20 949 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 950 inlägg
Kanske dumt att lyfta detta med marginalskatten igen, men jag tror jag vet var felet i Anders beräkning ligger.
Han tittar på 720'/år exklusive sociala avgifter och vill sen räkna med sociala avgifter när man jämför med den högre lönen.
Jag tog värdet som Anders angett, 720'/år dvs 60'/månad och utgår såklart från att detta är inklusive sociala avgifter, så jag drar bort dem och jämför sen på ekonomifakta.se där man lätt kan mata in månadsinkomst (exkl sociala avgifter) och valde riksgenomsnitt. Sen samma beräkning på att arbetsgivare ska betala 60100 kr/mån. I första fallet fick arbetstagaren 35160 kr och i det andra 25211, så den extra 100-lappen som arbetsgivaren betalade gav arbetstagaren 51 kr mer.
Jag är för att man är tydlig med att sociala avgifter visas tydligt.
Jag är emot att man väljer att använda de på ena sidan av ekvationen, men inte på andra för att det ska se värre ut än det är.
Han tittar på 720'/år exklusive sociala avgifter och vill sen räkna med sociala avgifter när man jämför med den högre lönen.
Jag tog värdet som Anders angett, 720'/år dvs 60'/månad och utgår såklart från att detta är inklusive sociala avgifter, så jag drar bort dem och jämför sen på ekonomifakta.se där man lätt kan mata in månadsinkomst (exkl sociala avgifter) och valde riksgenomsnitt. Sen samma beräkning på att arbetsgivare ska betala 60100 kr/mån. I första fallet fick arbetstagaren 35160 kr och i det andra 25211, så den extra 100-lappen som arbetsgivaren betalade gav arbetstagaren 51 kr mer.
Jag är emot att man väljer att använda de på ena sidan av ekvationen, men inte på andra för att det ska se värre ut än det är.
- Någon skriver "skatt" i ett inlägg.
- 13 sidor med @AndersMalmgren som vägrar använda vedertagna termer för att han inbillar sig att "folk inte har förstått".
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Marginalskatten under 720k är 54,6 procent inkl socFairlane skrev:
Kanske dumt att lyfta detta med marginalskatten igen, men jag tror jag vet var felet i Anders beräkning ligger.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 950 inlägg
Nej, det har han inte.A ajn82 skrev:
Marginalskatt är skattesatsen för inkomstskatten på den sista intjänade kronan, som löntagaren betalar.
Att göra som Ekonomifakta (och @AndersMalmgren) och skriva "Marginalskatt, inkl. arbetsgivaravgifter" är lite som att skriva "60% vätska, inklusive sten".
Och vad egenföretagare betalar, som då är både löntagare och löntagare hör inte hit.