Z Zodde skrev:
Nej, Löntagaren betalar inget sånt.
Är du på riktigt. Om soc försvann imorn så är det ju fritt fram för arbetstagaren att förhandla till sig den delen, det är en ren kostnad för företaget som är direkt kopplad till arbetstagarens anställning och lön.

Man kan tom förhandla till sig andra kollegors pott. Speciellt de som låter facket förhandla å deras vägnar

RoTe
L lat skrev:
Finns ingen anledning att ge bidrag/avdrag till höginkomsttagare, det bara höjer skatten för oss andra.
Enig, ett tak bör naturligtvis finnas.

H
F fribygg skrev:
Javisst, dock är arvsskatten avskaffad så det du själv eventuellt inte lyckats konsumera upp /betalat i skatt under din levnad går ju faktiskt helt utan beskattning till dina efterlevande.
Vad pratar du om? Svarar du på fel inlägg? Det är ju inget jag har tagit upp överhuvudtaget, du får skriva ett eget inlägg och inte svara på något som inte existerar i det du svarar på.

L lat skrev:
Ja för f.n vi avskaffar all skatt som JAG betalar inkl arbetsgivaravgifter, sociala avgifter , moms, punktskatter osv.
Sen får NÅN ANNAN betala det, för jag vill ju ha försvar, polis, räddningstjänst, fri skola, nästan gratis barnpassning, för att inte nämna subventionerad städhjälp, barnbidrag osv. Ja just försvar & polis måste få MYCKET mer perngar, och glöm inte den där j.vla sjukvården som är urusel...
Fin halmdocka. Gjort den själv?
L lat skrev:
Är det så ni som klagar på skatten resonerar?
Nej.
L lat skrev:
Jag har aldrig hört nån som klagar på skatten berätta vad de vill avstå ifrån, alltså sånt som drabbar dem & inte andra.
Då har du ärligt talat inte lyssnat.

”Drabbar” är förstås ett försåtligt valt ord, men det finns flera saker jag drar nytta av bidragsmässigt jag gärna avstår, och än fler statliga kostnader som jag träffas av som jag gärna tar bort utöver rena liberaliseringar: subventionering av vuxenidrott, statsstöd till medier och kultur, statsstöd till nyföretagande, jordbruksstöd.

Relativa småpengar, men då är jag inte heller en nettobidragstagare. Jag valde därtill medvetet bort rena omfördelningskostnader, som de som tillkommer barn och äldre – dessa kan man iofs. ifrågasätta om de behöver ske i det offentligas regi, men jag tror att de flesta av oss är ok med att så sker.

Ineffektivitetsposter som drabbar mig såväl som alla andra är i övrigt saker som: byggrestriktioner, formkrav för redovisning och revision, anställningsskydd, GDPR, statliga investeringar i utpekade/gröna näringar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, det har å göra med om att bli förstådd å att undvika missförstånd
Ok. Så när man i samband med EU-inträdet fuskade in den allmänna löneavgiften bland socialavgifterna, är vi överens om att man skapade ett missförstånd då? Och när den nu ökat från tre till elva procent av lönesumman de senaste 25 åren, har man då undvikit missförstånd om vad löneskatterna respektive arbetsgivaravgifterna är?

För arbetsgivaravgifterma, främst sjukförsäkrings- och arbetsmarknadsavgifterna sjönk radikalt under 00- och 10-talen, men staten bestämde sig för att ta lika mycket pengar på lönen ändå, men gömde en ren skatt bland arbetsgivaravgifterna, vilken gjorde att dessa kunde ligga kvar på dryga 30 % även om det inte längre fanns dedikerade ändamål de gick till.

Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Så när man i samband med EU-inträdet fuskade in den allmänna löneavgiften bland socialavgifterna, är vi överens om att man skapade ett missförstånd då? Och när den nu ökat från tre till elva procent av lönesumman de senaste 25 åren, har man då undvikit missförstånd om vad löneskatterna respektive arbetsgivaravgifterna är?
Det är en helt annan diskussion

Än att staten skapar missförstånd genom att gömma skatter? Nej, det är nog det de flesta av oss diskuterar här.

• Gilla
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Z Zodde skrev:
Det är en helt annan diskussion
Men sluta försöka slå ner diskussioner bara för att DU inte gillar dom! LÄS trådens rubrik!

RoTe RoTe skrev:
Men sluta försöka slå ner diskussioner bara för att DU inte gillar dom! LÄS trådens rubrik!
Are you for real?
Ni får väl diskutera hur mycket ni vill??
Det lägger jag mig självklart inte i.
Här tänkte du nog inte klart….🤔

JAG har inget intresse av den inriktningen diskussionen tog BORT från 80talets marginalskatt. Å får JAG frågor på sådana sidospår låter jag tråden förstå att JAG inte är intresserad.

Att öht mena att en skribent «slår ner diskussioner « bara för man inte själv vill deltaga på helt andra teman än det ursprungliga blir helt absurt.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

För arbetsgivaravgifterma, främst sjukförsäkrings- och arbetsmarknadsavgifterna sjönk radikalt under 00- och 10-talen, men staten bestämde sig för att ta lika mycket pengar på lönen ändå, men gömde en ren skatt bland arbetsgivaravgifterna, vilken gjorde att dessa kunde ligga kvar på dryga 30 % även om det inte längre fanns dedikerade ändamål de gick till.
Jag hävdar att hela soc är en skatt. Det är pengar som går till staten, löntagaren har ingen makt över hur de pengarna distribueras.

Edit: allså under brytpunkten. Över brytpunkten är det ju ingen diskussion

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu blir det semantik här, men bara för att klargöra; skatt och avgift inte samma sak.

En avgift tas för att täcka en specifik utgift för en uppgift som myndigheten utför, direkt kopplad till avgiften.
En skatt är däremot inte kopplad till att myndigheten ska utföra en viss motprestation, utan där kan pengarna gå till något helt annat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Nu blir det semantik här, men bara för att klargöra; skatt och avgift inte samma sak.

En avgift tas för att täcka en specifik utgift för en uppgift som myndigheten utför, direkt kopplad till avgiften.
En skatt är däremot inte kopplad till att myndigheten ska utföra en viss motprestation, utan där kan pengarna gå till något helt annat.
Samtidigt går pengarna vanligen in i samma stora kommunala eller statliga budget. Så det blir lite semantik.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt går pengarna vanligen in i samma stora kommunala eller statliga budget. Så det blir lite semantik.
Nja, pengarna från en bygglovsavgift får inte användas till skolmat, t.ex.

Claes Sörmland
B b8q skrev:
Nja, pengarna från en bygglovsavgift får inte användas till skolmat, t.ex.
Det finns ingen sådan öronmärkning av pengarna så de kan råka betala skolmat. Sen är ju målet att avgifterna bara ska täcka kostnaderna för nyttigheterna via självkostnadsprincipen. Men det är ju bara en målsättning, utfallet blir vad utfallet blir efter att kommunen har beslutat om taxan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen sådan öronmärkning av pengarna så de kan råka betala skolmat. Sen är ju målet att avgifterna bara ska täcka kostnaderna för nyttigheterna via självkostnadsprincipen. Men det är ju bara en målsättning, utfallet blir vad utfallet blir efter att kommunen har beslutat om taxan.
Exakt därför det är en skatt, individen har ingen makt. Till skillnad från tex privat tjänstepension

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.