Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det har han inte.

Marginalskatt är skattesatsen för inkomstskatten på den sista intjänade kronan, som löntagaren betalar.

Att göra som Ekonomifakta (och @AndersMalmgren) och skriva "Marginalskatt, inkl. arbetsgivaravgifter" är lite som att skriva "60% vätska, inklusive sten".

Och vad egenföretagare betalar, som då är både löntagare och löntagare hör inte hit.
Haha men du, det spelar ingen roll om du är egen eller inte. För soc är en skatt på lön oavsett

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha men du, det spelar ingen roll om du är egen eller inte. För soc är en skatt på lön oavsett
Självklart är de det! Men de ingår inte i begreppet "marginalskatt". Du får hitta på ett eget ord om du vill ha en annan definition. Förslag: "Marginalskatt plus arbetsgivaravgifter". Då förstår alla vad du pratar om och det går att diskutera om slöseriet med skattepengar i stället. Och det tror jag att vi är överens om är en mycket viktigare fråga?

• Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Självklart är de det! Men de ingår inte i begreppet "marginalskatt". Du får hitta på ett eget ord om du vill ha en annan definition. Förslag: "Marginalskatt plus arbetsgivaravgifter". Då förstår alla vad du pratar om och det går att diskutera om slöseriet med skattepengar i stället. Och det tror jag att vi är överens om är en mycket viktigare fråga?
Jag skiter i vad den allmäna definitionen är för den korrekta är total skatt på lön. Mao inklusive soc.

Jag skiter i vad den allmäna definitionen är för den korrekta är total skatt på lön. Mao inklusive soc.
Ja sitt kvar där i sandlådan du.

Nej du glömmer soc.
Lär dej vad marginalskatt är.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det har han inte.

Marginalskatt är skattesatsen för inkomstskatten på den sista intjänade kronan, som löntagaren betalar.

Att göra som Ekonomifakta (och @AndersMalmgren) och skriva "Marginalskatt, inkl. arbetsgivaravgifter" är lite som att skriva "60% vätska, inklusive sten".

Och vad egenföretagare betalar, som då är både löntagare och löntagare hör inte hit.
Så om vi döper om inkomstskatten till något annat kan vi helt plötsligt då ha 0% skatt på arbete enligt din logik?

Om du t.ex ska kunna jämföra skatt på arbete i olika länder måste du givetvis titta på för varje 100 kr en arbetsgivare lägger på lön till en anställd, hur mycket hamnar i statens fickor och hur mycket tillfaller arbetstagaren.

Arbetsgivaravgiften är komplicerad eftersom man vid låga inkomster får tillbaks delar av den som pensionsinsättningar, grundande för sjukförsäkringen osv, men över brytpunkten är det en ren skatt som inte går tillbaka till varken dig eller din arbetsgivare, så någon avgift är det verkligen inte när vi diskuterar marginalskatt vid de inkomstnivåerna som Anders använder i sitt exempel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lär dej vad marginalskatt är.
Jag vet vad marginalskatt är. Den visar hur hög skatten är på en löneökning. Du kan ju inte hoppa över en skatt då.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Som visats är den gängse definitionen av marginalskatt korrupt och missvisande. Eftersom det inte går att veta vad man pratar om när man använder den (då inte ”nettolön och ett antal godtyckligt utvalda delar av löneskatterna” är en meningsfull definition) finns inget skäl att använda den (även om jag skam till sägandes också gör det i vardagen).

Vill man förstå vad vi faktiskt betalar i skatt bör olika uttryck användas ärligt. Att exkludera sociala avgifter från bruttolönen är vanligt i många länders statistik. Att över en tredjedel av dessa kostnader är ren skatt är nog mindre vanligt. Jag skulle säga att det är djupt förljuget. Men så har vi det tyvärr.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så om vi döper om inkomstskatten till något annat kan vi helt plötsligt då ha 0% skatt på arbete enligt din logik?
Självklart! Om definitionen på "inkomstskatt" är mängden kol i en syrgasmolekyl, ja, då har vi 0% inkomstskatt. Nu finns det en annan definition.

Är man inte överens om definitionen på ord så blir ju varje diskussion helt meningslös. Det är ju bara att titta på den här tråden.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi pratar om marginalskatt på arbete, där ingår arbetsgivaravgiften.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Självklart! Om definitionen på "inkomstskatt" är mängden kol i en syrgasmolekyl, ja, då har vi 0% inkomstskatt. Nu finns det en annan definition.

Är man inte överens om definitionen på ord så blir ju varje diskussion helt meningslös. Det är ju bara att titta på den här tråden.
Det där är ju bara trams. Det är inkomstskatter som exkluderas från måttet bruttoskatt i Sverige.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som visats är den gängse definitionen av marginalskatt korrupt och missvisande.
Där är vi eniga. Nu är det tyvärr som det är.

Fairlane
I en diskussion kan det vara lämpligt att hålla sig till gängse terminologi.

Jag vidhåller att man får bestämma sig om man ska räkna med eller utan sociala avgifter.
När du talar om 720' kr/år, är det inklusive sociala avgifter antar jag?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I en diskussion kan det vara lämpligt att hålla sig till gängse terminologi.

Jag vidhåller att man får bestämma sig om man ska räkna med eller utan sociala avgifter.
När du talar om 720' kr/år, är det inklusive sociala avgifter antar jag?
Nej 720k är bruttolön exklusive soc :)

Edit: fast nu stämde ju inte den siffran för 2025

Nyfniken Nyfniken skrev:
Där är vi eniga. Nu är det tyvärr som det är.
Vad är det då du försvarar? Eller kanske snarare, varför försvarar du då bruket av en värdelös definition?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.