Man kan ju hålla på med marknadsföringsord som ”accepterat pris” och liknande om man känner att man behöver på en illikvid marknad, men som redan sagts är det svårt att med någon trovärdighet hävda att något är värt mer än någon vill betala.

Vad gäller att någon som är mäklare till yrket bjuder på ett hus så är väl det inget konstigt. Även mäklare måste få bo någonstans. Att de kommer med skambud och bara kan tänka sig att handla om de gör ett kap förvånar inte heller.

Vad gäller mäklaren får ni väl göra upp med denne om vilka bud som får läggas ut på webben eller inte, om ni nu hittar någon som kan tänka sig att göra precis som ni säger.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga för er del är dialog med den nye mäklaren. Strategin beror på vilken situation man har som säljare. En del har redan köpt och måste sälja, då kan det fungera med skambud. Andra testar marknaden och säljer bara till ett bra pris. Detta måste ni diskutera med er mäklare. Det är ni som betalar mäklaren och det är ni som ska styra försäljningen, till exempel om man lägger ut budgivning och då särskilt låga bud.
Jag gissar att ert hus ligger i det övre segmentet i er stad. Det innebär att det i praktiken inte finns så många som är potentiella köpare, så än mer viktigt att nå ut rätt. För sådana objekt kan det ta längre tid att få ut rätt pris jämfört med ett standardobjekt. Men glöm teorierna om sammansvärjning och komplotter. Er försäljning misslyckades kanske bara av otur, möjligen i kombination med en dålig mäklare. Om man lägger ut låga bud så blir det lätt en situation där köparen bild förändras, det är svårt att bjuda 9 Mkr om budgivningen ligger kring 7.
 
  • Gilla
connywesth och 5 till
  • Laddar…
Det som är bra med marknadsekonomi är att utbud och efterfrågan styr vad priset blir. Efter som det är en öppen marknad där vem som helst får buda så kommer slutpriset alltid hamna på en marknadsmässig nivå. Om villan ”är värd” 12 miljoner men senaste budet ligger på 8 miljoner så kommer någon buda upp den tills priset hamnar på en marknadsmässig nivå. Om man är oense om vad ett marknadsmässigt pris är så står det säljaren fritt att inte sälja alls.

Jag kan inte se att detta skulle kunna vara någon komplott.
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har ni ju facit, huset är inte värt några 12 eller 10,5 miljoner som marknaden är just nu.

Det var en felaktig värdering av mäklaren. Rent generellt brukar mäklare kraftigt övervärdera objekten innan försäljning för att få er att köpa deras tjänster. Lyssnar man noga på vad de säger så brukar de uppge att om stjärnorna står rätt, manna faller från himlen och "rätt köpare" dyker upp så är fastigheten värd någon fantasisumma.

Verkligheten brukar uppenbara sig så fort man börjar diskutera utgångsbud med mäklaren. Nu när du redan är kund vill plötsligt sänka så lågt som möjligt. När du väl gått med på ett lägre utgångsbud i förhållande till utgångsvärderingen kan de ytterligare sänka budet utifrån det och de bud som inkommit. Då får de till en affär. Så mäklaren räknade nog med att affären skulle sluta på en bit under 10,5 milj.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan man tycka men det visade sig inte stämma när ni la ut huset på marknaden. Det fanns ingen köpare som ville betala i närheten av 12 miljoner. Har ni lite tur så finns det kanske det om ni gör ett nytt försäljningsförsök. Skillnaden mellan 0 och 1 köpare är ju allt här.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan man tycka men det visade sig inte stämma när ni la ut huset på marknaden. Det fanns ingen köpare som ville betala i närheten av 12 miljoner. Har ni lite tur så finns det kanske det om ni gör ett nytt försäljningsförsök. Skillnaden mellan 0 och 1 köpare är ju allt här.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan man tycka men det visade sig inte stämma när ni la ut huset på marknaden. Det fanns ingen köpare som ville betala i närheten av 12 miljoner. Har ni lite tur så finns det kanske det om ni gör ett nytt försäljningsförsök. Skillnaden mellan 0 och 1 köpare är ju allt här.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan man tycka men det visade sig inte stämma när ni la ut huset på marknaden. Det fanns ingen köpare som ville betala i närheten av 12 miljoner. Har ni lite tur så finns det kanske det om ni gör ett nytt försäljningsförsök. Skillnaden mellan 0 och 1 köpare är ju allt här.
 
Vi ville inte ha 12 milj.
 
M
Herman Vera Herman Vera skrev:
Vi ville inte ha 12 milj.
Varför inte? Ert problem är väl snarare att ingen ville betala 12 miljoner.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
varför talar ni 12 milj. Utgångspriset varju 10.5 milj. Vi var berädda acceptera något under. Huset är 230 kvm + 140 biarea, 3 vånngar med hiss, stora ytor med stora fönster mot havet högt, fritt läge, 2 öppna spisar , stor garage mm. Insynskyddat trädgård, Vårt område kallas i staden "gräddhyllan". Husen säljs här för 18 milj inom sämre områden. Det luktar för mig komplott. Tyvärr går det aldrig att bevisa. Vid nästa annons blir vi försiktiga och inte ta emot bud under en viss nivå.
 
M mnzeii skrev:
Varför inte? Ert problem är väl snarare att ingen ville betala 12 miljoner.
Du lyssnar inte. Priset var ju inte 12 men 10.5 och vi skulle acceptera något lägre.
 
  • Gilla
Klabbe.74
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Varför inte? Ert problem är väl snarare att ingen ville betala 12 miljoner.
Du luktar avund! Och lyssnar inte. Adios.
 
Fadai
Ett hus i prisklass över tio miljoner säljer man nog inte i en handvändning. Hitta en mäklare för mer exklusiva objekt kanske vore bra. Och ha inte bråttom.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
S
Herman Vera Herman Vera skrev:
Det var flera lokala mäklare som värderade vårt hus. De var mycket enhetliga i sin bedömning, men med tanken på Corona gic k vi ut med pris på underkant
inte tillräckligt långt ner tydligen. Erat hus är inte värt mer än vad ni fått i bud.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte att om någon av dem som hade kontakt med den första mäklaren köper via den nya ni anlitar, då har den första mäklaren rätt till fullt arvode även om det inte var den som sålde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Glöm inte att om någon av dem som hade kontakt med den första mäklaren köper via den nya ni anlitar, då har den första mäklaren rätt till fullt arvode även om det inte var den som sålde.
Det gör de inte eftersom vi kommer att vägra sälja till dem
 
Herman Vera Herman Vera skrev:
Det gör de inte eftersom vi kommer att vägra sälja till dem
Det gäller alltså även dem som inte la bud utan bara varit i kontakt med mäklaren om ert objekt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så glöm inte att begära ut spekulantlistan! Alla på den har mäklaren rätt till provision för.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.