H hempularen skrev:
Observera att kabeln får inte passera ett våtrum, ens inne i väggen.
Intressant, var står om detta ?

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Intressant, var står om detta ?
Del 7 i elinstallationsreglerna. Utrymmen för bad & dusch

J Johan456 skrev:
Del 7 i elinstallationsreglerna.
Står bör inte skall , men kan vara bra ändå, undrar vad tanken är bakom detta, möjligt för att det skruvas upp lite delar på väggarna ( det med djupet ) i övrigt om det är en huvudledning av EKKJ-typ så är den skyddad av manteln .

J jonaserik skrev:
Står bör inte skall , men kan vara bra ändå, undrar vad tanken är bakom detta, möjligt för att det skruvas upp lite delar på väggarna ( det med djupet ) i övrigt om det är en huvudledning av EKKJ-typ så är den skyddad av manteln .
Läste du precis? Jag är osäker på om det står bör eller ska, men någon av de metoder som nämns SKA tillämpas i badrum som tilläggsskydd. Manteln tjänar tyvärr inte som mekaniskt skydd.

Står inte bör, det står SKA.

En EKKJ eller liknande omfattas inte av de kraven, precis som du skriver däremot.

Eller man kanske inte kan tolka det som att en EKKJ har ett metalliskt hölje iofs

G goreng skrev:
Eller man kanske inte kan tolka det som att en EKKJ har ett metalliskt hölje iofs
Jag tolkar det som att du har rätt. Jordat metalliskt hölje i kabeln räcker. Man bör dock kontrollera frånkopplingstider.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Läste du precis? Jag är osäker på om det står bör eller ska,
Läste BÖR på ett ställe,hittar inte nu, men som uppfattning inget fel att hålla sig en bra bit in i väggen så ingen skruv blir spänningsförande, skulle tro att det är orsaken till uttrycket. Inte är det för ev, fukt eller annat.

Mikael_L
G goreng skrev:
Står inte bör, det står SKA.

En EKKJ eller liknande omfattas inte av de kraven, precis som du skriver däremot.
Så här lyder texten i avsnittet ifråga (utgåva 3)
Diagram över skydd av ledningssystem med zoner och måttangivelser relaterade till byggstandarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske fungerar olika med olika webläsare, men om jag själv först klickar på bilden och får den i helskärm, och sen högerklickar och väljer "öppna bild i ny flik" så får jag upp den i ursprunglig storlek, och myyycket lättare att läsa.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jepp, framgår klart och tydligt att det är för att inte kunna penetrera någon ledare med fästanordning för inredning av rummet. Det var det jag menade med svaret och det står där med. Det står, om ledning/ar är förlagda innanför vägg med ett mindre avstånd än 5 cm ska det vara JFB som skydd, klart som korvspad att det ska skyddas då. Men inte om avståndet är mer än 5 cm, så det gäller att vara på betet vid installationen. Numera så sätts JFB in på allt, men icke förty så bör man hålla sig så långt borta som möjligt i dom väggarnas insida.

J jonaserik skrev:
Jepp, framgår klart och tydligt att det är för att inte kunna penetrera någon ledare med fästanordning för inredning av rummet. Det var det jag menade med svaret och det står där med. Det står, om ledning/ar är förlagda innanför vägg med ett mindre avstånd än 5 cm ska det vara JFB som skydd, klart som korvspad att det ska skyddas då. Men inte om avståndet är mer än 5 cm, så det gäller att vara på betet vid installationen. Numera så sätts JFB in på allt, men icke förty så bör man hålla sig så långt borta som möjligt i dom väggarnas insida.
Kombinerar du ditt läsande med andra lämpliga delar i skriften ser du att JFB krävs i vissa fall oberoende förläggningsdjupet i de här fallen. Det är som ibland varit uppe på forumet inte bara att ta lösryckta delar som verkar stämma i ett enskilt fall. Hempularen var bra och rätt ute tidigare samma med de som började ta upp zonindelningarna och måtten där.

Hur ser du på en vettig lösning för TS det är alltid intressant?

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är som ibland varit uppe på forumet inte bara att ta lösryckta delar som verkar stämma i ett enskilt fall.
Tar inga lösryckta delar, klart står det för ATT INTE PENETRERA och det är viktigt. Sen att du försöker få till det på annat sätt får stå för dig, läs bokstav för bokstav det jag skrev så inser du nog riktigheten i skriften. Har inte på något sätt sagt något om att förbigå några regler som påkallas för säkerhet.
Angående lösning för TS som du efterfrågar,läs vad som står om förläggning av ledningar i vägg i fallet och jämför med det jag skrev om avstånd så har du svaret. Ävensom en kabel med koncentrisk mantel är av skyddat art, men dumt att chansa

J jonaserik skrev:
Tar inga lösryckta delar, klart står det för ATT INTE PENETRERA och det är viktigt. Sen att du försöker få till det på annat sätt får stå för dig, läs bokstav för bokstav det jag skrev så inser du nog riktigheten i skriften. Har inte på något sätt sagt något om att förbigå några regler som påkallas för säkerhet.
Angående lösning för TS som du efterfrågar,läs vad som står om förläggning av ledningar i vägg i fallet och jämför med det jag skrev om avstånd så har du svaret. Ävensom en kabel med koncentrisk mantel är av skyddat art, men dumt att chansa
Du behöver inte dra iväg ta det lugnt. Det jag var ute efter är bara att man ska ta hänsyn till fler delar än den citerade delen av skriften Mikael la in. Då hittar man för just den här typen utrymmen mer som kan vara intressant och som även kan gå emot det bokstavliga från delen "skydd mot yttre påverkan" dvs tex krav att ha JFB skydd oavsett kabeltyp, djup, mekaniskt skydd osv.

Det är förmodligen en kabel med PEN ledare och något "halvdant" skarvande är inte att rekomendera....
denna kabel skyddad inte av någon JFB.
det är förmodnligen en EKKJ 3x10+10 eller EKKJ 3x6+6. Det ser ut att vara i ett -70tals elvärmeområde......

Har du tariffavgiftsbestämmande säkring (mätarsäkring) ute vid mätaren i gatskåpet eller sitter de innomhus i din gröna låda med tre gängsäkringar?

Ganska vanligt att tariffbestämmande mätarsäkringarna sitter inomhus trots att mätaren sitter utomhus i just "gamla elvärme områden" för att inte kunden ska behöva ringa ut elnätsbolagets jour.... De gamla kabelmätarskåpen var ofta endast mätaren åtkomlig för kund, medans säkringarna satt i skåpdelen nedtill låst med trekantsnyckel. Där i nedere delen var det ofta oisolerade skensystem. Diazed GIII 35A säkring som ks... Hade tyvärr ingen bild på denna typ av skåp.....

Sitter mätaren i ett gatskåp med tre eller fyra av dina grannars mätare i samma skåp. Då är det ett elnätsområde med "otydlig" ägogräns mellan nätbolaget och kundanläggningar....
Följer elnätsbolaget "regelverket" så ska anslutningspunkten finnas innom ansluten "fastighet" / tomt och anslutningspunkten ska bestå av säkring eller brytare. i ditt fall den gröna säkringslådan.

Med detta vill jag upplysa dig om att nätbolaget kan ha synpunkter på vad du gör med en kabel som "kan" vara deras del av elnätet....
Som sagt detta är ibland otydligt hos vissa av nätbolagen och nätbolagen har olika tekniska vilkor.
Ett kan vara att inkommande kabel ej får pasera fler rum, dvs anslutningen ska vara i samma rum som kabeln kommer in i.

Mitt tips är ta in en elfirma som gör detta åt dig, de sköter även eventuell kontakt med nätbolaget.....

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det bästa är att skarva kabeln i mark utanför huset för att sedan borra in den i "rätt" rum.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.