AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fel, marginalskatten är den skatt du får betala på ökningen. Så säg du fick 721k i lön 2025, då får betala 66 procent på tusenlappen
Hade jag tjänat så mycket hade jag inte brytt mig så mycket för att jag fick betala 660 kr mer i skatt, det är ett hittepå problem 😉

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hade jag tjänat så mycket hade jag inte brytt mig så mycket för att jag fick betala 660 kr mer i skatt, det är ett hittepå problem 😉
Nej, men har du tex en miljon i lön så är det desto mer av lönen som går till skatt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, men har du tex en miljon i lön så är det desto mer av lönen som går till skatt
Ändå hade jag haft mer pengar kvar i plånboken än jag har nu.
Men Tidelagspartierna kommer säkert att ändra på det om dom får möjlighet

Fairlane
Kanske dumt att lyfta detta med marginalskatten igen, men jag tror jag vet var felet i Anders beräkning ligger.
Han tittar på 720'/år exklusive sociala avgifter och vill sen räkna med sociala avgifter när man jämför med den högre lönen.

Jag tog värdet som Anders angett, 720'/år dvs 60'/månad och utgår såklart från att detta är inklusive sociala avgifter, så jag drar bort dem och jämför sen på ekonomifakta.se där man lätt kan mata in månadsinkomst (exkl sociala avgifter) och valde riksgenomsnitt. Sen samma beräkning på att arbetsgivare ska betala 60100 kr/mån. I första fallet fick arbetstagaren 35160 kr och i det andra 25211, så den extra 100-lappen som arbetsgivaren betalade gav arbetstagaren 51 kr mer.

Jag är för att man är tydlig med att sociala avgifter visas tydligt.
Jag är emot att man väljer att använda de på ena sidan av ekvationen, men inte på andra för att det ska se värre ut än det är.

• Gilla
da Silva och 3 till
  • Laddar…
  1. Någon skriver "skatt" i ett inlägg.
  2. 13 sidor med @AndersMalmgren som vägrar använda vedertagna termer för att han inbillar sig att "folk inte har förstått".
Alltid samma visa. Synd, hade ju kunnat vara en intressant diskussion annars.

• Gilla
  • Haha
da Silva och 5 till
  • Laddar…
Det är bara för personer som gillar att köpa Toblerone på företagskortet
Att få det att låta som att hon bara köpte Toblerone är nästan lika illa som att påstå att arbetsgivaravgifter inte är skatt på inkomst!

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
  1. Någon skriver "skatt" i ett inlägg.
  2. 13 sidor med @AndersMalmgren som vägrar använda vedertagna termer för att han inbillar sig att "folk inte har förstått".
Alltid samma visa. Synd, hade ju kunnat vara en intressant diskussion annars.
Fast Anders har rätt, och folk har inte förstått

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske dumt att lyfta detta med marginalskatten igen, men jag tror jag vet var felet i Anders beräkning ligger.
Han tittar på 720'/år exklusive sociala avgifter och vill sen räkna med sociala avgifter när man jämför med den högre lönen.

Jag tog värdet som Anders angett, 720'/år dvs 60'/månad och utgår såklart från att detta är inklusive sociala avgifter, så jag drar bort dem och jämför sen på ekonomifakta.se där man lätt kan mata in månadsinkomst (exkl sociala avgifter) och valde riksgenomsnitt. Sen samma beräkning på att arbetsgivare ska betala 60100 kr/mån. I första fallet fick arbetstagaren 35160 kr och i det andra 25211, så den extra 100-lappen som arbetsgivaren betalade gav arbetstagaren 51 kr mer.

Jag är för att man är tydlig med att sociala avgifter visas tydligt.
Jag är emot att man väljer att använda de på ena sidan av ekvationen, men inte på andra för att det ska se värre ut än det är.
Marginalskatten under 720k är 54,6 procent inkl soc

Den högsta marginalskatten är knappt 53%. Det är dax att du lär dig nu Malmgren.

A ajn82 skrev:
Att få det att låta som att hon bara köpte Toblerone är nästan lika illa som att påstå att arbetsgivaravgifter inte är skatt på inkomst!
Sant :) men det som folk känner till :)

F fribygg skrev:
Den högsta marginalskatten är knappt 53%. Det är dax att du lär dig nu Malmgren.
Nej du glömmer soc.

Fairlane
Jag gav dig beräkningen...

Du kan få en till:
720'/år => Arbetstagaren får 35160 kr i handen varje månad
732'/år => Arbetstagaren får 35673 kr i handen varje månad

Det är inte 54,6%

Du får gärna visa din beräkning också.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag gav dig beräkningen...

Du kan få en till:
720'/år => Arbetstagaren får 35160 kr i handen varje månad
732'/år => Arbetstagaren får 35673 kr i handen varje månad

Det är inte 54,6%

Du får gärna visa din beräkning också.
De har sänkt brytpunkten för Max marginalskatt så 720 stämmer inte för 2025

Diagram som visar marginalskatt för år 2025, inklusive arbetsgivaravgifter, med brytpunkten vid årsinkomst mellan 635 000 och 665 000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A ajn82 skrev:
Fast Anders har rätt, och folk har inte förstått
Nej, det har han inte.

Marginalskatt är skattesatsen för inkomstskatten på den sista intjänade kronan, som löntagaren betalar.

Att göra som Ekonomifakta (och @AndersMalmgren) och skriva "Marginalskatt, inkl. arbetsgivaravgifter" är lite som att skriva "60% vätska, inklusive sten".

Och vad egenföretagare betalar, som då är både löntagare och löntagare hör inte hit.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.