och spelar roll.
Dina andra sidoinkomster hör väl inte hit, om du vinner på lotto, gör ROT eller Rutavdrag eller lyckas på börsen påverkar knappast lönemarginalskatten.Unikt namn skrev: