28 594 läst ·
143 svar
29k läst
143 svar
Skambud - mäklarens ansvar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Man kan ju hålla på med marknadsföringsord som ”accepterat pris” och liknande om man känner att man behöver på en illikvid marknad, men som redan sagts är det svårt att med någon trovärdighet hävda att något är värt mer än någon vill betala.
Vad gäller att någon som är mäklare till yrket bjuder på ett hus så är väl det inget konstigt. Även mäklare måste få bo någonstans. Att de kommer med skambud och bara kan tänka sig att handla om de gör ett kap förvånar inte heller.
Vad gäller mäklaren får ni väl göra upp med denne om vilka bud som får läggas ut på webben eller inte, om ni nu hittar någon som kan tänka sig att göra precis som ni säger.
Vad gäller att någon som är mäklare till yrket bjuder på ett hus så är väl det inget konstigt. Även mäklare måste få bo någonstans. Att de kommer med skambud och bara kan tänka sig att handla om de gör ett kap förvånar inte heller.
Vad gäller mäklaren får ni väl göra upp med denne om vilka bud som får läggas ut på webben eller inte, om ni nu hittar någon som kan tänka sig att göra precis som ni säger.
Det viktiga för er del är dialog med den nye mäklaren. Strategin beror på vilken situation man har som säljare. En del har redan köpt och måste sälja, då kan det fungera med skambud. Andra testar marknaden och säljer bara till ett bra pris. Detta måste ni diskutera med er mäklare. Det är ni som betalar mäklaren och det är ni som ska styra försäljningen, till exempel om man lägger ut budgivning och då särskilt låga bud.
Jag gissar att ert hus ligger i det övre segmentet i er stad. Det innebär att det i praktiken inte finns så många som är potentiella köpare, så än mer viktigt att nå ut rätt. För sådana objekt kan det ta längre tid att få ut rätt pris jämfört med ett standardobjekt. Men glöm teorierna om sammansvärjning och komplotter. Er försäljning misslyckades kanske bara av otur, möjligen i kombination med en dålig mäklare. Om man lägger ut låga bud så blir det lätt en situation där köparen bild förändras, det är svårt att bjuda 9 Mkr om budgivningen ligger kring 7.
Jag gissar att ert hus ligger i det övre segmentet i er stad. Det innebär att det i praktiken inte finns så många som är potentiella köpare, så än mer viktigt att nå ut rätt. För sådana objekt kan det ta längre tid att få ut rätt pris jämfört med ett standardobjekt. Men glöm teorierna om sammansvärjning och komplotter. Er försäljning misslyckades kanske bara av otur, möjligen i kombination med en dålig mäklare. Om man lägger ut låga bud så blir det lätt en situation där köparen bild förändras, det är svårt att bjuda 9 Mkr om budgivningen ligger kring 7.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Det som är bra med marknadsekonomi är att utbud och efterfrågan styr vad priset blir. Efter som det är en öppen marknad där vem som helst får buda så kommer slutpriset alltid hamna på en marknadsmässig nivå. Om villan ”är värd” 12 miljoner men senaste budet ligger på 8 miljoner så kommer någon buda upp den tills priset hamnar på en marknadsmässig nivå. Om man är oense om vad ett marknadsmässigt pris är så står det säljaren fritt att inte sälja alls.
Jag kan inte se att detta skulle kunna vara någon komplott.
Jag kan inte se att detta skulle kunna vara någon komplott.
Claes Sörmland skrev:
Nu har ni ju facit, huset är inte värt några 12 eller 10,5 miljoner som marknaden är just nu.
Det var en felaktig värdering av mäklaren. Rent generellt brukar mäklare kraftigt övervärdera objekten innan försäljning för att få er att köpa deras tjänster. Lyssnar man noga på vad de säger så brukar de uppge att om stjärnorna står rätt, manna faller från himlen och "rätt köpare" dyker upp så är fastigheten värd någon fantasisumma.
Verkligheten brukar uppenbara sig så fort man börjar diskutera utgångsbud med mäklaren. Nu när du redan är kund vill plötsligt sänka så lågt som möjligt. När du väl gått med på ett lägre utgångsbud i förhållande till utgångsvärderingen kan de ytterligare sänka budet utifrån det och de bud som inkommit. Då får de till en affär. Så mäklaren räknade nog med att affären skulle sluta på en bit under 10,5 milj.
Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Vi ville inte ha 12 milj.
varför talar ni 12 milj. Utgångspriset varju 10.5 milj. Vi var berädda acceptera något under. Huset är 230 kvm + 140 biarea, 3 vånngar med hiss, stora ytor med stora fönster mot havet högt, fritt läge, 2 öppna spisar , stor garage mm. Insynskyddat trädgård, Vårt område kallas i staden "gräddhyllan". Husen säljs här för 18 milj inom sämre områden. Det luktar för mig komplott. Tyvärr går det aldrig att bevisa. Vid nästa annons blir vi försiktiga och inte ta emot bud under en viss nivå.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Glöm inte att om någon av dem som hade kontakt med den första mäklaren köper via den nya ni anlitar, då har den första mäklaren rätt till fullt arvode även om det inte var den som sålde.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Så glöm inte att begära ut spekulantlistan! Alla på den har mäklaren rätt till provision för.