Hej,

Jag har en fråga efter att vi diskuterat med en elektriker om ett jobb här hemma. Vi har tagit upp en öppning i en vägg mot ett förråd för att skapa ett enklare gästrum som är tillgängligt inifrån huset. Vågrätt i öppningen går fyra elkablar i var sitt plaströr. De går inte att trycka upp så mycket att dörrkarm kan monteras.

Vad jag förstår ska skarvar förläggas i skarvdosor. Min fråga är då om det går att klippa kablarna på mitten och dra upp dem till två skarvdosor på vardera sida om öppningen i väggen och dra en ny bit kabel som skarv mellan de två dosorna? Det är inget problem med att rent fysiskt få plats med två skarvdosor och heller inget utseendeproblem. Jag förstår att grunden är att undvika skarvar men i detta fallet blir det ett stort arbete att riva vägg för att komma åt trådarna där de går in i proppskåpet för att som alternativ tråda helt nytt.

Vad säger experterna här och vad säger reglerna?

Tack på förhand/ Erik

Nja, du behöver nog 8 st dosor, 2 st för varje kabel.
man får inte blanda olika grupper i samma dosa.

Kan du inte ta en lägre dörr?

nisse123 nisse123 skrev:
Kan du inte ta en lägre dörr?
Det kan jag säkert men då blir den ca 160 hög vilket är nååågot lågt. :-) Vi kommer att använda en m7x20 dörr och skulle alltså behöva flytta upp trådarna till över ca 205 vilket inte är några problem att göra. Frågan är om det är ok att ha två skarvar på det sätt jag försökt beskriva.

nisse123 nisse123 skrev:
Aj då. Med grupper menar du trådar som finns på samma propp?

E erikbjäre skrev:
Aj då. Med grupper menar du trådar som finns på samma propp?
I ditt fall är det troligaste en grupp per rör dvs fyra som då ska ha en dosa i varje ände. Om du undersöker vart rören går är det säkert inget större problem att dra om trådarna. Betydligt bättre att bara ordna förlängning med omdragning av rören över dörren och nya ledningar i dem inget du behöver riva något extra för.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall är det troligaste en grupp per rör dvs fyra som då ska ha en dosa i varje ände. Om du undersöker vart rören går är det säkert inget större problem att dra om trådarna. Betydligt bättre att bara ordna förlängning med omdragning av rören över dörren och nya ledningar i dem inget du behöver riva något extra för.
Tack för ditt svar. Jag skulle tro att ett rör går till ett vägguttag, ett till el för diskmaskin, ett till kyl/frys och ett till uttag vid micro. Men det är vad jag tror.

Ja det kan ju vara rimligt och gör det enkelt att byta och förlänga för de delarna inga konstigheter med tre klena trådar. Vad sa elektrikern du hade diskuterat med?

Hans utgångspunkt är att så långt möjligt undvika skarvar och efter bl.a. dina svar så ska jag idag plocka ner två meter av innerväggen för att med största sannolikhet åtminstone frilägga tre av rören ända fram till respektive kontakt/strömbrytare. Jag misstänker att en av trådarna blir svår att nå men det får elektrikern avgöra. Två kopplingsdosor är ju onekligen att föredra framför 8.

nisse123 nisse123 skrev:
Tack för ditt svar.

Jag förstår inte riktigt. Är problemet att det inte finns utrymme över dörren, eller att rören inte går att flytta tillräckligt mycket? Om det är det senare så borde det väl inte vara några problem att kapa VP-rören och flytta dem, och sedan dra i nya trådar?
Har du en bild på hur det ser ut?

Du behöver troligen inte öppna några väggar. Rören får skarvas även om inte trådarna i dem får skarvas. Det går att kapa rören och skarva med flexslang. Sedan dra i nya trådar i det segment som är skarvat. Grupperna som går till diskmaskin och kylskåp är antagligen obrutna från centralen. Grupper som går till uttag är ofta dragna till flera lampor och uttag. Då är det bara en bit som behöver dras om. Och som sagt. Det går att göra utan att öppna några väggar.

Du blandar lite i texten. Är det rör eller kablar som går i väggen?

Är det rör kan du som Avemo skriver bara skarva rören och dra om kablarna melllan de befintligha dosorna. Är det kabel kommer du behöva två dosor per säkrings grupp för att få till en förlägning av kablana.

E erikbjäre skrev:
Hans utgångspunkt är att så långt möjligt undvika skarvar och efter bl.a. dina svar så ska jag idag plocka ner två meter av innerväggen för att med största sannolikhet åtminstone frilägga tre av rören ända fram till respektive kontakt/strömbrytare. Jag misstänker att en av trådarna blir svår att nå men det får elektrikern avgöra. Två kopplingsdosor är ju onekligen att föredra framför 8.
Som du ser av de senaste svaren här verkar du missuppfattat detta med rör och trådar eller ev kablar osv. Har du möjlighet så lägg upp lite bilder så har det större möjligheter att utgå från rätt förutsättningar för svaren.

P PatrikJo skrev:
Jag förstår inte riktigt. Är problemet att det inte finns utrymme över dörren, eller att rören inte går att flytta tillräckligt mycket? Om det är det senare så borde det väl inte vara några problem att kapa VP-rören och flytta dem, och sedan dra i nya trådar?
Har du en bild på hur det ser ut?
Hej och tack för ditt svar. Problemet är att det inte finns tillräckligt mycket rör/tråd för att trycka upp dem över 2m som är måttet för dörrkarmen. Precis som du säger så kommer elektrikern att kapa rören på ömse sidor av dörren, dra ett flexirör med muffar över dörrkarmen och dra nya trådar dit där det går.

På så sätt slipper vi kopplingsdosor.

:-)/Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.