A AndersS skrev:
det inte helt ska bortprioriteras
Och om man inte helt bortprioriterar det så blir konsekvensen att andra områden får mindre resurser. Svårt att se något annat.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du har aldrig gjort nåt brottslig i hela dit liv?
Vad har det med saken att göra? Jag körde för fort senast igår men det är heller knappast relevant för denna diskussion.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
På samma vis som du ska veta att det är stöldgods du köper av någon annan hälare. Det är länge sedan att man kunde skylla på god tro.
Om man har två företag som säljer en liknande produkt på Internet. Enda skillnaden är att det ena bolaget har mycket bättre pris. Varför sa man förutsätta att den som har lägre pris är hälare?

Tittar man på andra saker kan det ju skilja rejält med pris för exakt samma produkt. Bara att se på priser på VVS-materiel på nätet. Kan skilja flera hundra procent. Men ingen tar väl för givet att den billigaste är hälare. Men när det gäller en TV-tjänst så ska man tydligen ta det för givet, varför?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med saken att göra? Jag körde för fort senast igår men det är heller knappast relevant för denna diskussion.
Det som kan vara relevant är att både fortkörning och att titta på illegal tv är ungefär lika brottsligt för 'vanligt' folk. Det är inget problem att sitta i fikarummet på jobbet och förbanna att man blev fotad av fartkameran. Ingen av dina arbetskamrater kommer att ta avstånd eller uppröras av det. De kommer antagligen att tycka synd om dig och svära över de jävla fartkamerorna. På samma sätt kan man berätta om hur otroligt billiga tv-kanaler man skaffat från någon pirattjänst. Men skulle man säga att man åkte fast för snatteri så skulle man antagligen ses som en rätt suspekt typ även om snatteriet antagligen är ett lindrigare brott än t.ex. fortkörning om man ser till straff..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och om man inte helt bortprioriterar det så blir konsekvensen att andra områden får mindre resurser. Svårt att se något annat.
Får en prioriteringsnivå men man kommer aldrig ned till den utifrån tillgängliga resurser, dvs ingen skillnad.😎
Men det ser bra ut att man har gjort en prioritering och i det här fallet även utifrån politik.
Inget ovanligt att saker får en prioritering men den kommer aldrig fram till åtgärd.
Inte alls ovanligt beroende på att saker händer hela tiden och resurstillgång.
När jag var aktiv så ställde jag även krav på att tydligt välja bort utifrån tidaspekt och resurser, det var inte tillåtet att bara göra långa prioriteringslistor.

Redigerat:
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
T
Finns det en lag som säger om jag bittorrentar en film men streamen aldrig rör min hårddisk, då är det inte upphovsrättsbrott eller olaglig ned och uppladdning?

Varförr inte IPTV redan olagligt som fildelning upphovsrättsbrott då?

J
T Trolltomte skrev:
Finns det en lag som säger om jag bittorrentar en film men streamen aldrig rör min hårddisk, då är det inte upphovsrättsbrott eller olaglig ned och uppladdning?

Nu kunde jag inte riktigt koda av din meningsbyggnad i mitt modermoden, hjärtat av hårddisken, men om jag minns rätt så tankar du även uppåt under torrenting, så rent principiellt så fildelade du då samtidigt, medan IPTV var ren streaming och inget som du delar med dig.

J Jocke Best skrev:
men om jag minns rätt så tankar du även uppåt under torrenting,
Det är väl valfritt?

T
J Jocke Best skrev:
Nu kunde jag inte riktigt koda av din meningsbyggnad i mitt modermoden, hjärtat av hårddisken, men om jag minns rätt så tankar du även uppåt under torrenting, så rent principiellt så fildelade du då samtidigt, medan IPTV var ren streaming och inget som du delar med dig.
Menar du att det inte är olagligt att ladda ner om man modiferar sin bittorrent klient så att den inte uploadar samtidigt, dvs extreme leech mode? DC++ är lagligt?

Varför fälldes thepiratebay grundarna för medhjälp till upphovsrättsbrott, varför inte tillämpa den lagen och fälla Tele2, Bahnhof och Telias styrelse för medhjälp till upphovsrättsbrott? Det är genom deras rör upphovsrättsbrotten sker. Alla fattar ju att man inte kan titta på illegal IPTV utan IP.

Det är väldigt märkligt för mig den här nya lagen och utredningen, som att folk inte vet att de begår upphovsrättsbrott när de tittar på FIFA matcher eller kollar på film via nån tjänst de betalat till en Eritrean 100 euro på torget i Malmö eller nåt sånt?

R
T Trolltomte skrev:
Menar du att det inte är olagligt att ladda ner om man modiferar sin bittorrent klient så att den inte uploadar samtidigt, dvs extreme leech mode? DC++ är lagligt?

Varför fälldes thepiratebay grundarna för medhjälp till upphovsrättsbrott, varför inte tillämpa den lagen och fälla Tele2, Bahnhof och Telias styrelse för medhjälp till upphovsrättsbrott? Det är genom deras rör upphovsrättsbrotten sker. Alla fattar ju att man inte kan titta på illegal IPTV utan IP.

Det är väldigt märkligt för mig den här nya lagen och utredningen, som att folk inte vet att de begår upphovsrättsbrott när de tittar på FIFA matcher eller kollar på film via nån tjänst de betalat till en Eritrean 100 euro på torget i Malmö eller nåt sånt?
Som jag skrev tidigare så är det väl som med mobilförbudet när man kör bil. Det var egentligen inte tillåtet innan heller, men det krävdes att det bokstavligen skrevs ut för att många människor saknar sunt förnuft (ironiskt nog oftast de som påstår sig ha det).

Den här tråden visar väl rätt tydligt att det sunda förnuftet (och moral) saknas hos många även i detta fall.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Så med andra, de kör som VPN är mer eller mindre "säkra?"

Om regeringen inte väljer att förbjuda att använda VPN helt...🤦‍♂️

Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
IPTV där det är uppenbart att sändningen sker utan tillstånd från utgivaren är olagligt att titta om du nu ska ha exakt definition.
Nej det stämmer inte! Det är kanske olagligt i utgivarens anseende, men det är inte straffbart i mottagarens syfte. I så fall skulle det vara straffbart att höra grannen spela en låt som du inte betalar för.

Unikt namn
T Trolltomte skrev:

Du tänker att när du har väldigt tjocka handskar och tar något så räknas det inte? 😄

• Älska
  • Gilla
Trolltomte och 1 till
  • Laddar…
R
J JanneB54 skrev:
Det är kanske olagligt i utgivarens anseende, men det är inte straffbart i mottagarens syfte.
Det här blev nog inte så bra som du hoppades, skriv på en nivå du behärskar ;)

Menade du att det måste finnas uppsåt?

J JanneB54 skrev:
I så fall skulle det vara straffbart att höra grannen spela en låt som du inte betalar för.
Det verkar inte som du förstår hur tekniken fungerar. Ingen skickar hem någon IPTV till dig som du inte explicit bett om (och i de fall vi pratar om här, betalt för).

Detta är snarare som att klättra över ett plank för att lyssna på en konsert man inte vill betala för.

T Trolltomte skrev:

dom fäldes ju bara för att hollywood satte press på staten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.