17 913 läst ·
220 svar
18k läst
220 svar
Skärpta lagar mot ip-tv kan bli verklighet
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
En utredning som presenterades i våras föreslog bl.a. en streamingavgift så det är nog inte bara MP som ser detta som ännu en möjlighet att dra in pengar. I detta fall skulle det enligt utredningens förslag gå till en "filmfond,". Troligen ännu ett sätt att administrera bort större delen av de insamlade pengarna.R RoAd skrev:
Avgiften skulle enligt förslaget landa på 1,5 %. Oklart av vad.
Är det inte lite väl lätt ibland att slänga sig med vissa ord. Vilka är dessa maktfullkomliga mediajättar? Du pratar som att de inskränker mänskliga rättigheter... Vilken makt är det du menar att de utövar? Hur skiljer sig denna makt från andra företag? Tvingar de dig till något?TRJBerg skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Instämmer!asdf123 skrev:
Till skillnad mot SVT väljer man dessutom själv om man vill abonnera på "mediajättarnas" tjänster eller ej.
VPN ska göra det svårare? Då har du missförstått vad vpn är. Om något så blir det lättare, bara gå till vpn företaget, slå en sysadmin på huvet med skiftnyckel, så vips har de alla iptv kriminella. Oavsett om vpn företaget är i "något annat land".J JanneB54 skrev:Oavsett, så kommer det vara omöjligt för dem att beivra alla, c:a en miljon som nån skrev. De flesta kommer nog att skita i det och skaffar man VPN blir det mycket svårare för dem att spåra vem det är. Än så länge är det dessutom inte olagligt. Blir det lag på det så måste de bevisa på individnivå vem som streamat. Blev det på en nivå som du fattade?
Märkligt verkligen att iptv kriminella är så korkade, eller egentligen inte. Det är ju som andra kriminella de tror de är är so koola och smarta som kastar en granat i folks hem eller säljer droger för "rena cash bror".
Det är 2 helt olika saker! Du kan inte jämföra äpplen och päron. För min del får de gärna avskaffa hastighetsbegränsningarna, men då kommer jag mestadels sitta hemma och rulla tummarna. 😂😂😂useless skrev:
Det är lagligt så länge som det inte finns någon fälld dom i ärendet. Dessutom har polisen viktigare saker att ta hand om och det är alla skjutningar och mord bland gängkriminella i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Örebro, Uppsala, Sundsvall och ett 20-tal platser till att ta hand om. Tror du verkligen att de skulle prioritera detta, när de inte ens utreder villainbrott och stölder? Du behöver inte lita på mej, men du kan hoppas att din lagvrängare löser dina problem. Jodå, tekniken vet jag hur den fungerar, nu killgissar du bara.😂R RoAd skrev:Att det är omöjligt att lagföra alla som bryter mot en lag, eller att det finns sätt att försvåra för polisen gör det inte lagligt.
Du uttalar dig väldigt kategoriskt om att det för tillfället skulle vara lagligt. Jurister verkar ha en mer osäker hållning, men lutar åt att det inte är lagligt idag heller. Jag litar mer på dem än på dig. Du har inte ens koll på hur tekniken fungerar.
Länka till en källa. Jag har helt missat att någon föreslagit något sådant.
Det där var väl ganska ogenomtänkt? Du menar alltså att det är omöjligt att instifta nya lagar? Någon måste vara den första att bli fälld för något.J JB581 skrev:
Aha, det klassiska "varför tar du mig för fortkörning när det finns bankrånare". Ganska tröttsamt argument.J JB581 skrev:
Och om du är så mot gängkriminalitet så förstår jag inte varför du håller på att försvara att organiserad brottslighet får inkomster genom att sälja TV de inte har rättigheter till.
Nej. Du jämförde IPTV med att man skulle höra att grannen spelar musik. Det är inte att ha koll.J JB581 skrev:
Polisen vill ha bra statistik. Så blir det enkelt att fälla folk för iptv-brott så lär de inte spara krutet när det gäller att utreda dessa. Tänk vad fina siffror de får när de kan visa att de ökat uppklarningsprocenten när det gäller anmälda brott. I den statistiken är iptv-tittande lika mycket värt som ett mord.J JB581 skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Mycket bra inlägg, bästa i hela tråden, fakta utan trams 👍O Oldfart skrev:
Det skulle vara välgörande om alla journalister kunde ägna några minuter åt att lära sig vad det här handlar om så att dom då kan ställa relevanta motfrågor i ämnet när man intervjuar makthavarna mm. Idag är det bara "goddag yxskaft" i deras intervjuer i det här ämnet ...
Dessutom har den typen av "brottslingar" i regel ett obefintligt våldskapital så minimal risk för polisen att det blir obekvämt. Annat är det om man riskerar en hel klans vrede, då kan man lätt titta åt ett annat håll.L lbgu skrev:Polisen vill ha bra statistik. Så blir det enkelt att fälla folk för iptv-brott så lär de inte spara krutet när det gäller att utreda dessa. Tänk vad fina siffror de får när de kan visa att de ökat uppklarningsprocenten när det gäller anmälda brott. I den statistiken är iptv-tittande lika mycket värt som ett mord.