K Kane skrev:
Nej, inte i hela kedjan.
[bild]
Utredaren skriver i utredningen att det redan idag är förbjudet att använda sig av IP TV via upphovsrättslagen, sen att journalister inte läser utredningen innan de skriver sina artiklar är ett annat problem.

“När det gäller illegal ip-tv innebär detta att det i många fall, redan i dag, är otillåtet för enskilda att framställa tillfälliga exemplar genom strömning av ip-tv om innehållet består av verk och prestationer som omfattas av upphovsrättslagen och användaren har insett eller borde ha insett att rättighetshavarens tillstånd saknas.”

Utredningens förslag tydliggör att det är straffbart för enskilda att nyttja illegala ip-tv-tjänster, och syftar till att främja insatser för att beivra distribution och försäljning av sådana tjänster, samt att stärka informationsverksamheten om skadeverkningar. Detta sammantaget bör kunna bidra till att förebygga brottslighet. Förslagen bedöms ha god effekt när det gäller brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
När det gäller illegal ip-tv innebär detta att det i många fall, redan i dag, är otillåtet
Är detta prövat i domstol? Om inte är det bara en åsikt bland många andra.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En fråga bara, har du någon gång kört för fort?
Ja

Farstatjej90
T TheGame skrev:
Ja
Jag tycker polisen borde prioritera dig.

• Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
asdf123 asdf123 skrev:
Har väl inte så mycket att göra med det jag skrev men som jag har förstått det så finns det flera alternativ:

1. Betala en kriminell verksamhet för IPTV.
2. Titta på något annat som du har laglig tillgång till.
3. Lansera en streamingtjänst som erbjuder allt innehåll till ett fantastiskt pris.
4. Gör något annat.

Min kommentar var snarare om hur man motiverar sitt val och hur jag ofta upplever det som att man ljuger för sig själv för att rättfärdiga det man gör.
det handlar i dom flest fal inte om priset det är utbudet

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är detta prövat i domstol? Om inte är det bara en åsikt bland många andra.
C-527/15 är målet som utredningen hänvisar till.

T TheGame skrev:
Viss tror att bara för att det finns värre brott ska man komma undan med enklare.
Nej icke.
Ni som köper illegal iptv är som strutsar och stoppar huvudet i marken...

Japp kom ingen bara nu med era bortförklaringar 🤣🤣
Lär nog ha viss skrämmande effekt när man riskerar att få sin digitala utrustning förverkad om man kollar på IPTV.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
asdf123
M maria01 skrev:
det handlar i dom flest fal inte om priset det är utbudet
Ok, då har du 1, 2 och 4 kvar 👍

Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
C-527/15 är målet som utredningen hänvisar till.
Du ska nog vara lite försiktig att dra slutsatser om hur svensk domstol idag skulle se på frågan utifrån en EU-dom från 2017.

asdf123 asdf123 skrev:
Ok, då har du 1, 2 och 4 kvar 👍
Utan att lägga någon åsikt vid vad som är rätt och fel när det gäller just IPTV

fast nu har du gjort det i flera inlägg

Alfredo Alfredo skrev:
Du ska nog vara lite försiktig att dra slutsatser om hur svensk domstol idag skulle se på frågan utifrån en EU-dom från 2017.
Sverige måste följa EU domstolen som har som uppgift att berätta hur man ska tolka EU direktiven inklusive upphovsrättsdirektivet.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker polisen borde prioritera dig.
Det får du så klart tycka.
Jag vill inte påstå att jag är en systematisk fortkörare men erkänner att jag kört för fort.
Vad detta har med ämnet att göra? Inget så lämna OT diskussionen. Men byggahus är ju OT diskussionernas paradis iofs.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Jag förstår inte.
För att du ska kunna ta del av någonting alls i din webbläsare så måste du ladda ned det. Det är först när du laddat ned det som du kan se det. För det mesta har du ingen som helst möjlighet att bedöma om den som lagt upp materialet har rätt att göra det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
OK. Men vad har det med trådens ämne att göra?

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Men vad har det med trådens ämne att göra?
Vad är illegal ip-tv i detta samhang - jo film, tv och sport som publiceras av någon än den som har rättigheter till det. Man använder samma teknik som svt, tv4 och YouTube.
På Youtube finns ofta filmer som ligger där utan rättighetshavarnas godkännande.
Vad är skillnaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.