15 360 läst ·
220 svar
15k läst
220 svar
Skärpta lagar mot ip-tv kan bli verklighet
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
asdf123 skrev:
Utan att lägga någon åsikt vid vad som är rätt och fel när det gäller just IPTV...
Jag tycker det är fascinerande att det alltid blir så starka reaktioner när det kommer till upphovsrätt för filmer, serier och sport (betydligt värre på andra forum). Rätten till mer eller mindre gratis underhållning försvaras in i det sista. Helt plötsligt är 600 kr i månaden ofantligt mycket pengar, företag är onskefulla och giriga, och staten står inte bakom folket... Det är tjänsten som är fel, om jag bara fick bestämma priset själv och fick tillgång till allt innehåll i samma tjänst, då hade jag minsann betalat.
Jag vet inte, jag tycker nog att det drar fram en ganska oattraktiv sida hos många som man sällan ser i andra frågor. Man vill ha mer och det är någon annans uppgift att lösa det.
Bland några poänger gör du ett direkt felaktigt antagande. Med reservation för att jag bara kan gå på vad som sägs publikt är det snarare tvärtom. Det är väldigt få som verkligen tror att dom ska kunna få allt paketerat till ett billigt pris. Det som snarare skriks efter är mindre paketering och större möjlighet att välja själv vad man vill se. Det är något sjukt när du enbart för att följa 3 olika ligor kan behöva konton och paket från 3 olika streamingtjänster för väääääldigt mycket pengar.asdf123 skrev:
Har väl inte så mycket att göra med det jag skrev men som jag har förstått det så finns det flera alternativ:
1. Betala en kriminell verksamhet för IPTV.
2. Titta på något annat som du har laglig tillgång till.
3. Lansera en streamingtjänst som erbjuder allt innehåll till ett fantastiskt pris.
4. Gör något annat.
Min kommentar var snarare om hur man motiverar sitt val och hur jag ofta upplever det som att man ljuger för sig själv för att rättfärdiga det man gör.
Man får även komma ihåg att efterfrågan styr tillgången. Piratkopiering har alltid funnits i någon utsträckning och att tro att man kan utplåna det helt är naivt. Däremot är det i allra högsta grad så att tillgången styr efterfrågan. Och man får även komma ihåg att Spotify, iTunes etc. har förändrat musikbranschen i grunden. Men det är tydligen heeeeelt omöjligt att se och lära av musikbranschen.asdf123 skrev:
Nej, jag gör inte direkt felaktiga antaganden. Det finns gott om folk som ber om större utbud till lägre pris. Det du nämner är ett annat klagomål, som jag håller med om, men som kanske hör hemma i streamingtjänstens förslagslåda. Inte som ett argument till varför man har rätt att bestämma över någon annans verk.B Bästerortarn skrev:Bland några poänger gör du ett direkt felaktigt antagande. Med reservation för att jag bara kan gå på vad som sägs publikt är det snarare tvärtom. Det är väldigt få som verkligen tror att dom ska kunna få allt paketerat till ett billigt pris. Det som snarare skriks efter är mindre paketering och större möjlighet att välja själv vad man vill se. Det är något sjukt när du enbart för att följa 3 olika ligor kan behöva konton och paket från 3 olika streamingtjänster för väääääldigt mycket pengar.
Man får även komma ihåg att efterfrågan styr tillgången. Piratkopiering har alltid funnits i någon utsträckning och att tro att man kan utplåna det helt är naivt. Däremot är det i allra högsta grad så att tillgången styr efterfrågan. Och man får även komma ihåg att Spotify, iTunes etc. har förändrat musikbranschen i grunden. Men det är tydligen heeeeelt omöjligt att se och lära av musikbranschen.
I övrigt vet jag inte vad du vill ha sagt då det inte berör något av det jag skrev. Du kan tycka och tänka vad du vill om dem tusentals individer och företag som producerar film, serier, tv och sportsändningar, men det förändrar inte det faktum att det är de själva som bestämmer över sina verk. Det är inte heller upp till dessa att upprätthålla lagen genom att förändra sina affärsmodeller.
IP-TV är redan olagligt idag, Lagförslaget är ju att polisen ska prioritera visa copyrights brott framför andra copyrights brott utifrån lyckat lobbyverksamhet.asdf123 skrev:
Håller med om att lobbyism inte bra, men det gör inte nödvändigtvis lagförändringen dålig.
Alla verk skyddas av upphovsrätten vad jag vet och det är fritt fram att anmäla till polisen om man är utsatt för upphovsrättsbrott. Men om man utgår från att polisen inte har resurser att själva söka upp personer som eventuellt har utsatts för upphovsrättsbrott (t.ex. genom att en bild laddas upp här) så är det nog rätt att gå på IPTV-tittarna först. Samma princip används säkert på flera områden.
Man får komma ihåg att hela och enda syftet med illegal IPTV är att "leverantören" ska tjäna pengar på andras verk och "konsumenten" ska kunna kringgå upphovsrätten. I min värld går det inte riktigt att motivera varför man ska lägga resurser på byggahus.se först.
Personligen skulle jag önska att man prioriterar att skydda de svaga copyrights ägarna t.ex fotografer istället för att införa att man enligt lag ska prioritera att skydda de starka copyrightsägarna speciellt då motiveringen verkar vara att de har råd att betala för lobbyister.
De illegala Iptv sidorna omsätter 100tals miljoner. På grund av bristfällig digital lagstiftning i länderna de "sänder från", är de svåra att komma åt.
Zoomar man ut lite förstår man att det är ett stort problem, även om det såklart också är ett problem att resurssvagare rättighetsägare får sina verk stulna av ai-tjänster och annat.
Jag tycker det är fullt rimligt att konsumtion av illegal iptv är olagligt i hela kedjan.
Zoomar man ut lite förstår man att det är ett stort problem, även om det såklart också är ett problem att resurssvagare rättighetsägare får sina verk stulna av ai-tjänster och annat.
Jag tycker det är fullt rimligt att konsumtion av illegal iptv är olagligt i hela kedjan.
600 kr är skitmycket, det motsvarar ju ett halvt krogbesök (där jag gladeligen betalar en hundring för en öl).asdf123 skrev: