Hur ska det gå att bevisa att den som tittar på illegal iptv vet att det är illegalt?

Om man gör en sökning för att hitta någon som säljer t.ex. tv för något man är inrtesserad av och får lite olika träffar. Man går in på en av sidorna och möts av ett erbjudande att se vissa kanaler för ett visst pris. Jag tar för givet att det inte står att det är illegalt det som säljs utan det framställs som helt legitimt. Man köper tjänsten och börjar titta.

Hur ska man kunna bevisa att tittaren gjort något olagligt. Det är jättevanligt att man köper saker från firmor man aldrig hört talas om. Hur kan man veta om bolaget man köper ifrån betalar något till upphovsrättsägarna eller inte? Kan man vara säker på att ViaPlay gör det?

Det är ju som att man skulle fällas ifall man köpt en bok i en bokhandel om det visar sig att bokhandlaren inte betalt upphovsrättsägaren något utan sålt piratkopior av böckerna. Helt absurt att man skulle fällas för det som kund.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
På samma vis som du ska veta att det är stöldgods du köper av någon annan hälare. Det är länge sedan att man kunde skylla på god tro.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns ju olika prioriteringsnivåer och den kan ju hamna i lägsta nivå precis över de brott som man ska lägga minimalt med resurser på, dvs de som i princip avskrivs utan vidare åtgärd, men nu ska man åtminstone göra någon form av utredning.
Det utredaren säger är att Skatteverket ska prioritera IP-TV framför svartarbete inom bygg och resturangbransherna.

Samt att polisens copyrights avdelning ska fokusera mot IP-TV som logiskt borde medföra att man prioriterar ner andra copyrights brott.

E elmont skrev:
På samma vis som du ska veta att det är stöldgods du köper av någon annan hälare. Det är länge sedan att man kunde skylla på god tro.
Men man får inte böter eller blir brottsdömd i domstol av att köpa något från en hälare så är inte samma sak.

Troligen lär det bli svårt att motbevisa om man säger att man trodde företaget A var en legal försäljare för IP-TV rättigheter i land B.

Vart står det att IP ska prioriteras framför svartarbete?

Thomas Andersson6290 Thomas Andersson6290 skrev:
Men man får inte böter eller blir brottsdömd i domstol av att köpa något från en hälare så är inte samma sak.
Kan bli så. Om det som köps har ett pris som inte är relevant med tillgång och efterfrågan på marknaden.
Det är köparen som ska ha koll på priset, är det alltför billigt så kan det vara stöldgods och då blir det hälleri och dom och böter kan utfärdas.

E elmont skrev:
Vart står det att IP ska prioriteras framför svartarbete?
I utredningen som vi diskuterar SOU 2025:100 sida 89-91.

J jonaserik skrev:
Kan bli så. Om det som köps har ett pris som inte är relevant med tillgång och efterfrågan på marknaden.
Det är köparen som ska ha koll på priset, är det alltför billigt så kan det vara stöldgods och då blir det hälleri och dom och böter kan utfärdas.
Kräver grov oaktsamhet inom upphovsrätten för att det ska vara ett polisärende och bara oaktsamhet för häleri.

Ser fortfarande inte hur en domstol ska se köp av IP-TV för ett lågt pris som grov oaktsamhet men blir intressanta rättsfall iaf.

Kräver grov oaktsamhet inom upphovsrätten för att det ska vara ett polisärende och bara oaktsamhet för häleri.

Ser fortfarande inte hur en domstol ska se köp av IP-TV för ett lågt pris som grov oaktsamhet men blir intressanta rättsfall iaf.
NU var det inte IP som jag svarade på. Utan det med hälleri som är en fysisk sak som köps.

I utredningen som vi diskuterar SOU 2025:100 sida 89-91.
Nu har jag läst utdraget 2 ggr och kan inte se att IP skulle prioriteras över svartjobb, är det jag som ser dåligt eller är det du som fabulerar?
Ps
Dessutom har jag mycket svårt att förstå hur man kan sitta och försvara brottslig verksamhet över huvud taget, det må vara stor eller liten.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu har jag läst utdraget 2 ggr och kan inte se att IP skulle prioriteras över svartjobb, är det jag som ser dåligt eller är det du som fabulerar?
Antar att det är detta stycke som åsyftas:

En textdiskussion om skatteutredningar inom IPTV-marknaden, jämfört med bygg- och restaurangbranschen, och vikten av Skatteverkets arbete.

Utifrån tanken att om man prioriterar upp något område och har knappa resurser, innebär det med automatik en nedprioritering av övriga områden.

Det har jag läst och förstått men jag saknar knytningen till "svartjobben" som pekades ut i inlägget.

E elmont skrev:
Det har jag läst och förstått men jag saknar knytningen till "svartjobben" som pekades ut i inlägget.
"oredovisade inkomster" är väl ungefär "svartjobb"?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det står inget om det, utan bara att det inte helt ska bortprioriteras utan att vissa delar som återförsäljarled kan ha ekonomiska värden som kan motivera prioritering.

E elmont skrev:
Ps
Dessutom har jag mycket svårt att förstå hur man kan sitta och försvara brottslig verksamhet över huvud taget, det må vara stor eller liten.
du har aldrig gjort nåt brottslig i hela dit liv?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.